Reseledare för STS Alpresor

Shit i helvete va rädd jag är nu.
Har betalat in alla 5000 nu så det finns ingen återvändo.
Jag har inge skidor och har inte åkt på flera år. Får man inte åka snowboard under kursen över huvud taget? Man kunde väl typ visa sina skidkunskaper en halv dag eller ngt? Jag har liksom inte lust att lägga ut pengar på att hyra skidor när jag hellre åker bräda.

Till er som har gått kursen: var det någon som åkte bräda under kursen eller var är det strängt förbjudet?

Jo, det får du, men du måste också kunna visa att du kan åka skidor.. De sa till mig att man kan ta med både skidor och snowboard om man vill! Men vill du jobba som reseledare får du inte åka bräda alls när du håller i pistvisningar och sånt! Ring och prata med Anna Olsson eller Anne Sandberg på STS!

Halloj!

Är det någon som ska gå den här skid eller snowboardlärarkursen som dom också har där nere under vecka 49?

Fridens!

Har läst den här diskussionen om STS... Jag va där i våras för reseledarkursen. Hade verkligen drömt o de här jobbet i hela mitt liv. Vi flög ner, fick vänta på flygplatsen i ett par timmar på resten av gruppen från Malmö. Sen bussresan till BadGastein. Redan på flygplatsen var alla hungriga o trötta men vi tänkte att vi äter när vi kommer fram... Kom fram och fick 10 min på oss o ta upp väskorna på rummet och så. Sen stadspromenad i BadGastein. Redan då var alla hur trötta som helst, de flesta hade inte ätit sen frukost i Sverige, nu va klockan kanske 5 på eftermiddagen. Efter promenaden första lektionen, sen efter det middag och sen lektion igen till sent på kvällen.
Jag fick en chock då jag kom ner eftersom jag inte var beredd på att de skulle köra igång så hårt. Tror det var en blandning av chocken och att vi inte fick någon mat på hela dagen, som gjorde att jag redan på lördag kväll bröt ihop. Försökte kämpa mig igenom de två dagarna som kom, tankarna på att åka hem fanns där. Och då en annan tjej också började må dåligt så bestämde vi oss för att åka hem. Innan vi åkte hade en tredje tjej också bestämt sig för att åka hem, så det gjorde vi.

Jag tror att kursen är superbra för alla som klarar av max 2 timmars sömn per natt, hårt festande varje dag, upp nästa morgon och vara reseledare för platser man aldrig varit på eller vet något om, vara med helt och fullt på lektionerna och samtidigt vara trevlig och utåt mot alla andra och mot kursledarna.

Även om jag åkte hem så ångrar jag aldrig att jag åkte. För på den korta tiden så lärde jag mig otroligt mycket om mig själv, om mig själv med andra människor och om andra människor. Livet som reseledare passar långtifrån alla, jag tror man måste vara en slags person för att orka med det livet. Det är iallafall vad jag tror. Men jag kom hem till Sverige med massor av erfarenheter!
Så ni som ska åka, hoppas ni får de jättekul!
Nu kom jag visst på att det kanske är imorgon ni skulle åka... Men jaja :P
Åk ner öppna, positiva och utsövda så går det jättebra!
Ni kommer sova i dygn efteråt.

Kram från Lina

Jag åker bara bräda annars har inte stått på skidor på 8 år, ringde och pratade med Anne och man får inte åka bräda!...vad är det för skidtest som de står skrivet? Åker på fredag :P

Filip_Tapper-Moritz sa:
Tycker att alla ni som ska iväg å kursa ska ha ett öppet sinne å inte fästa tanken allt för mycket på att ni kommer att få jobb...men man ska aldrig säga aldrig... åk iväg, ha kul, sök andra jobb samtidigt, hångla med alla säsångarna...å se till att bli kvar å ha en super bra vinter!.....
Mvh Filip!
Lyssna på vad mannen säger och ta det till er...

Hej allesammans!

Ska på utbildning för STS Alpresor inför sommaren. Skulle vara skönt med lite tips. Blir det skidåkning även på utbildningen inför sommaren?
Åker enbart bräda och oroar mig för kravet på att kunna åka skidor.

tycker också att STS utbildningen låter som ett sätt för STS att dra in lite extra kulor. och med så lite chans att få jobb så känns det sådär va? då säger dom; men man får ju utbildningen oavsett, men det tycker inte jag behöver vara något possitivt i detta fallet. säg att du efter kursen ansöker om reseledar tjänst för tex lion kommer inte dom undra varför du inte fick något jobb av STS efter deras kurs, känns nästan som ett minus att ha gjort den där kursen då och inte något possitivt?

carlstrand sa:
tycker också att STS utbildningen låter som ett sätt för STS att dra in lite extra kulor.
Carlstrand jag tycker inte du har tillräckligt med kött på benen.. Visst är det så att STS kanske tjänar på kursen i slutändan men i så fall i rent marknadsförings syfte. Kursen i sig är ett medel och ett bra sådant, för att rekrytera nya guider samt hitta rätt personal och samtidigt utbilda denna personal på ett smidigt vis. Och jag tror på inget vis att Lion alpin ser ner på individer som ej blivit rekryterade fast de gått kursen för STS. Man lär sig enormt mycket på kursen samt att man får en insikt i hur tempot är för en reseledare och vad yrket kan innebära. Dessutom är Lion Alpin och STS två olika bolag med olika målgrupp finns inget som säger att man kanske då passar bättre hos det ena bolaget än det andra.

be om vitt guld till nästa vinter!!! .J

Har blivit antagen till kursen i slutet av november till början av december. Någon mer som ska dit?

Snacket har ju gått att det skulle vara ett sätt för dom att få in lite extra cash. Jag tycker ändå att 5495:- inte är så mycket för resa, frukostbuffe, trerätters middag, hotel/lägenhet/vandrarhem, liftkort, kursmaterial och en massa meriterande ledarkunskap. Alltså inkl. allt.

Det suger att jobba som reseledare / skidinstruktör, Ni får ju fan aldrig åka puder en hel dag ...

Kvällsjobb is DA shit.

hellbergarn sa:
Har blivit antagen till kursen i slutet av november till början av december. Någon mer som ska dit?

Snacket har ju gått att det skulle vara ett sätt för dom att få in lite extra cash. Jag tycker ändå att 5495:- inte är så mycket för resa, frukostbuffe, trerätters middag, hotel/lägenhet/vandrarhem, liftkort, kursmaterial och en massa meriterande ledarkunskap. Alltså inkl. allt.
5495? På mitt papper står det att kursen kostar 8595? Sts Skidintruktörkurs 30 nov - 9 dec? :-O I Bad Gastein.. är det inte den du menar?

steinholz sa:
hellbergarn sa:

5495? På mitt papper står det att kursen kostar 8595? Sts Skidintruktörkurs 30 nov - 9 dec? :-O I Bad Gastein.. är det inte den du menar?
Skidinstruktörskursen är dyrare än reseledarkursen.. O de går inte tillsammans så ni som valt skidins. kommer få lata er hela bussresan o småle lite åt reseledareleverna som börjar sin kurs samtidigt som ni rullar ut på öresundsbron...

Ha en jävligt skoj vecka! Är något avundsjuka på er som ska dit allts.. =)
m.v.h
Johan

ja va på skidlärarkursen förra året, inte en snöflinga ihela badgastein under vår resa :p mindre skoj faktiskt. Men jag är glad att jag inte gick reseledarkursen, de hade ett rent helvete. De åker inte alls mycket skidor (om de finns snö), har fullt upp hela dagarna, passar upp alla som går skidlärarkursen, och medans vi va ute och söp så satt de och planerade morgondagen ;)

Sen är väl jobbet som reseledare lite sådär, knappt nått betalt, men du får ju åka runt och se dig omkring en hel del och du bor gratis och har en hel del förmåner på ställena du hamnar på.

Lycka till mer kursen och sup så mycket du har tid me. du har inget att förlora.

Jag har blivit antagen att gå utbildningen v 50; 7-16 december. Någon annan som ska ner samma vecka?

Om det är någon som gått samma, är det en bra idé att göra utbildningen?
Tack på förhand :)

Tjena, senaste svaret i tråden var lite gammalt, men jag antar att det är värt en chansning.

Precis sökt deras skidlärarkurs, nån som har gått den och kan berätta lite om hur det är, vad man kan förvänta sig osv.

MVh Grillo

jag känner folk som har gått deras s.k. utbildning, och de säger att det är det sämsta du kan göra. en del jämförde det med lumpen, och jag hörde av den tjejen jag känner som gick det, att endast 1 av en hel buss (60-70pers) fick jobb.

resa eller utbildning? jävla ploj.

Har nu gjort min säsong som reseledare...Jobbade som guide för Lion Alpin. Grymt bra "personalpolitik", kanske den bästa? efter att blivit lovad jobb av langley och även ombedd att inte söka några andra jobb så valde dom att helt plötsligt inte anställa mig...hmm. Sts tjänar bra pengar på deras kurser och dom jag jobbade med i vintras slet dubbelt så mycket som mig för sts och fick bara hälften så mycket betalt.

Ska ni jobba som guider, jobba för Lion Alpin (vet dock inte hur det blir nu med uppköp och allt). Ska ni resa, res med Lion, välbetalda och nöjda guider kommer att ge er en trevligare reseupplevelse!

PS. Jag kommer nog aldrig jobba som reseledare igen, sjukt roligt jobb men är man riktig skidnörd vill man vara friare i sin åkning och inte uppbunden till det som ligger i gästernas intresse. Någon som ska med till engelberg i vinter? DS

Senast ändrad:
Nä, känns faktiskt lite låst som hellbergarn sade.
Visst, är man en social skåning som vill fixa bränna och äta picknick med glada turister varje vecka så kanske det är något men vill man åka efter väder, och göra som man själv vill känns det som att det finns bättre jobb.

felix sa:
Nä, känns faktiskt lite låst som hellbergarn sade.
Visst, är man en social skåning som vill fixa bränna och äta picknick med glada turister varje vecka så kanske det är något men vill man åka efter väder, och göra som man själv vill känns det som att det finns bättre jobb.
haha! typ 80% av alla återkommande reseledare i alperna är skåningar...=D

Tillbaka
Topp