riksgränsen i april...

Holken

Ny medlem
riksgränsen i april...
E inte så insatt i riksgränsen så jag tänkte höra med er boys/girls om det e bra i riksgränsen i april eller?

riksgränsen i april...
Absolut inget att rekomendera. Jag skulle föreslå att du åker till Åre i stället, där kommer det att finnas fett med snö.
/bnf (gränsen - Åre.......0-1)

riksgränsen i april...
Han som rekommenderade Åre före Gränsen i april måste vara tappad bakom en vagn. Både snötillgång och snömängd är oslagbar i Gränsen vid den tiden. Döm själv: Blöt sockersnö och marginell snötillgång (Åre), eller massor av puder och gott om snö (Gränsen). Det enda i Åre som slår Riksgränsen är variationen bland pisterna, men vem fan vill åka pist när det finns pow-pow att tillgå.

Donald

riksgränsen i april...
Åre har nästan 3 dubbla fallhöjden jämfört med riksgränsen. Ofta till räckligt med snö för att tillfredställa den mest kräsna puderåkaren. Inget flatljus vilket kan förstöra en hel påsklovsvecka uppe i gränsen.
Kort sagt, Gränsen - Åre....0-2.
/bnf

riksgränsen i april...
Nej, åk inte till Gränsen.
Stanna i Åre så får vi berget för oss själva i April!

Flatljus ger för övrigt brantåkningen en ny dimension, ni som åker i Åre kan prova detta genom att klistra smörpapper på era A-frames;-)

riksgränsen i april...
Vad har brantåkning och A-Frames att göra med regnträsket Riksgränsen? Flackt är vad det är, har alltid varit och kommer alltid att förbli. (Åre-Riksgränsen 0-0) Den enda ursäkten skulle vara om Thorsten Flinck och Örjan Ramberg skulle upp ett par dagar, då skulle jag gärna komma dit - om inte annat än bara för att se på...

Brända bringor, vakter som inte kan slåss och lyxflickor vs. kabel-tv på campingen; (Åre-Riksgränsen 1-0)

riksgränsen i april...
Den som föredrar Åre framför gränsen i April är helt ute och cyklar... Riksgränsen -Åre= 5-2

Riksgränsen
Mer snö
Mindre folk
Bättre offpist
Mindre stockholmare
Färre träd att väja för

Åre
Bättre krogar
Bättre pist (ändå kass i april)

riksgränsen i april...
Jamen jösses då...hur svårt kan det vara...
Åre är ju c a tusen ggr större än Riksgränsen vilket betyder ungefär INGENTING. Utom att det finns fler pister högre fallhöjd och tristare skidåkning överlag.

Svaret är ganska enkelt: Kan du åka skidor och dessutom gillar att åka skidor och inte bara snacka om skidåkning så är det bara åka till Gränsen i April. Med största sannolikhet får du kallsnö och du kan även få hur mycket lössnö som helst, det sistnämnda kan dock kräva lite tur erkänner jag.

Offpiståkningen är ju överlägsen i Gränsen av uppenbara skäl och flatljus är fostrande och befrämjar progress s a s.

Jag vill inte såga Åre på något sätt men skidåkningen är sannolikt bättre i Gränsen under April månad trots att Åre även i April är större och högre än Gränsen.

Eftersom detta är ett forum så måste jag förtydliga mig då det oftast blir onödigt, ovidkommande tjafs som jag inte kan låta bli att svara på...sååå: i andra stycket så lägger jag ingen värdering på kapaciteten hos skidåkarna boende i Åre.......................

riksgränsen i april...
Åre är grymt under säsongsavslutningen. Massor av coola snubbar, lyxflickor och brantare varianter av flackåkare. Sedan är det välkänt att det aldrig regnar i Åre vilket det gör på alla andra ställen. Det är bättre mediabevakning i Åre typ, Z-TV skvallertidningarna och dominerande lokalpress osv. Och då finns ju alltid chansen, om man är lite tokig på såväl berg som i bar, att man få va med o bli en kändis.

I Gränsen är det ju ingen som ser dig och alla dina balla prylar. Dels beror det på flatljus och sedan finns det ju inge folk. Stället är ju tomt på snubbar att imponera på och det finns inte en brud värt besväret. Mediabevakningen är noll, lappressen suger och kör ju bara en massa jojkträning. O inte har dom någon uppskottad park med en massa rejls och prylar för oss jibbers.

Det är ju bara att kolla på kvalitén på alla terminare i Åre, nu menar jag inte de lirare som har som födkrok att lura turister utan de riktiga hjältarna som bara är ute efter spänningen på berget. Det finns ju ingen terminare i Gränsen som har samma attityd som Tisse & co visade upp i Åre. Finns det överhuvudtaget terminare i gränsen? Några insnöade norrlänningar som sitter och huttrar i någon byggbarack och läser poesi har inte en chans mot gräddan av Mälardalensungdom som spränger moraliska gränser på Dippan, Bygget och Werséns

Det som gäller är Åre och det vet alla, aven i April
Åre-Gränsen 2-0

riksgränsen i april...
Jo se upp med alla surlappar nere i husvagnarna på Campingen i Riksgränsen. Där gör man sig fan inga ärenden en fredagskväll när skotrarna mullrar, brännvinet flödar och lappgubbarna drar fram den stora gasolgrillen (trots minusgrader!). Tacka vet jag stockholmare som vet vilka kläder och vilken utrustning som gäller!
/bnf

riksgränsen i april...
Norge er nok bedre på løssnøkjøring :-)
Røldal, Beitostølen, Stranda, Oppdal; Meråker, Narvik etc etc. Røldal har f.eks passert 4 m snø!!!! I Sverige er det ikke noe snø. I Vassfjellet nært Trondheim er det 140cm snø 225 m over havet.

riksgränsen i april...
Ett tips: Åk till Narvik istället för Gränsen. Allt är bättre där förutom då att Atlanten ligger nära. Det medför att flatljus och dåligt väder mer ofta kan förekomma.

//Arc

riksgränsen i april...
det är ingen slump att extrem-nm avgörs i riksgränsen - där finns offpist värd namnet - så långt ifrån de opreparerade pister som åre intalar sig är dito.

Vidare är det intressant att åres förespråkare påpekar att anläggningen åre är större - vad spelar 10 ggr fler liftar och nedfarter för roll om det finns 50 ggr fler barnfamiljer som minsann ska åka olympialiften och ett inferno av stugor inom ett par mils radie som hyser gäster vilka alla siktar på samma stackars puderrepor?

Åre är en stad och ett par berg, riksgränsen är ett hotell och en fjällvärld.

riksgränsen i april...
Gränsen är himmel eller helvete, Himmel när det stormat satan i några dygn och du kan trampa upp på nordals och pumpa puder tills du har syra i hela kroppen.
Helvete när liftdjävlarna står och du inte ser branten från skit-lappis där de tatuerade plastbumsen i dokusåpakläder från skåne och västkusten bräkande tar upp beställningar på kaffe för 30 spänn koppen.
I april har du ca 60% chans på Himmel.

Åre är......rätt likt stureplan på kvällarna men allvarligt, vem fan har någonsin varit nära orgasm i deras trånga skitpister?
Enda orgasmen där är väl om du lyckas supa nån slinka under bordet och får en bortamatch.. Inte helt fel skall erkännas och det händer tyvärr ALDRIG i gränsen...

riksgränsen i april...
Varför nöja sig bara med Riksgränsen som är en knöl i jämförelse med Narvik. Åk till gränsen och komplettera med några dagar i Narvik (ca 1000 m fallhöjd).

Stradi

riksgränsen i april...
Det finns flatljus i Åre också, de som påstår nåt annat har väl aldrig hunnit upp på berget ifrån alla krogar o liftköer. Varför jämföra äpplen o päron när det ändå inte går? Klart du ska åka till Gränsen och se dig omkring och skaffa dig en egen uppfattning.

Tillbaka
Topp