Richter

jakken

Medlem
Richter
mjo, men mest nöjd hade jag blivit om programledaren hade stängt in sig i en jordig håla och stannat där.
Vi får hoppas att det kommer tillbaka, men med en riktig programledare. en avdankad gammal skidlegend eller nått.

Richter
Richter är inte längre vad de har varit. numera är det mycket focus på snowbord till andras glädje men knappas min. Jag hör även att programledarna säger Richter snowboardmagazine å inte snowmagazine eller vaför inte skimagasin :P

Richter
Jag tycker det är kul och se snowboard. Men väderskiten kan de ta bort, haha. Fattar inte varför alla klagar så jäkla mycket på Richter.

Richter
men kul att se en kvarts (lite överdrivet) reportage från nån jävla paralell-snowboard tävling i varje program?? eller boarder-cross eller va det heter... mer fokus på friåkning skulle va khool... och mer reportage om åkare som verkligen är insatta i "kulturen".... och ett byte av programledare skulle inte va fel... och bort med väderskiten..

peace

Richter
Aha, det är just vädergrejjen och parallelltävlingarna jag tycker är bra! Det visar den seriösa delen av snowboard samt att man vet hur det är med snö i fjällen. Fast de blandar ju med lite andra reportage också. Hur kul är det att se en snubbe göra svängar i slow-motion i pudersnö eller se en snorunge slå sig gul och blå över ett trappräcke?!?

Richter
aa det e mycket skit med i programmet.. vem fan bryr sej om vädret?? det e klart man vill veta vädret när man ska till nåt stälel men då kollar man ju på hemsidan eller nåt.. o boardercross o paralellslalom är det väl för i helvete ingen jävel på planeten jorden som bryr sej om?? jo det är det säkert, men inte jag iaf..

och det är för mycket snowboard och för lite skidor tycker jag.. dom borde skaffa 2 program, ett me bräda o ch ett med skider.. eller iaf lägga in mera skidor, fast det eklart.. ¨bräda är ju kanske lite populärare.. fast skidorna börjar komma i kapp!! det var grmyt många fler twintipgrabbar i backarna i år, iaf va ja såg.. aja..

richter kan bli bättre, det kommer nog inte förbättras precis enligt mina åsikter, men ja hoppas det gör det lite grann iaf!!

Richter
Tror också att fredrik_Hansson är ironisk. Men alltså, visst, paralell grejjen kan man ju inte ta bort, men man kan korta ner det. Och vädret ser man ju ändå ca 20 gånger per dag efter alla nyhetssändningar.

Richter
Nej, jag är verkligen inte ironisk. Jag menar det jag skrev.

Det kan låta som att jag inte förstått snowboardkulturen men jag har åkt bräda i ca 12 år och har även tävlat, brutit handen, kollat på underground-filmer etc och har tröttnat på det mesta förutom tävlandet och puderåkningen. Jag tycker parallellslalom är intressant då vi har många bra åkare i topp. I halfpipe har vi ju inte en enda som platsar.

Richter
men fifan.... såna där saker visar dom ju ändå på sportspegeln... dom borde göra ett program där dom verkligen koncentrerar sig på friiåkning, både skidor och snowboard.... snowboard och skidkulturen växer ju oerhört fort och det är inte många procent som håller på med t.ex paralellslalom... slopa världscupen och visa intressantare saker.... och väder biten borde dom korta nre elelr ta bort helt, för i 90% av fallen stämmer den ju ändå inte och om man är intresserad så hålelr man sig informerad på annat håll

det enda sättet att göra richter til lett riktigt bra program är nog att skaffa en insatt programledare och låta han/hon bestämma mer vad som ska visas...

peace

Richter
Vad är intressantare än världscupen?

Jaja, jag håller med att friåkning är roligare än att tävla i många fall men det är inte så intressant att titta på andra när det inte gäller tävling. Man måste ju kolla vad de presterar för sina sponsorpengar. :)

Richter
Det klagas en j-kla massa på Richter. Var glada att SVT gör något över huvud taget. Visst, programmet är inte perfekt, men jag tycker helt klart att det är sevärt. Allt måste ju inte vara superintressant.

Richter
ja det är bra att det gör nånting, men de kan ju göra det intressantare, plus att dom behöver inte skämma ut kulturen med att ha världens löjligaste programledare och visa världscupen i paralellslalom 15 minuter varje avsnitt....

och snowboard/skidåkning är en stor sport och förtjänar mer plats i media...

Richter
jag gillar iaf retro =) fast de gör ju inget annat än visar fis tävlibgar... usch.. ta tillbaka alltihop så som det var för en 7-8 år sedan.... byt programledare och visa hur det egentligen är att hålla på med friåkning, inte bara de glassiga storstjärnorna

Richter
Richter saknar tyngd!
På tok för långa inslag om ingenting och alldeles för
korta reportage om själva kärnan i programmet. Dvs.
Skidåkning i alla dess former oavsett om det är på en
bräda eller två plank.

Richter känns lite som ett skolprojekt med på tok för
höga ambitioner och för lite kunskap.
För min egen del saknar jag aktuella bildsekvenser
från tävlingar. Det borde inte vara så svårt att få tag på,
eftersom alla internationellt sanktionerade tävlingar
filmas oavsett om det gäller friåkning, puckelpist,
snowboard, skiercross m.m.

Jag tror dessutom att programmet skulle höja sig
åtskilligt snäpp, om de dessutom slopade
väderinslagen och istället hade återkommande inslag
om, lavinkunskap med ex. lavinexperten Peter Mågård.
Tipps och trix om hur man åker utanför pisten med
någon duktig friåkare som Sverre Liljeqvist eller Johan
Olofsson på bräda.

Fredrik som tidigare arbetade med Lilla Sportspegeln
tycker jag funkar bra som spindeln i nätet, Hylands
inslag är okej. Men resten av inslagen är som regel
utan undantag, menlösa. Skärpning, Richter!

Brist på annat följer även jag Richter?

Richter
Som många andra säger är programmet helt felbalanserat.
För att ta som exempel visade dom pararell snowboard världscupen med både kval, semi och final medan slopestyletävlingen i kungsberget med över 100 anmälda fick några få hopp! och vinnaren i skidklassen, lars ohli (vet inte riktigt hur det stavas) fick två hopp och inte ens en intervju.

Ett annat kasst exempel var Chalmer big air. vinnaren i skidklassen, emil forss, blev inte intervjuad medan vinnaren i snowboardklassen blev det.

Richter
Hmm, jag vet inte var ni vill komma? Men jag håller med att vädret kanske är lite slöseri med programtid. Mer tyngd? Ja, vad kan bli mer tyngd än världscup? Lavinkunskap samt tips och trix kan man ju läsa i en bok eller nåt. Jag tycker det är bra att de håller sig aktuella med vad som händer på snowboard och skid-scenen. Jag tycker de blandar nordiska tävlingar med internationella tävlingar bra.

Men OK, det är en del ointressanta inslag. Tex killen som försökte göra bakåtvolt med en snöskoter och halvt slog ihjäl sig. Sånt klarar man sig utan..

Richter
Att de visar mycket parallellslalom beror väl på att vi har många bra svenskar där nu. Tex Bieveson, Sara Fischer, Richardsson mfl.. I big jump är det Simon Ax och han hade de ett långt reportage om..

Richter
Jag tycker att SVT är ca tio år för sena med programmet.
Det är bara att se vad är det som har tagit över dom sista åren.......inte brädåkarna iaf.
En satsning som Viasat Sport har gjort på 2Plank TV skulle SVT också göra tycker jag.
Men som fler har konstaterat här man håller tillgodo med de som visas.

Richter
DU måste väl skrivt fel på lyckat? Dom nissaarna kan inte ettjevla ski om skidåkning... det ända dom kan fylla ur deras progam med är från värld cupen i snowbard i typ 20 min sen vädret sedan 5 min väder sen 5 min tvöing sedan slt.. SÄMST!

hylling lr vad han heter borde bli avskedad!

Richter
Sen är det väl svårt att tillgodose samtliga tittares behov med små resurser och relativt kort programtid. Att en renodlad sportkanal som Visat Sport kan göra en sån satsning är ju däremot inte så konstigt. Men eftersom SVT har en väldigt bred publik så måste dom väl anpassa sina program därefter - och därmed inte så mycket nischad skidåkning som t.ex. pudersnöåktips.
Det är dock ett av de få program jag brukar se på SVT.

marcushansen: Läs för guds skull igenom vad du skrivit innan du postar det så slipper man tolka texten i 38 minuter innan man förstår vad du menar!

/ Finnudin

Richter
richter är ifs slut för säsongen...mitt förslag är att alla vi här på freeride mailar till SVT och kommer med tips...så att nästa säsongs Richter kan bli bättre..

peace

Richter
Dynamit: jag är inte ironisk men jag får uppfattningen att du använder sporten som en image och klagar på allt utan att komma med konkreta förslag hur det ska göras istället. Om varje program skulle innehålla friåkningsvideor hur många tittare skulle det tillgodose då? Dig och några fler möjligen..

Richter
SVT borde sända inslag som verkligen intresserar snowboard och skidåkare. Visst, åker man snowboard så är det säkert roligt att se världscupen i big air osv. men lite variation tack? Den uppfattning jag får är att programmet ska vända sig till friåkare, jag kan ha fel, men jag ser den där paralellslalomen dom sänder varje vecka som ett försök att fylla ut programmet.
Ny redaktion som vet vad dom pratar om och lite mer 50/50 mellan skidor och snowboard, så hade det blivit bra.

Richter
det är väl okej, men det känns lite ovärt att avsnitten innehåller cirka 80% parallellslalom då det kanske är 30 pers i hela sverige som håller på med sporten, nämen. ni fattar poängen..

Richter
Jo, jag kan hålla med att programledaren kanske passade bättre i barnprogram än i snowboard men han är rätt ok. Alltså, det ska vara en programledare med dreads och getskägg som själv har ett förflutet som friåkare och mer inslag om coola snubbar som gör cliffjumps och visar hur man tacklar en lavin istället för tävlingsinriktade personer som gått snowboardgymnasium? Tja varför inte, maila till SVT..

Richter
Det är ett okej program men som alla säger, Softare programledare, mer skidor och mindre paralellsnowboard.

Sedan tycker jag att de borde ha ett richter summer med Skate, BMX, MTB och alla andra sommarsporter.

Richter
Slutsatsen är då att det finns en i sverige som tycker att richter är bra. Resten åker visst freestyle, puder eller skidor. Läste något om att SVT måste även visa saker för minoriteter så Fredrik Hansson får något som passar honom

Richter
Blackriverpaint: jag åker också mestadels freestyle och puder och som jag sagt tycker jag att det är roligare än att tävla. MEN hur kul är det att se på TV?? Inte så spännande kanske.. Richter är ju mer till för att bevaka de arrangemang som händer inom sporten.

Richter

Jag blir fan helt matt när jag läser detta, nästan lika matt som när jag ser på Richter. Det är förjävligt att detta program ska bli folks bild av vad snowboard handlar om. All respekt för landslagsåkarna, men jag (och alla jag känner) skiter till fullo i hur många poäng Sverige kammar ihop i en isig slalombacke.

Orkar inte skriva hur man skulle kunna göra Richter bättre för det kommer aldrig att kunna bli riktigt bra i statlig kanal och när programmet är sponsrat av skidförbundet. Synd är det för snowboard i Sverige behöver ett program i TV, dock suger det att barn som inte har så stor koll kommer att växa upp och tro att det handlar om att komma först. Det är hela tävlings mentaliteten som tar död själen, snart kommer väl folk börja dopa sig också.

Fredrik Hansson, tycker du att snowboard och skidåkning handlar om FIS poäng, är det du tänker på när du själv åker? Blir du åksugen när du ser käpp åkning, känner du någon som blir det? Snowboard är inte en tävling, det är någonting man gör för att det är kul, för att det är kul att åka puder och köra rails.. FIS tävlings format dödar sporten och gör det en vinterversion av simhopp.

Du skriver att parallellslalom är intressant för vi har många åkare i topp, du tycker inte att freestyle åkning är intressant då eftersom Hampus och Jakob är några av världens bästa på detta? Eller är inte rails lite intressant eftersom vi har Hasse Åhlund och Ronnie Andersson, säkert topp 20 i världen!? Kanske är för oseriöst eftersom man inte tar tid? Om jag ger dom 2000 poäng för en bra sw bs 7, blir det roligt då?
Om du är så intresserad av att se vem som är bäst tycker du inte att det är mer korrekt att visa Ticket To Ride med världens bästa åkare istället för FIS världscupen?

Du måste ju vara oseriös, du säger att ingen skulle vara intresserad av att se friåkning? Tror du en snowboardfilm om parallell slalom skulle sälja mer än 10 ex i Sverige? Tror du det är en slump att dom filmer som finns idag har rails, backcontry åkning och kickers?

Om du tycker att underhållsvärdet på parallellslaloms världscupen är högre än ett par stela pjäxor tycker jag att du och dom fem andra intresserade i Sverige kan dra till Tandådalen i December och kolla på tävlingen, så slipper vi se det på TV.

Nu ska jag kolla på en oseriös underground film/ db

Richter
Men alltså.. du får skilja på att åka själv och att titta på andra. Om det ska vara roligt att titta ska de ju vara bättre än en själv, en person man ser upp till. Om de får många poäng har de gjort något bra eller svårt. Men visst, snowboard är en bedömningssport och det är svårt att tävla i det. Parallell slalom är lättare att tävla i men av många ansett tråkigare.. Men det finns två läger inom snowboard, friåkare och tävlingsmännsikor. Jag säger inte att det ena skulle vara bättre än det andra bara vilket jag tycker är roligast att titta på. Att titta på puderåkning tycker jag inte ger så mycket mer än att man blir just sugen att åka själv.

Om nu Hampus och Jakob är bäst i världen varför ställer de inte upp i OS och vinner då?

En sak till som skiljer är väl hur de finansierar sin åkning. Om du går på försäljningstricket med att lägga på musik och göra häftigare klipp och öka ditt åk-sug så är det du som finansierar deras åkande. De som tävlar har ju sponsorkontrakt från företag (oftast) så det blir billigare för mig att titta.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp