Reseledarkurs i Bad Gastein för STS eller liftvärd i Åre?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 136188
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 136188

Guest
Tjena alla glada skidåkare!

Jag kan börja med att be om ursäkt om tråden ligger i fel forum, stod mellan att skapa tråden i Åre-forumet eller detta forum.

Det är iaf så att jag har varit på rekryteringshelg i Åre för liftvärd i Duved säsong -12/-13 och har även blivit erbjuden jobb där..vilket såklart är TOKNAJS! Men..jag har ett litet dilemma.

Saken är den att jag även, som så många andra, blivit antagen till reseledar-utbildning/-kurs i Bad Gastein för STS. Jag är nu väldigt osäker på vad jag ska välja - ska jag dra till Åre och jobba som liftvärd där jag faktiskt blivit erbjuden jobb, eller ska jag chansa på att åka på kurs med STS och kanske inte alls få jobb. Efter att ha läst sååå mycket negativt om STS och deras utbildningar lutar det mer åt Åre, men det skulle vara kul att höra vad ni på Freeride har att säga om saken.

Bör kanske nämna att jag aldrig jobbat som varken reseledare eller liftvärd förut, tog studenten i somras så har inga erfarenheter alls inom serviceyrket, förutom att jag under sommaren jobbat som försäljare på Elgiganten.

Tjaba!

Fasen vad kul, jag har också fått jobb som liftvärd i åre denna säsong :) men jag gick däremot också STS reseledarkurs 2010. Man lärde sig mycket och det var sjukt intensivt. Men ungefär 5-10 pers får jobbet, och ni kommer vara full buss som åker ner, alltså ca 50pers.. så det är hård konkurrens. När jag var där så var det en tjej som gick in i väggen för det var så intensivt och de är verkligen hårda och man får inte fråga om något utan man ska lära sig och lösa allt själv. Det var definitivt bra skidåkning under 7 dagar och man lärde känna många nya människor. De gick efter att "bryta ner oss så de kan bygga upp oss rätt igen" ungefär så. Det var ändå kul och lärorikt, en riktíg utmaning, men vet inte om jag fick sån lust att arbeta för dem! Jag tror att du faktiskt har större chans att njuta av en hel säsong i åre, där du vet att du fått jobb. Än att du kanske får åka hem efter de där 10dagarna och ångra dig.. Om det inte är nu så att du får jobbet. men som sagt, det är minimala chanser. Jag tror att de kör kursen 3ggr i december. så det är ju fler som åker veckorna före eller efter. Vet inte om du blev något vettigare av detta babbel, men tänk igenom och gör det du känner för! det finns ju chanser på STS också, trotsallt ;)

mvh

Tja tja!

Vet inte ifall jag kan göra ditt beslut lättare att ta eller inte, men jag kan i alla fall ge lite insikt i hur reseledarveckan fungerar och hur jobbet som reseledare är ifall det nu skulle vara så att du får en anställning.

Det är många som är kritiska till reseledarutbildningen hos sts och från vad jag har förstått så beror det mestadels på grund av du inte är garanterad ett jobb när du är klar med utbildningen och att det kostar en del att åka ner och gå kursen.

Kursen i sig är otroligt utmanande och tuff, men samtidigt det roligaste jag har gjort hittills i mitt inte allt för långa liv.
Allt beror egentligen på vilken inställning du visar under kursen och vad du vill få ut av utbildningen du får där nere.
Jag vill inte skriva så mycket om vad du egentligen gör under kursen, det är bättre att du upplever det själv. Men du går i stort sett igenom allt som en reseledare gör under en säsong, fast under 10 dagar. Och jag kan garantera att du lär dig otroligt mycket, inte bara om yrket utan också om dig själv.

Under kursen som jag gick var vi ca 50 elever och utav dem så var vi 4st som fick jobb. Visst det är en väldigt låg siffra, men när du väl har gått kursen så blir du otroligt attraktiv på reseledarmarknaden där sts utbildning räknas som en av de bästa.

Själva jobbet i sig är riktigt roligt! Jag kommer göra min andra säsong nu i vinter i Mayrhofen och det ser jag fram emot otroligt mycket!
Vad du dock får tänka på är att även fast du får åka mycket skidor i tjänst (5-6 dagar i veckan) så sker den ju som sagt i tjänsten och det innebär att du alltid har gäster med dig samt att det finns vissa regler för vad du får och inte får göra. Är det så att du är ute efter att åka puder en hel säsong så är det inte rätt jobb.

Jag vette tusan ifall jag gjorde saken lättare eller svårare, eller ifall det gav dig någon nyttig information när det kommer till att välja inför vintern.

Har du några fler frågor om reseledaryrket så är det bara att fråga på!

Jakob

Najs! Vart ska du jobba? :)
Okeej, ja asså det lutar vääldigt mycke åt Åre nu faktiskt..lägga pengar på ett sånt "wild-card" känns aningen farligt nu när jag har jobb i Åre, även fast åkningen lockar i Bad Gastein. Men men, jag är inte spec gammal, vem vet..Kanske blir Bad Gastein nästa vinter!

Tack för svaret föresten!

Jacke_9101 sa:
Tja tja!

Vet inte ifall jag kan göra ditt beslut lättare att ta eller inte, men jag kan i alla fall ge lite insikt i hur reseledarveckan fungerar och hur jobbet som reseledare är ifall det nu skulle vara så att du får en anställning.

Det är många som är kritiska till reseledarutbildningen hos sts och från vad jag har förstått så beror det mestadels på grund av du inte är garanterad ett jobb när du är klar med utbildningen och att det kostar en del att åka ner och gå kursen.

Kursen i sig är otroligt utmanande och tuff, men samtidigt det roligaste jag har gjort hittills i mitt inte allt för långa liv.
Allt beror egentligen på vilken inställning du visar under kursen och vad du vill få ut av utbildningen du får där nere.
Jag vill inte skriva så mycket om vad du egentligen gör under kursen, det är bättre att du upplever det själv. Men du går i stort sett igenom allt som en reseledare gör under en säsong, fast under 10 dagar. Och jag kan garantera att du lär dig otroligt mycket, inte bara om yrket utan också om dig själv.

Under kursen som jag gick var vi ca 50 elever och utav dem så var vi 4st som fick jobb. Visst det är en väldigt låg siffra, men när du väl har gått kursen så blir du otroligt attraktiv på reseledarmarknaden där sts utbildning räknas som en av de bästa.

Själva jobbet i sig är riktigt roligt! Jag kommer göra min andra säsong nu i vinter i Mayrhofen och det ser jag fram emot otroligt mycket!
Vad du dock får tänka på är att även fast du får åka mycket skidor i tjänst (5-6 dagar i veckan) så sker den ju som sagt i tjänsten och det innebär att du alltid har gäster med dig samt att det finns vissa regler för vad du får och inte får göra. Är det så att du är ute efter att åka puder en hel säsong så är det inte rätt jobb.

Jag vette tusan ifall jag gjorde saken lättare eller svårare, eller ifall det gav dig någon nyttig information när det kommer till att välja inför vintern.

Har du några fler frågor om reseledaryrket så är det bara att fråga på!

Jakob
Efter att ha läst det du skrev blir jag än en gång kluven, men men..jag har i alla fall till på söndag att bestämma mig då betalningen ska vara gjord för kursen.
Riktigt bra beskrivet föresten, kursen i sig tror ja kan vara kul..tycker om utmaningar! den låga % som blir anställda och kostnaden är dock ett minus som du skrev... :s

tack för svaren iaf! hjälper mig mycket i mitt val av var och hur jag spenderar min vinter! :)

hehe såg ditt namn strax efter jag skrivit, vi var tillochmed i samma grupp tror jag på rekryteringsdagarna! liftvärd i duved/tegefjäll ? ;)

saramalinn sa:
hehe såg ditt namn strax efter jag skrivit, vi var tillochmed i samma grupp tror jag på rekryteringsdagarna! liftvärd i duved/tegefjäll ? ;)
Jaha! Ja det är där jag ska jobba..troligtvis! ;)
Men, ursäkta mig, vem är du? Heter du Sara eller Malin? :)
Haha, där ser man asså, världen är liten!

kalledonien sa:
saramalinn sa:
Jaha! Ja det är där jag ska jobba..troligtvis! ;)
Men, ursäkta mig, vem är du? Heter du Sara eller Malin? :)
Haha, där ser man asså, världen är liten!
Sara heter ja;) haha. Fast blev osäker med jobbet i åre idag.. Fick ett annat erbjudande av mitt nuvarande jobb som lät väldigt intressant när ja precis skulle säga upp mig.. Så får se :) jaa världen e bra liten!

Hej Sara :)
Nej men hallå, åk till Åre ist! Haha, nej men välj det du känner för ;)

du kommer ha en mycket bättre tid i alperna, hur mycket alla åre-kramare än kommer hata det jag nu skriver.

åre vs alperna är som mellanmjölk vs ett gott rödvin. Det ena har mer .. karaktär.

däremot äter ju åre t.ex. sälen och andra orter som bara rent imbicilla människor säsongar på.

Hade samma beslut att ta för två år sedan valde STS, bästa beslut jag gjort i mitt liv!

Tillbaka
Topp