revers camber, no camber?

Philip_K

Medlem
vet vad rocker är med vad är revers camber, no camber och revers rocker?
vore schysst om ngn kunde svara på detta åt mig :)

Camber - Sätt två skidor mot varandra (bas mot bas) och du får ett mellanrum i mitten. Alltså är skidorna "böjda".
Reverse Camber - Motsatt...
Reverse Rocker - Skulle väl vara på en skid-ubåt det..?
Glömde;
No Camber - Rätt logiskt när man vet om Camber.

Senast ändrad:
no camber är ett plant spann. alltså inget spann alls. svårare att få till jämnt så många skidor och brädor med no camber har ibland lite rocker eller spann ändå.

reverse camber vet jag inte, men låter väl som en skida med rocker både bak och fram?

Glodde lite på skidor nu i veckan som ska ha no camber... BULLSHIT! alla skidorna hade minst några millimeter camber!

edit: whoops, sorry, insåg just att jag är väldigt off topic

Senast ändrad:
reverse camber = omvänt spann. inte samma sak som rocker.
no camber eller zero camber = nollspann.
termen reverse rocker har jag aldrig hört förr.

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=152876&highlight=airlines

Där har du reverse rocker på en av Rossarna... Klart obehagliga bilder!

Personligen tycker jag att svenska motsvarigheter är mycket smidigare att använda, platt spann, omvänt spann, omvänd skärning etc... Rocker har väl ingen vettig svenska motsvarighet, men det är ju så pass enkelt att säga att vi nog kan ta det rakt av. Early rise blir bara taffligt om man översätter så det får man väl leva med också...

Carled sa:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=152876&highlight=airlines

Där har du reverse rocker på en av Rossarna... Klart obehagliga bilder!

Personligen tycker jag att svenska motsvarigheter är mycket smidigare att använda, platt spann, omvänt spann, omvänd skärning etc... Rocker har väl ingen vettig svenska motsvarighet, men det är ju så pass enkelt att säga att vi nog kan ta det rakt av. Early rise blir bara taffligt om man översätter så det får man väl leva med också...
nånting för den som vill köra riktigt djupt nere i snön alltså? :)

Lee-nus sa:
reverse camber = omvänt spann. inte samma sak som rocker.
no camber eller zero camber = nollspann.
termen reverse rocker har jag aldrig hört förr.
Hmm ... jag har hitentills trot att omvänt spann är detsamma som rocker.

Dvs. normalt spann är en skida som är förböjd så att mittdelen lyfter när skidan läggs på plant underlag utan belastning.

Omvänt spann är att fram och bakdelen lyfter.

Sen finns det ju varianter där framdelen har rocker medan bakdelen har en tradionell förböjning (normalt spann).

/MM

Hmm, det där med reverse camber fattar jag inte riktigt, låter ju som rocker när det skrivs men om det nu inte är det, skulle nån kunna förklara vad skillnaden är? Lånar tråden lite ;)

Tillbaka
Topp