Riksgränsen till salu?

Riksgränsen till salu?
Jag tycker en stor fördel med gränsen är just att man slipper nybörjare. Kan inte komma ihåg jag sett någon som inte kunnat åka under de 10 år jag varit där.
Att åka i Romme är ju som att springa på ett minerat fält. Rätt som det är så smäller det. Skulle aldrig ta med barnen dit trots att jag bor 30 min därifrån och anser att det är en riktigt fin familjeanläggning.
Dock är nackdelen med denna fördel att anläggningen inte drar in tillräckligt mycket pengar att kunna investera långsiktigt. Nu är stället på dekis och jag föredrar tex Stranda alla dagar i veckan.

Riksgränsen till salu?
För att det är allt för vanligt med ungdomar/vuxna som har noll förmåga att svänga och stanna vid behov. Nybörjare som tror dom är La Bomba och bara kör utan att veta hur de ska göra med skidorna.
Det har hänt att jag varit där men barnen har jag aldrig tagit med.
Många som delar min erfarenhet av Romme.
Synd då det är en fin anläggning med väldigt bra nedfarter i olika nivåer.
Det korta svaret är för att det ligger i Borlänge 😂

Riksgränsen till salu?
För att det är allt för vanligt med ungdomar/vuxna som har noll förmåga att svänga och stanna vid behov. Nybörjare som tror dom är La Bomba och bara kör utan att veta hur de ska göra med skidorna.
Jag håller med om att folk har dålig koll på sin skidåkningsförmåga eller att visa hänsyn till andra åkare, men kan inte hålla med om att det är bättre någon annanstans.
Jag hade Romme som hemmabacke i fyra år och fick bråka med folk nästan varje gång om att de vistades i för svåra backar för deras skills.
Borlänge har jag inga erfarenheter av. 😅
Sorry för OT.☝️:geek:

Riksgränsen till salu?
Nu blir vi ovänner om det där med Borlänge. Annars kan jag hålla med dig. Livsfarligt när skolklassens från Mälardalen eller Stockholm kommer och inte har koll överhuvudtaget. Livrädd att ungen skall bli påkörd bakifrån hela tiden…

Riksgränsen till salu?
Nu blir vi ovänner om det där med Borlänge. Annars kan jag hålla med dig. Livsfarligt när skolklassens från Mälardalen eller Stockholm kommer och inte har koll överhuvudtaget. Livrädd att ungen skall bli påkörd bakifrån hela tiden…
Satt och väntade på ditt svar ang Borlänge 😂
Ja du som varit där en del förstår mig.
Samma visa på helgerna när bussarna från Stockholm rullar in.
Samtidigt så förstår jag att nybörjare från Sthlm åker till Romme över dagen. Buss med liftkort från Sthlm är billigare än buss med liftkort från Falun.

Riksgränsen till salu?
Jag håller med om att folk har dålig koll på sin skidåkningsförmåga eller att visa hänsyn till andra åkare, men kan inte hålla med om att det är bättre någon annanstans.
På Nuolja slipper man denna typ av åkare 😂
Där slipper man i stort sett andra åkare över huvud taget.
Lite seriösare svar är att det givetvis finns denna typ av åkare nästan överallt. Den platsen jag oroat mig minst över barnens säkerhet är gränsen och Björkis.
Grabben ramlade i liften i gränsen, då var den en främling som tog tag i han och hade honom med sig i knappen hela vägen upp.
Helt underbart.

Riksgränsen till salu?
Förstår inte riktigt vad folk menar med att säsongen är kort i Gränsen, jag var kvar och åkte skidor till den 21:a Juni i år och en dryg vecka innan dess var det puder på hela Vassi. Tidigt på säsongen är det vanligt med norrsken och sent är det midnattssol, båda företeelserna exotiska nog för att ha möjligheter att locka folk.
Jag ser inget behov av att modernisera och bygga nytt, vill man ha överexploaterat finns andra skidorter.

Riksgränsen till salu?
Förstår inte riktigt vad folk menar med att säsongen är kort i Gränsen, jag var kvar och åkte skidor till den 21:a Juni i år och en dryg vecka innan dess var det puder på hela Vassi. Tidigt på säsongen är det vanligt med norrsken och sent är det midnattssol, båda företeelserna exotiska nog för att ha möjligheter att locka folk.
Jag ser inget behov av att modernisera och bygga nytt, vill man ha överexploaterat finns andra skidorter.
Anläggningen är inte öppen till 21 Juni så då gäller husvagn och stighudar. Bortsett från ev midsommaråkning.
Det blir inte överexploaterat för att man har liftar som är pålitliga och fungerar.
Det handlar inte om att bygga ”nytt” det handlar om att liftarna måste funka.
Edit: stavfel

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?
Det finns ju ett mellanting mellan Branäs och liftar från 70-talet som inte funkar. 🤷‍♂️

Riksgränsen till salu?
Förstår inte riktigt vad folk menar med att säsongen är kort i Gränsen, jag var kvar och åkte skidor till den 21:a Juni i år och en dryg vecka innan dess var det puder på hela Vassi.
Säsongen är kort om man funderar att anläggningen öppnar sent och det verkar finnas ytterst få som vill åka skidor efter påsken.

Riksgränsen till salu?
Satt och väntade på ditt svar ang Borlänge 😂
Ja du som varit där en del förstår mig.
Samma visa på helgerna när bussarna från Stockholm rullar in.
Samtidigt så förstår jag att nybörjare från Sthlm åker till Romme över dagen. Buss med liftkort från Sthlm är billigare än buss med liftkort från Falun.
Kan bara instämma, gälle att vara där när liftarna öppnar innan de hinner få ut sin utrustning, sen att att åka när de äter lunch. Senare på eftermiddagen är de helst slut så eller på väg hem då är de inte kvar i backen.

Riksgränsen till salu?
Anläggningen är inte öppen till 21 Juni så då gäller husvagn och stighudar. Bortsett från ev midsommaråkning.
Det blir inte överexploaterat för att man har liftar som är pålitliga och fungerar.
Det handlar inte om att bygga ”nytt” det handlar om att liftarna måste funka.
Edit: stavfel
Anläggningen har inte öppet så länge, men potentialen finns ju. Dessutom öppnade de upp ett par dagar efter att jag åkt hem för midsommaråkning.
Kanske har vi olika erfarenheter om varför liftarna inte går. Jag har spenderat många dagar där uppe då det har varit stängt men då har det varit på grund av storm. Att vädret är hårdare där uppe får man räkna med. Visst har det hänt mer än en gång att inte både vinkel- och nordalsliften gått men vad gör det?

Edit: För att förtydliga. Liftar som alltid går i Gränsen är bara glömma, väderförutsättningarna för det finns helt enkelt inte.

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?
Säsongen är kort om man funderar att anläggningen öppnar sent och det verkar finnas ytterst få som vill åka skidor efter påsken.
Stämmer nog, anläggningarna stänger ju för tidigt. Även i Jämtland hade jag säsongens bästa åkning efter att liftarna stängt då det var årets bästa snöfall med bl.a. perfekta förhållanden för brantåkning i Storulvån. (Förlåt renskötare, vet att det var i början av kalvningsperioden)

Riksgränsen till salu?
Edit: För att förtydliga. Liftar som alltid går i Gränsen är bara glömma, väderförutsättningarna för det finns helt enkelt inte.
Fast vinkeln har stått hela säsonger, nedre stol stod i stort sett en säsong. Katterjokk stod en hel säsong.
Det var inte pga av vädret. Att det är dåligt underhåll går inte att komma ifrån.

Riksgränsen till salu?
Det finns ju ett mellanting mellan Branäs och liftar från 70-talet som inte funkar. 🤷‍♂️
Fast vinkeln har stått hela säsonger, nedre stol stod i stort sett en säsong. Katterjokk stod en hel säsong.
Det var inte pga av vädret. Att det är dåligt underhåll går inte att komma ifrån.
Egentligen tycker jag ju att det bara är positivt med sånt som skrämmer bort pöbeln, alla är ju inte skapta för överraskningsdrop på 10m i flatljuset ändå.
Kan vi bara hitta ett sätt att bli av med alla skoteråkande norrmän också.

Tillägg: det är ju positivt om nedre stolen funkar.

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?
Egentligen tycker jag ju att det bara är positivt med sånt som skrämmer bort pöbeln, alla är ju inte skapta för överraskningsdrop på 10m i flatljuset ändå.
Kan vi bara hitta ett sätt att bli av med alla skoteråkande norrmän också.
Ja, bort med alla andra jobbiga resenärer och gäster som bara är i vägen. Låter ju som en lysande affärsidé. Någon som är intresserad av att ta över driften under de förutsättningarna?

Riksgränsen till salu?
Hög igenkänningsfaktor på den :oops:
Riksgränsen är inte som "vanliga" skidorter
(pistörerna där måste ha ett särskilt psyke)
Japp. För att sammanfatta och förenkla min ståndpunkt så gör kombinationen av terrängen, den stundtals obefintliga sikten samt det arktiska vädret att berget många gånger är direkt olämpligt för nybörjare varför en ny, fin 6-stolars lift med uppvärmda säten och bubbla kanske inte är så prioriterat ändå då det riskerar att locka folk som ändå inte har där att göra.

Riksgränsen till salu?
Japp. För att sammanfatta och förenkla min ståndpunkt så gör kombinationen av terrängen, den stundtals obefintliga sikten samt det arktiska vädret att berget många gånger är direkt olämpligt för nybörjare varför en ny, fin 6-stolars lift med uppvärmda säten och bubbla kanske inte är så prioriterat ändå då det riskerar att locka folk som ändå inte har där att göra.
Jag tror inte det skulle komma så många fler besökare om dom så byggde en tunnel med rullband in i berget och en hiss upp på toppen.
Avståndet till den stora massan är för långt.
Vore kul att se statistik på hur många dagar en lift står pga tekniska fel i gränsen och jämföra med andra orter.
Vill du kasta in väder som en faktor så kan vi jämföra med Abisko, Narvik, Kittel, Hemavan.

Jag tycker gränsen har sin charm, har inget emot gamla enkla liftar men dom behöver underhåll så dom snurrar.
Sen är åkningen i en klass för sig så mycket av det som är direkt dåligt ( underhåll, mat, ej restaurangen ) går att leva med så länge man kommer upp på berget.

I min värld åker man till gränsen när andra anläggningar stängt och cykeln plockats fram. Då är det som bäst. 🏂☀️🍻

Riksgränsen till salu?
Hög igenkänningsfaktor på den :oops:
Riksgränsen är inte som "vanliga" skidorter
(pistörerna där måste ha ett särskilt psyke)
kom att tänka på nån 90tals serie, som var på tal i annan träd för ngn vecka sen "nu e dom jävla turistern å kör sönder då de e nypistat" Blir mer o mer intresserad av riksgränsen som skidort. måste framföra hemmavid attt nästa sommarsemester hålls där innan midsommar

Riksgränsen till salu?
Du får väl helt enkelt träna de små liven bättre, om de är snabbast på berget lär de knappast bli påkörda bakifrån…

Riksgränsen till salu?
Du har inte varit i Romme märker jag. Med alla de korsande pister så kan det alltid komma en bakifrån…
Uppenbarligen har jag återigen missat den där emojin som hintar om att det inte var allvarligt menat, men det stämmer att jag kan inte minnas att jag någonsin har varit i Romme.
Men nu börjar jag nog komma väl långt ifrån trådens ämne…

Riksgränsen till salu?
Ja det är verkligen. Men å andra sidan så tjänar oxå Bosse en del pengar oxå…
Det är väl det som är lite tråkigt för oss "riktiga" skidåkare att man tjänar mest pengar på lyxiga boenden, resturanger och sidoaktiviter. Var i Vail (som Romme tagit inspiration av och har sammarbete med) en säsong på 90-talet (galet länge sen, jag vet) och förundrades hur många dåliga skidåkare det fanns jämfört med ex anläggningar i Sverige. Nu har ju Romme blivit en liten kopia av Vail förutom 10m Colorado-puder :). Den tråkiga är väl att man tjänar inte så mycket pengar på folk som gillar att åka skidor och kan tänka sig att bo på sunkiga ställen, laga mat hemma på kvällen och äta matsäck i backen.

Riksgränsen till salu?
Det är väl det som är lite tråkigt för oss "riktiga" skidåkare att man tjänar mest pengar på lyxiga boenden, resturanger och sidoaktiviter. Var i Vail (som Romme tagit inspiration av och har sammarbete med) en säsong på 90-talet (galet länge sen, jag vet) och förundrades hur många dåliga skidåkare det fanns jämfört med ex anläggningar i Sverige. Nu har ju Romme blivit en liten kopia av Vail förutom 10m Colorado-puder :). Den tråkiga är väl att man tjänar inte så mycket pengar på folk som gillar att åka skidor och kan tänka sig att bo på sunkiga ställen, laga mat hemma på kvällen och äta matsäck i backen.
Absolut. Men det är ju inte gratis att drivs en skidanläggning tyvärr. Och Bosse investerar en del pengar i berget för att tjäna mer. Perfekt läge när man hälsar på familjen att kunna klämma in lite fallhöjd meter där.

Gränsen har ju stått stilla sen 199? någon gång. Var mycket snack om investeringar när jag jobbade där i starten av 2000-talet men slutade att vi fick be om lov att köpa toalettpapper för allt skulle kontrolleras. Känns inte som något har förändrats där sedan dess. 🤷🏽

Riksgränsen till salu?
Som jag skrivit tidigare i tråden:
Riksgränsen/Björklidens liftar må vara gamla men de har investerat åtskilliga miljoner de senaste åren för att öka driftsäkerheten.

Lapland Resorts (som driver anläggningarna) är lönsamma även om vinstmarginalen naturligtvis är långt under Romme eller Skistars siffror (där är det bättre att vara aktieägare än skidåkare).

Riksgränsen till salu?
En ärlig fråga: Finns det någon annan ort i Sverige (eller Europa/Världen) som har så höga investeringar i "skidåkandet" (dvs. liftar, pister och snökanonsystem) per kvadratmeter som Romme?

Romme har verkligen maximerat skidåkandet fullt ut och har nog gjort i princip allt som går för att få till så bra skidåkning som möjligt givet det förutsättningar som finns. Det var några år då det kändes som att det öppnades en ny sexstols-expresslift med tillhörande åkning nästan varje säsong.

Senast ändrad:
Riksgränsen till salu?
Den tråkiga är väl att man tjänar inte så mycket pengar på folk som gillar att åka skidor och kan tänka sig att bo på sunkiga ställen, laga mat hemma på kvällen och äta matsäck i backen.
För många skidåkare (även sådana som verkligen gillar att åka skidor) är även helhetsupplevelsen viktig, och där ingår en hög boendestandard, bra service, god mat och dryck och en trevlig skidort med atmosfär att vistas i.
Jag bor inte ”sunkigt” och äter inte ”sunkigt” hemma, och vill inte göra det på min semester heller. Din frågeställning är egentligen irrelevant för hade det bara funnits sådana extrembudget resenärer som du beskriver så hade det varken funnits skidorter eller liftsystem, och ni hade fått gå uppför öde berg själva.

Riksgränsen till salu?
En ärlig fråga: Finns det någon annan ort i Sverige (eller Europa/Världen) som har så höga investeringar i "skidåkandet" (dvs. liftar, pister och snökanonsystem) som Romme?

Romme har verkligen maximerat skidåkandet fullt ut och har nog gjort i princip allt som går för att få till så bra skidåkning som möjligt givet det förutsättningar som finns. Det var några år då det kändes som att det öppnades en ny sexstols-expresslift med tillhörande åkning nästan varje säsong.
Nej, de är nog i topp.
I ett annat universum kanske Bosse köpte Åre på 90-talet och investerade och satsade lika mycket på Åre som han gjort på Romme i vår verklighet. 😄 :love:

Riksgränsen till salu?
För många skidåkare (även sådana som verkligen gillar att åka skidor) är även helhetsupplevelsen viktig, och där ingår en hög boendestandard, bra service, god mat och dryck och en trevlig skidort med atmosfär att vistas i.
Jag bor inte ”sunkigt” och äter inte ”sunkigt” hemma, och vill inte göra det på min semester heller. Din frågeställning är egentligen irrelevant för hade det bara funnits sådana extrembudget resenärer som du beskriver så hade det varken funnits skidorter eller liftsystem, och ni hade fått gå uppför öde berg själva.
Det var ingen frågeställning utan bara ett konstaterande att i dagens samhälle där det mesta ägs av stora företag som vill maximera sin vinst så är det troligtvis bättre att investera i ett nytt badland eller en exklusiv lodge än att bygga en ny lift. Det är ju ganska tydligt i Åre exempelvis där antalet bäddar ökat betydlig mer än åkytan och antalet nya liftar. Jag tänker att antalet gemytliga skidorter där naturupplevelsen och skidåkningen, ex kittelfjäll och gränsen är i centrum troligtvis får svårt att överleva då det som du själv är inne på finns fler personer som uppskattar fina boenden, lyxiga resturanger och det är där man tjänar pengarna. Personligen tycker jag inte det är så kul att åka när det är så mycket folk att man mest är rädd för att köra på nån eller bli påkörd.

Tillbaka
Topp