Riksgransen i Maj!!??

• Trådstartare Trådstartare mettemette
  • Start datum Start datum
M

mettemette

Guest
Riksgransen i Maj!!??
Tjenare! Har planer pa att avsluta sasongen i riksgransen. Nagon som vet hur det ar i maj?
Undrar hur man billigast tar sig dit fran Malmo? bil, tag...? Tipps pa billigt boende uppskattas!!

Syns dar!
//Maria

Riksgransen i Maj!!??
Var där i slutet av maj-04 och i början av juni-01 och så sent på säsongen går snösmältningen fort om det är varmt. Det kan vara helt ok eller mindre bra. Förra året var jag där i slutet maj och då var det helt ok för att vara vårskidåkning. Kom t o m lite nysnö. Efter 5 dagar ute på Lofoten kom vi tillbaka och på bara den veckan hade det smält en hel del faktiskt. Så det kan säkert variera.

Tips på boende om du har egen bil - campinghytte i Haerslätta som ligger vid fjorden som går in vid Narvik, preics där vägen delar sig mot Narvik och Lofoten. Tar ca 30-40 min med bil från Riksgränsen men du bor väldigt mycket billigare än Riksgränsens hutlöst dyra hotell. För 280 NOK fick vi en liten enkel 4-bäddsstuga med kokplatta. Var bara 2 pers så egentligen var den hytten lite dyrare men pga lågsäsong för fjordnära stugboende så var den trevliga ägarinnan villig att rabattera lite. Panoramafönster med utsikt över fjord och fjäll. Så nära havet är det dessutom vår vid denna tidpunkt så man hade grönska och värme på kvällen efter en dag på vintrigt fjäll. På Riksgränsens hotell får man väl pröjsa 1000 spänn för ett dubbelrum med våningssäng och det dubbla för vanligt dubbelrum, eller något ditåt. Bara att ställa upp ett tält på deras ödsliga stenöken till parkering som vissa gör kostar 150 spänn om dagen! Så om man nödvändigtvis vill tälta, åk 10 min in på norska sidan så finns det en camping med gräs som ser 100 ggr trevligare ut och det lär inte vara dyrare. Men som sagt, åker man lite till får man en varm liten stuga med fjordutsikt för dubbla pengen mot tältplatsen...

Vad gäller transport dit så är det ju lite segt att köra hela vägen, i synnerhet från Malmö.. Men om man inte vill köra hela vägen upp kan ju ta sig till Kiruna eller annan hyffsat närliggande ort och sedan hyra bil. Det är inte så dyrt med bilhyra faktiskt. Man tjänar lätt in det eftersom man blir mycket mer flexibel vad gäller boendet. Och är det dåligt fjällväder kan man alltid ta ett par dagar ute på Lofoten om man har bil, otroligt vackert! Tyvärr är det lite sent för skidåkning på Lofoten i maj. Däremot kan man åka i Narvik fram till mitten av maj. Missade precis det förra året men det ska vara bra enligt dom som varit där. Skidåkning med havsutsikt är ju inte illa!

Åkning i Narvik: http://www.freeride.nu/resort/resort.php?id=100
..och på Lofoten: http://www.freeride.nu/resort/resort.php?id=959

Se upp för 2 saker om ni ska in i Norge bara:
1) Tullstationen vid gränsen är faktiskt bemannad (!!) och man får inte ta in mycket till Norge inte.. Men den nitiske tullaren missade en vinbox under vårt säte! :)
2) Det är max 80 på de flesta norska vägar däruppe. Och det är jävligt dyra fortkörningsböter i Norge. Och ja - dom har politikontroller även däruppe... mycket kameror också! Se upp med det.. det gjorde inte jag...

Riksgransen i Maj!!??
Det finns ett vandrarhem strax innan Riksgränsen också. Tror tåget stannar där. Kostar väl som de flesta vandrarhem kan jag tänka mig, dvs dyrare än norsk hytte men billigare än hotellet. Men man måste säkert boka i förväg om man är där på kristi himmelfärd eller vilken helg som helst kanske.

Riksgransen i Maj!!??
..och så kan man bo i Björkliden där det finns stugor och hotell. Skulle tro att det är ganska dyrt dock. Och jävligt trista stugor i lådform, visserligen med utsikt över Torne träsk och Lapporten. Men hela stuganläggningen ser ut som en gruvby i Murmansk eller något ditåt... grått och trist. Knappt någon snö på marken i maj men ännu inga blad träden. En av de stora fördelarna med att bo mer åt Narvikhållet på våren är att det då är grönska och ganska varmt där nere.

Riksgransen i Maj!!??
Kommer att va kasst, blött, grått och en massa trista, ohyffsade människor med platta fötter som sitter och dricker sur-öl i en mörk och hemsk bar. Åk till Saint-tropez istället, det äger i Maj.
/bnf

Riksgransen i Maj!!??
Den mörka sura baren är den i källaren på det trista hotellet. Men eftersom solen är uppe dygnet i runt i stort sett så är det ju trevligare att bärsa utomhus vid denna årstid... Och visst kan de va blött om man har otur. Men orkar man bara knata upp på andra berg än liftsystemet så är chansen till hyffsad snö god. Och vädret skiftar hela tiden, mulet när man går uppför och sol när man åker nerför är inte helt omöjligt. Men visst, man ska ju inte förvänta sig världens vinter i maj. Men helt ok för att vara åkning så sent på året i alla fall!

Riksgransen i Maj!!??
Är ni lika ball som mig och mina vänner så åker ni självklart dit på extrem NM och stannar dagarna efter på skidgymnasiets, och övriga freestyle-sveriges säsongsavslutning. Det blir singel/parallell puckel och "backcountry slopestyle", som är sjukt kul!
Gå in på Gransfallet.tk och kolla läget!

Peace out mowfuckin niggahs!

Riksgransen i Maj!!??
Jag ska till NM, men jag vet inte vilket resealternativ som är bäst?! Någon som har tips om vilket tågbolag man ska välja?
Tackar på förhand// Viktor
(Om någon har lust att dela soppa någon väg så har jag bil till förfogande. Åker runt 17-20 maj. Hemfärd 25-27 maj.

Riksgransen i Maj!!??
Finns väl bara ett tågbolag som kör till riksgränsen/narvik? Connex. Eller?
http://www.connex.info/PortalPage____1023.aspx
599:- för liggplats från Sthlm. 399:- för sittplats men det är kanske lite segt i 20 timmar..

Annars är väl bil bäst när man väl är på plats. Då är man flexibel att bo en bit inne på norska sidan med både trevligare och billigare boende än riksgränsens trista och dyra hotell. Men det är ju en bit att köra dit upp......

Senast ändrad:
Riksgransen i Maj!!??
rom rikard_o säger så är det bara connex som gäller här uppe och det e connex..
Riksgräns hotellet är nog ett av dom dyraste som finns, galna priser för mindre hög standard.. SÅ jag skulle satsa på katterjåkk eller narviks hållet.. dom e nog billigare men ska man bo vid narvik så gäller det att ha bil.. går att hyra för en symbolisk summa i kiruna..
Hyrde en fullstor Ford Mondeo från avis i kiruna, onsdag-måndag för 1200 förra sommaren.. Dom har sitt kontor i stationsbyggnaden så det är nära om man kommer med tåg..

Tillbaka
Topp