Restid Sälen - Ramundberget alt Vemdalen

andersse

Ny medlem
Hej
Sitter i planeringstagen och undrar om någon kan han hjälpa med att berätta hur lång tid det tar att köra ( bil ;-)) mellan Sälen och Ramundberget - under "normala" vinterförhållanden .
På förhand bug & bock !
/

Ramudberget-Bugelhof om öl tarmen suger så är det ca 2.13 min.

//H

Nja, det beror på hur man kör - vägval och hastighet. Det är drygt 20 mil kortaste vägen, men inte direkt E4-standard. Från Sälen via Särna, över Högvålen och sedan Ramundberget tror jag att du får räkna med närmare 3 timmar utan stopp, men det är väl mest av akademisk betydelse. Med tanke på att Tänndalen erbjuder betydligt mer natursnö och inte konst-dito är frågan varför man överhuvudtaget skall till Sälen. Själv har jag dryg 20 mil till Sälen men 40 till Tänndalen och ändå är valet enkelt. Sen beror det på vad man är ute efter - after-ski eller skidåkning. Valet är ditt.

Huvet på spiken torparn . Det är just det - vi ( barnfamilj ) har varit i Sälen och Idre sista två vintrarna ,förvisso bra men nu vill vi längre norrut - till natursnö ... så vi skall förbi Sälen dit vi har hygglig koll på restiden.

Viamichelin + vv rekommenderar Oslo - Röros -Ramundberget för oss som kommer från Sydlandet söder om den infamösa borråsen . Är det ett bra vägval ?

5.17 min från sälen till vemdalen om du kör i:
80 på riksväg

Senast ändrad:
Jag har dålíg koll på södra sverige, men jag tror att från södra sverige åker man enklast mot dalarna via filipstad till vansbro till mora. Från mora åker i alla fall jag orsa-sveg-funäsdalen. Bra väg... Annars: gå in på eniro.se kolla på kartor och vägbeskrivningar.

Jag åkte Mora - Funäsdalen fram och tillbaka i början av januari. Det var extremt dåligt väglag både dit och hem med dimm, regn, snöoväder och löjligt halt. Det tog 4 timmar dit och 4 1/2 timme tillbaka.

Ha gott om tid om du ska åka med den tiden. Sen är jag övertygad om att man räknar mil annorlunda i Härjedalen.

Sen när man väl kommer till Funäsdalen är det väl 40 - 60 minuter kvar till Ramdunberget så vitt jag förstår.

poc sa:
Jag åkte Mora - Funäsdalen fram och tillbaka i början av januari. Det var extremt dåligt väglag både dit och hem med dimm, regn, snöoväder och löjligt halt. Det tog 4 timmar dit och 4 1/2 timme tillbaka.

Ha gott om tid om du ska åka med den tiden. Sen är jag övertygad om att man räknar mil annorlunda i Härjedalen.

Sen när man väl kommer till Funäsdalen är det väl 40 - 60 minuter kvar till Ramdunberget så vitt jag förstår.
Måste ha haft rejäl otur med vädret!
Vi brukar köra sträckan på 3-3,5 timme (åker upp och ner från mora ett par ggr per säsong) och från Funäs till Ramis tar det INTE 40-60 minuter utan snarare 20 minuter om det inte är drivis och tokväder...

Tillbaka
Topp