PisteCarver
Aktiv medlem
Riksgränsen till salu?
Det där med Åre och bäddar vs. kapacitet i skidområdet har vi avhandlat här på forumet i detalj tidigare och jag inte upptäckt någon liknande ”missmatch” någonstans i Alperna. Det är nog tror jag olyckliga omständigheter av en oligopolställning i kombination med att det är ett fastighetsbolag som äger skidsystemet.Det var ingen frågeställning utan bara ett konstaterande att i dagens samhälle där det mesta ägs av stora företag som vill maximera sin vinst så är det troligtvis bättre att investera i ett nytt badland eller en exklusiv lodge än att bygga en ny lift. Det är ju ganska tydligt i Åre exempelvis där antalet bäddar ökat betydlig mer än åkytan och antalet nya liftar. Jag tänker att antalet gemytliga skidorter där naturupplevelsen och skidåkningen, ex kittelfjäll och gränsen är i centrum troligtvis får svårt att överleva då det som du själv är inne på finns fler personer som uppskattar fina boenden, lyxiga resturanger och det är där man tjänar pengarna. Personligen tycker jag inte det är så kul att åka när det är så mycket folk att man mest är rädd för att köra på nån eller bli påkörd.
Men jag förstår inte din pessimism, Alperna (och delar av Skandinavien) har ju massor av skidorter där det aldrig är trängsel i liftar och pister. Du verkar ju vara en van skidåkare och känner väl till vad som finns bortanför det smala charterutbudet som är detsamma i alla resekataloger?