Revelstoke någon?

Blide

Medlem
Revelstoke någon?
Någon som varit där och kan dela med sig av erfarenheten?

Frågor jag gärna får svar på tex:
- Är det packat med folk blir snabbt uppkört?
- Svårt att få boende för en mindre period (2-2,5 månad)?
- Mycket skandinaver?

Såg att early-bird korten är billiga, 560 USD...

Nån som har planer på att dra dit i vinter föresten?

Senast ändrad:
Revelstoke någon?
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=46535

Där hamrar jag och PNyberg skiten ur varandra angående Revelstokes fördelar jämnte nackdelar.

Kort svar;

1: Svårt säga med folkmängden efter bara en säsong, mer liftar i år. Men snömängden är i snitt mer än närliggande orter vilket rimligen innebär fler nysnödagar, men ja det blir uppkört precis som andra ställen. Fast det ryktas om gömda öppna ytor inne bland träden...

3: Skandinaver är det överallt, vi fick spontana svar på svenska ropade åt oss i skogen. Ut och res och du kommer finna två saker, skandinaver och australiensare överallt.

Planer på att dra dit i 2 månader? Oja, Pengar? Nej.

Revelstoke någon?
PNyberg sa:
inte för att vara den som är den..men varför vill du till revelstoke?
Lite för att det är nytt och spännande på nått sätt och lite för att lift kortet är riktigt billigt.
Precis de brister ni snackar om i den andra tråden påstår Revelstoke att de skall ha fixat till vintern, förlängd gondol, lift i north bowl och nya backar plus urglesning av träden, anser ni som varit där att det är värt att dra dit om de håller vad de lovar?

Men har ingen vidare koll på Kanada, så har du bättre förslag så varsågod!

Senast ändrad:
Revelstoke någon?
Blide sa:
PNyberg sa:
Lite för att det är nytt och spännande på nått sätt och lite för att lift kortet är riktigt billigt.
Precis de brister ni snackar om i den andra tråden påstår Revelstoke att de skall ha fixat till vintern, förlängd gondol, lift i north bowl och nya backar plus urglesning av träden, anser ni som varit där att det är värt att dra dit om de håller vad de lovar?

Jag anser att det är värt att dra dit även om det var som förra året. En lift i north bowl behöver absolut inte vara en fördel eftersom vad som hände förra året var att det krävdes ca 10 min hike uppför för att kommma till northbowl och därefter ca 5-10 min hike för att komma till den bortersta änden så det fanns oåkna linjer där även dagen efter ett snöfall. Vilket knappast kommer vara fallet med en lift där.

Jag säger som jag brukar, om du nu ska ha en massa puder för dig själv, åk till Gulmarg.

Revelstoke någon?
Blide sa:
PNyberg sa:

Asså vad jag fattade när jag var där senast och snackade med liftsnubbarna, så skulle dom skjuta fram northbowl liften. Det första dom skulle satsa på var lift från lyxhusen nere vid "basen". North bowl liften skulle vara färdig till säsong 08/09 enligt plan men det är det ändring på.
ÄNDRING! SÅg precis på deras hemsida att de trots allt ska få klart northbowl liften!

North Bowl är ganska cleant där man kan få några korta branta linjer. ANnars är stället ganska flackt och med mycket skog. Det snöar mer, JA ett normalår får de mycket mer snö än tex: Kicking. Och JA; det är faktiskt SJUKT mycket mindre folk i revy. Jag känner en som va där hela vintern och han sa att till och med helger kunde vara näst intill öde. Han var ensam skandinav där för HELA säsongen. Vill du åka puder så är Revy ett bra alternativ. VIll du däremot åka långa, branta åk på öppna fält är Revy helt fel. Jag såg grym potential bortanför south bowl. Ner på baksidan av Mt McKenzie, men vet inte om den terrängen för för extrem för att öppna. Vet heller inte om man kan ta sig tillbaka till systemet. Troligen inte!

Något jag störde mig på i Revy var att du "halkade" ner mot bäckarna hela tiden. Åkte du southbowl så va du tvungen att hålla ner höger ganska tidigt för att inte hamna i bäcken och inte kunna ta dig upp till systemet igen. Lite samma sak på skiers right sidan av berget.

Vi va där en dag när det va 2 hela dagar efter nysnö (10cm) och vi kom 13.30. Vi såg att det fortfarande såg mjukt och fint ut runt liften. Stack in i skogen och åkte 35cm löst. Grymt kul även om det krävs lite teknik för att hålla farten i tight skog.

Åka dig med monsterskidor eller bräda är alltså fel. Du behöver snarare något kortare och mjukare för detta stället.

Revelstoke någon?
ohh dåliga minnen av revelstoke, hjärnskakning å två små blödningar, klart doktor söt på sjukhuset va bra.

skämt å sido, härligt ställe som kommer växa mer å mer. passa på å dra dit innan de blir för stort. kanadesarna själva påstår att de kommer bli nya whistler.

om du är där i 2-3 månder finns det alltid golden, sun peaks å lite andra sköna ställen som hela banff int så långt bort så du kommer absolut inte tröttna med en avsitckare då och då.

go for it!

Revelstoke någon?
Mina två cent

Revelstoke har grymt bra terräng. De två liftarna som fanns förra året var grymt snabba.

Ett åk på norra sidan tog mig ca 9 min från toppen av sittliften till botten av den samma (altså inte ända ner). Detta inkluderar lite skråande i början och lite stakande på slutet och ett ganska normal lugnt tempo.

Liften upp tog 6 min.

Detta känns som en väldigt ovanligt kombination.

Resultaten av detta är.

a) Inga lift köer eftersom det är (var 2008) rätt lite folk där och liften är så jäkla effektiv.
b) Mycke folk ute i terrängen eftersom liften är så effektiv så spottar den ut massor med folk i backen.
c) Jag blev skit trött.... ;) Blir ju mer åka än vila.. ;)

Faktumet att alla som var där var grymma åkare som var där för offpist åkning gjorde att pisterna var tomma och skogarna fulla. När jag pratar om fulla så är det ändå relativt efter som det faktiskt var rätt lite folk.

Berget har massor med syd och väst sidor och lite nord och öst. Detta betyder att snö kvaliten inte varar länge och att berget är väldigt beroende av kontinuerliga snöfall.

Faktumet att det är mycke syd och väst sidor ihop med otroligt effektiva liftar och en väldigt hög nivå på åkarna gör att jag tycker att det blev uppkört fort.

Det kan bli bättre nästa år då dom får mer liftar. Dock så är jag inte säker på om det blir roligare åkning för det. Visst dom kommer att täcka mer skog men faktum är att det ändå kommer vara "ytter områdena" som är de där man hittar den bästa åkningen och dom kommer åkas upp lika fort som idag.

Berget är dessutom inte speciellt brant.

Ändå ett bra ställe och en skön by.

Tex

EDIT:

Cat ski.

Jag passade på att åka cat ski när jag var i Rev. Grymt bra. Det är faktiskt här Rev gör sig bäst. Du får ut max ur dom grymma skogs åken eftersom du alltid åker orört och du får rätt många åk på en dag (10-12 åk hade vi).

Senast ändrad:
Revelstoke någon?
Varför dra vidare? det är ju rätt så sköönt här, bara vi får lite snö så...

Hörde av en kär vän att det är någon svensk ung snubbe som bor här men ute i skogen i ett tält eller dylikt. Blont längre hår...

Vem kan detta vara?!?! låter ju absurt, vart snorkallt ett tag nu,,,

/Rikard

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp