Restips tack

Stalo

Ny medlem
Hallå!
Min flickvän & jag skulle behöva lite restips från er.
Vi vill till alperna i vinter & efter några år i bland annat Obertauern & Obergurgl så vet vi vad vi gillar. Däremot vet vi inte var det vi gillar finns, så det är här ni förhoppningsvis kan hjälpa oss.
Vi söker:
Långa, breda blåa & röda backar.
En by/samhälle där det finns mer att göra än bara skidåkning. Till exempel bra restauranger, butiker, kälkåkning.
Lyxiga spahotell.
Gemütlichkeit.
Jag har tittat & läst under hela sommaren & upptäckt att det inte är jättelätt att kombinera alla dessa önskemål. Då vi inte åker svart & inte heller krökar så känns känns det onödigt att betala för "brantaste stupen i världen" eller "alpernas vildaste afterski". Saalbach-Hinterglemm ser lovande ut men hur är byarna där? Finns det något att göra de dagar vi inte orkar åka skidor? Livigno ser oxå bra ut men hur är det med gemütlichkeiten?
Tacksam för alla tips!

listagangstern

Aktiv medlem
Låter som att Italien är något för er! Breda backar och god mat! Finns många orter i Aostadalen. Kolla in Pila. En liten skidanläggning där man för att komma upp tar lift från staden Aosta. Bor man i Aosta finns det mycket att göra/äta. Vill ni ha lite stötte system kika in Gressoney.

Pillard

Aktiv medlem
Var i Livigno i vintras och ja, blått och rött fanns det gott om. Åkningen tror jag nog kan passa er väldigt bra I övrigt är det ju faktiskt en "riktig" by så viss gemytlighet finns ju iaf.

Hagehed

Ny medlem
Saalbach-Hinterglemm-Leogang som ny hänger ihop med ännu ett lite mindre system tyckte jag hade riktigt bra pister, däremot saknade vi lite utav off-piståkningen det året men det kan ha berott på att vi åkte relativt sent på säsongen. Men om ni söker mest långa breda pister med blå/röd lutning känns det som ett passande skidsystem i alla fall. Jag har inte särskilt bra koll på uteliv och sånt men har för mig att de hade kälkåkning någonstans uppe i systemet och även några trevliga café.

Stalo

Ny medlem
Tack så mycket för era tips!
Pila ser lite litet ut, men det verkar ju finnas fler backar inte långt där ifrån.
Livigno verkar ju riktigt bra. Tyvärr har inga av de researrangörerna jag har kollat upp några "kul" hotell. Möjligt att Italien satsar mindre på pool & mys... Det finns ju bra hotell där men då måste vi fixa ihop vår egen resa... Ska kolla upp det!
För tillfället lutar det åt Saalbach. Tack Hagehed, du bekräftade det jag har läst, & det låter bra. Off-pist är ändå bara något jag hamnar i när jag har ramlat ur pisten. :)

Wily

Ny medlem
Pila är litet och inget system för en vecka enligt min uppfattning. Men det är riktigt trevlig skidåkning i övre delarna av systemet!!! så jag kan definitivt rekommendera ett kortare besök där.

Den stora fördelen är att du har en gondol som börjar ett par hundra meter från motorvägen som tar dig rätt upp i skidhimlen. Så ta gärna en dag eller två i Pila och lägga några andra dagar i några av systemen runtomkring. vill man bo i stad och åka skidor är Aosta perfekt med flera system inom 30-40 minuter med bil.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp