Riksgränsen till salu?

Riksgränsen till salu?
Det var ingen frågeställning utan bara ett konstaterande att i dagens samhälle där det mesta ägs av stora företag som vill maximera sin vinst så är det troligtvis bättre att investera i ett nytt badland eller en exklusiv lodge än att bygga en ny lift. Det är ju ganska tydligt i Åre exempelvis där antalet bäddar ökat betydlig mer än åkytan och antalet nya liftar. Jag tänker att antalet gemytliga skidorter där naturupplevelsen och skidåkningen, ex kittelfjäll och gränsen är i centrum troligtvis får svårt att överleva då det som du själv är inne på finns fler personer som uppskattar fina boenden, lyxiga resturanger och det är där man tjänar pengarna. Personligen tycker jag inte det är så kul att åka när det är så mycket folk att man mest är rädd för att köra på nån eller bli påkörd.
Det där med Åre och bäddar vs. kapacitet i skidområdet har vi avhandlat här på forumet i detalj tidigare och jag inte upptäckt någon liknande ”missmatch” någonstans i Alperna. Det är nog tror jag olyckliga omständigheter av en oligopolställning i kombination med att det är ett fastighetsbolag som äger skidsystemet.
Men jag förstår inte din pessimism, Alperna (och delar av Skandinavien) har ju massor av skidorter där det aldrig är trängsel i liftar och pister. Du verkar ju vara en van skidåkare och känner väl till vad som finns bortanför det smala charterutbudet som är detsamma i alla resekataloger?

Riksgränsen till salu?
En ärlig fråga: Finns det någon annan ort i Sverige (eller Europa/Världen) som har så höga investeringar i "skidåkandet" (dvs. liftar, pister och snökanonsystem) per kvadratmeter som Romme?

Branäs ligger mycket bra till när det gäller investeringar per ny meter fallhöjd (5000 nya bäddar, fem nya nedfarter och fyra nya liftar på 34 meter fallhöjd).

Riksgränsen till salu?
Branäs ligger mycket bra till när det gäller investeringar per ny meter fallhöjd (5000 nya bäddar, fem nya nedfarter och fyra nya liftar på 34 meter fallhöjd).
Åk du till Branäs @fredw ;)

1694789821729.png

Riksgränsen till salu?
…så hade det varken funnits skidorter eller liftsystem, och ni hade fått gå uppför öde berg själva.
😍 När du säger det så är det ju just dessa dagar som är riktigt minnesvärda, kanske borde byta husvagnen mot ett tält och göra en säsong i Sarek i vinter.
Jag tänker att antalet gemytliga skidorter där naturupplevelsen och skidåkningen, ex kittelfjäll och gränsen är i centrum troligtvis får svårt att överleva då det som du själv är inne på finns fler personer som uppskattar fina boenden, lyxiga resturanger och det är där man tjänar pengarna.
Än så länge finns det gott om pengastinna norrmän i Gränsen.

Tillägg:
Personligen tycker jag inte det är så kul att åka när det är så mycket folk att man mest är rädd för att köra på nån eller bli påkörd.
Ända stället jag varit rädd att bli påkörd i Gränsen är på parkeringen. Vaknade upp två morgnar denna vår med en bil i diket 20m från campervanen vi sov i. Den ena med dörren öppen, motorn igång men utan förare. 🍻

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?
Ända stället jag varit rädd att bli påkörd i Gränsen är på parkeringen. Vaknade upp två morgnar denna vår med en bil i diket 20m från campervanen vi sov i. Den ena med dörren öppen, motorn igång men utan förare. 🍻
Vem vill inte ha varm bil på morgonen?
Hade gränsen bjudit på motorvärmarutag hade detta inte hänt.
😂🍻🤘
Edit: trevlig helg på er!

Riksgränsen till salu?
Tydligen verkar både Björkliden och Riksgränsen vara till salu efter Visionalis konkurs. Tyvärr låst artikel.

Från konkursförvaltaren

Riksgränsen till salu?
Tydligen verkar både Björkliden och Riksgränsen vara till salu efter Visionalis konkurs. Tyvärr låst artikel.

Från konkursförvaltaren
Inget nytt?
Enligt plan ska de nya ägarna tagit över nu, om nu affären gått i lås

Riksgränsen till salu?
Inget nytt?
Enligt plan ska de nya ägarna tagit över nu, om nu affären gått i lås
Nä, advokatbyrån räknade med mitten av okt.
Ska bli intressant att se vem (av de två ”tunga” ägare) som tar över 😋

Oavsett:
Driften av Riksgränsen/Björkliden kommer rulla på som vanligt (och naturligtvis ingår de Scandinavian Skipass)

Riksgränsen till salu?
Nä, advokatbyrån räknade med mitten av okt.
Ska bli intressant att se vem (av de två ”tunga” ägare) som tar över 😋

Oavsett:
Driften av Riksgränsen/Björkliden kommer rulla på som vanligt (och naturligtvis ingår de Scandinavian Skipass)
Ok, mitten av oktober alltså, verkligen spännande. Jag skulle nog ändå tipp på LMK, tänker att de har mest resurser, men är inte så insatt så kan såklart ha fått för mig fel.

Riksgränsen till salu?
Har LMK varit delaktiga i Lappland resorts tidigare? På LMK’s hemsida står det att de har investeringar i skidanläggningarna.

Tillbaka
Topp