Rifugio guglielmina i Alagna

MrsAura

Ny medlem
Någon som varit där och kan berätta hur man tar sig ner efter en övernattning. Ska nämligen dit med mina kids och jag vill ju att de ska ta sig helskinnade ner....

Jag har för mig att det går att åka pist ner? Någon som har gjort det och kan rapportera vilken svårighetsgrad det är på den i så fall?

Tacksam för svar!

/Freeride-Mama

Senast ändrad:
Låter som du gör klokt i att googla reda på någon guide-byrå eller guide-center i alagna för att sedan ringa dit och höra vad som gäller.

Jag har varit där å övernattat. Finns en transport tillbaka till pisten så det är nemas problemas så länge det finns snö. Finns ju annars ett fett nice offpiståk ner också, kommer dock inte hur svårt det var iom att jag mest tänkte på att det va is å stenar överallt haha snödjup på 25 cm e ju sådär XD

Men det blir inga probs å ta med sig kidsen, kan berätta att min mormor och morfar var med som är 80+.

God mat är det också, hoppas ni får det trevligt.

Mvh Hugo

Tack så jättemycket för svaren, nu vet jag.... Det kommer att bli sjukt coolt. Hoppas att vi inte fryser ihjäl bara. Har hört att det kan vara ganska kallt där.

Tips på billigt boende i Aostadalen samt snörapporter emottages också tacksamt. Vi har hyrt bil och ska göra en liten roadtrip.

Ska bli kul att visa ungarna lite riktiga berg.

Hej
Jag har varit där o gjort reportage,,,även om det är kallt så sover du i jättevarma duntäcken,,no problem o sedan som ngn sa ovan,,,det är bara att åka enkel pist ner,,,,
försök o bo i Gressony, mellan Alagna och Champoluc,,,,då har du lätt att åka både till Alagna o Champluc med liftarna....det är bra med snö, no problem
mvh
micke

Jättemysigt där uppe, kallt som satan på natten om man måste gå på toa.
Missa inte soluppgången den är sagolik. Låt dom gärna rekommendera något lokalt gott vin dom har en jättebra vinkällare. Prova också någon av alla Grappasorter som finns i baren. Maten är bra, trerätters brukar ingå när man bor där. Inga problem att åka därifrån på morgonen pisten börjar precis nedanför. Hoppas ni får en trevlig natt.

hej
guggan har numera uppvärmda rum. före 2008 var det minusgrader i alla sovrum. att frysa lite när man går på muggen är I-landsproblem. man kan ta pisten ner till alagnas mellan station för kabinen (som tar , detta är en rödsvart pist. man kan också gå 100-200 meter upp över krönet mot pisterna mot gressony och dessa pister är lättare.

gör det!

p

Usch och fy,

På den gamla goda tiden när endast Indren-liften från år 1800-frös-ihjäl fanns att tillgå i de övre delarna av Alagna-området så fanns det ingen pist ner från Guglielmina mot Algna. Antar att det har förändrats. Paradiset har väl gått förlorat...

Finns balma-"liften" kvar?

Hur som helst kommer ni säkert att få en underbar vistelse där. Som någon skrev är Gressoney la Trinité bäst att bo i för skidåkningens skull när ni inte bor i guggan, eftersom ni då snabbt når alla delarna av systemet. Kolla boende med turistbyrån i byn.

Kan tipsa om att välja att bo i Aosta stad, stort utbud på boende till varierande prisläge. Relativt nära med bilen till alla orter som nämns ovan men även nära till exvis Cormayeur, Cervignia, la Thuile samt att det finns helt ok åkning i bergen som omger staden. Dessutom en trevlig känsla i staden med schyssta cafeer och restauranger.

Hej Hej

Jag skall Champoluc i mars och tänkte mig upp till Guglielmina. Undrar därför om man måste boka övernattning innan, eller går det bra att bara dyka upp.
Är det någon som har koll på vad det kostar per natt nu för tiden.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp