Riksgränsen är som alla säger nästintill enbart Off-pist, man åker inte till riksgränsen för att åka pist.. Så är det bara, ska man nöta pist så tycker jag björkliden.. Dom har massor av bra pister att ligga och träna carving i.. Heliskiing skulle jag nog säga är till gränsen fördel, finns större berg runt omkring.. Dock inte provat själv..
Sen park, ja gränsen har ingen park, dom har bara något som dom väljer att kalla för park men som ingen annan kallar för park.. Den e så liten att den inte är värd att kalla park..
Björkliden brukar ha en lite större park, större hopp etc etc. sen vet jag inte om det är som folk säger att dom ska satsa lite mer på det.. Mycket möjligt faktiskt, nya äger ser nya möjligheter..
Men ja varför inte prova båda, billigare och lättare att få boende i björkliden, lättare att transportera sig till gränsen om man inte har bil då det går tåg någon gång runt 8-9 på morgonen och sen tillbaka runt 16-17.. Man hinner på så vis med en hel dags åkning och även lite after-ski i riksgränsen om man väljer tåget..
Snöförhållandena brukar variera rejält, gränsen brukar ha betydligt mer än var björkliden har.. Ofta runt 50-60cm mer snö än på sin grann ort...