Riksgränsen - Hur avancerad är off pist åkningen?

Klimt

Ny medlem
Hej!
Jag funderar på att åka till Riksgränsen i maj och åka snowboard, men är lite orolig för att jag inte är tillräckligt haj på det där med lössnö för att kunna njuta av vad Riksgränsen har att erbjuda.. har förstått att det mest handlar om off pist där. Har visserligen åkt en del i lössnö förut och det är ju alldeles underbart.. men ramlar fortfarande mycket! Någon som kan kommentera hur det är att åka där även om man inte är superduktig åkare?

Tack!

Barnbacken minst 55 i lutning och består av 3 rännor med en bredd på 2 meter mellan klippväggarna.

Så undvik att ramla, det kan stå dig dyrt...

I maj ska du nog inte räkna med något kallpuder i gränsen, utan snarare vårslaskåkning. Förvisso kan det komma ett "sista" dump även då, även om det är ovanligt.
Åkningen är dock förbaskat rolig i gränsen även i maj. Det finns garanterat utrymme för de flesta att utvecklas. Det finns i princip ingen skogsskidåkning, utan det är mestadels öppet, lekfullt med många smådrops och vinddrivor. Jag tror att du utan problem kan hitta åkning som passar dig såvida du kan ta dig ner hjälpligt i vanlig pist!

Det finns allt. Off pist "ängarna" är snälla. Hästskosvängen på baksidan av berget där NM i Freeride går är oxå väldigt soft. Sedan finns det elaka och tuffa åk. Pisterna är skit.

Tack för svar! Ska allt ta och testa gränsen! Kanske bäst i början på maj då!

Tillbaka
Topp