riksgränsen vs. björkliden!?

welle

Ny medlem
tjena tänkte kolla om nån vart i björkliden och skidat! har hört att det ska vara lika bra som riksgränsen om inte bättre! det är större liftsystem iaf! om någon vart i båda vilken föredrar ni då? åker rätt mkt park men det finns nog ingen där men de andra resurserna lär väll ta ut det! tänkte testa lite heliskiing där eftersom jag längre inte litar på riksgränsens sen den var påväg att störta me mig i ;P
skulle va gla för seriösa svar

Om du nu ska åka ända från sthlm tycker jag riksgränsen, men björk är fint det med..

Har varit i björkis ett flertal ggr och det e kanon. Nära till Abisko och vill du åka i gränsen e det bara att ta tåget, inget man dör av =) Min röst lägger jag på björkliden!
//Berglund

Heliskiing i Björkis skulle jag aldrig åka. Betydligt seriösare i Riksgränsen eller med nya stället i Abisko som heter http://www.abiskomountainlodge.se/ Bägge har riktigt bergsguider så. Har hört skräck historier om killarna som jobbar med Björkis tyvärr.

Annars så kan man bo i Gränsen och åka i björkis. Beror helt på vad du är ute efter så. Bättre off-pist i Gränsen men tydligen få en riktigt bra park i Björkis så.

//Hasse

Senast ändrad:
Hmm, personligen så föredrar jag riksgränsen, mycket mer intressant åkning där bara man svänger av pisten, ett betydligt större utbud av klippor, drivor och roliga naturliga saker i närheten till liftsystemet. Dock får man nog säga att gränsen väl är ett relativt tråkigt ställe om det är pist man vill nöta.

Björkliden har ju bättre pister men i övrigt så tycker jag att stället är gansak tråkigt, dock har dom väl lite mer till park åxå även om det inte är mycket. En viktig fördel med björkliden och framförallt abisko är vädret, det är betydligt mindre flatljus och överlag bättre väder där.

Skulle dock aldrig dra det så långt som att säga att björkis är lika bra som gränsen och att säga att det är bättre är bara att häda enligt min mening. Känns som att inte finns något speciellt björkis medans gränsen verkligen har något extra.

Senast ändrad:
båda är bra men om man bara får välja en så skulle ja ta gränsen

bo i björkis eller katterjåkk. billigare än gränsen och äter man frukost i björkis behöver man inte äta så mycket mer förrän på kvällen.

sen kan du ju åka tåg eller bil emellan...

nu låter detta väldigt otrevligt så jag ber om ursäkt lite smått här innan, men:
Att du ens har en tanke att Björkis skulle vara bättre än, eller egentligen i närheten av Gränsen klass. Gränsen är ju det bästa som finns om du vill ha lite extrem åkning, det är överlag brantare i Gränsen än i Björkis, mer snö (Ja det är 3mil emellan) men det brukar ändå vara stora skillnader i snömängd. Och det ger ju också större chans till puderåkning, (som också beror på när du ska åka). Men jag har också hört om björkis planer på en större park, så om du vill ha sånt så får du ju tänka på det.

Jag lägger min röst på gränsen, men tycker gått och väl att du kan testa en dag elelr så i Björkis, alla hittar ju sina egna favoriter :)

Vill även tillägga att jag troligen är väldigt partisk eftersom att jag hänger så mkt i gränkko ;>

Hmm, nu är ju frågan om inte björkliden växer lite i mina ögon iaf, med ny storsatsning på park, samtidigt som gränsen tar bort försäsongsrabbatterna på årskorten.

De ligger så nära varandra... ta tåget som går nedanför backen så är du i andra orten på under en timma iaf. åk på båda ställena! När jag var där i april var det mer snö i riksgränsen och mer offpist medan björkliden har mer pister

heed sa:
De ligger så nära varandra... ta tåget som går nedanför backen så är du i andra orten på under en timma iaf. åk på båda ställena! När jag var där i april var det mer snö i riksgränsen och mer offpist medan björkliden har mer pister
Word, skiter det sig på ena stället så kliv upp lite tidigare och åk till det andra.
Åkte mellan med bil en kväll och tycker inte det tog så lång tid..

Ska du åka på båda ställena och inte har bil så ska du bo i björkis. Tågtiderna passar inte på andra hållet. (med reservation för att det ordnas skidbuss i vinter med tanke på att det är gemensamt liftkort i narvik - gränsen - björkis - abisko)

Själv tkr jag Riksgränsen,bättre off pist,finns mkt möjligheter till heliskiing,har stuga 5km därifrån så då blir det självklart riksgränsen,abisko har också bra offpist

Fortfarande så tar inte riksgränsen bort försäsongspriset på liftkort!
Det är bara så att dom inte har skrivit ut det på sin hemsida, varför vet jag inte..
Men om man beställer hem broschyren från riksgränsen (som är gratis) så står det med i deras prislista där.. Sen är det möjligt att dom tryckt fel där men det tror jag inte, tror förr dom glömt skriva ut det på sin hemsida bara..

Riksgränsen är som alla säger nästintill enbart Off-pist, man åker inte till riksgränsen för att åka pist.. Så är det bara, ska man nöta pist så tycker jag björkliden.. Dom har massor av bra pister att ligga och träna carving i.. Heliskiing skulle jag nog säga är till gränsen fördel, finns större berg runt omkring.. Dock inte provat själv..
Sen park, ja gränsen har ingen park, dom har bara något som dom väljer att kalla för park men som ingen annan kallar för park.. Den e så liten att den inte är värd att kalla park..
Björkliden brukar ha en lite större park, större hopp etc etc. sen vet jag inte om det är som folk säger att dom ska satsa lite mer på det.. Mycket möjligt faktiskt, nya äger ser nya möjligheter..

Men ja varför inte prova båda, billigare och lättare att få boende i björkliden, lättare att transportera sig till gränsen om man inte har bil då det går tåg någon gång runt 8-9 på morgonen och sen tillbaka runt 16-17.. Man hinner på så vis med en hel dags åkning och även lite after-ski i riksgränsen om man väljer tåget..

Snöförhållandena brukar variera rejält, gränsen brukar ha betydligt mer än var björkliden har.. Ofta runt 50-60cm mer snö än på sin grann ort...

Henrik_koivisto sa:
Fortfarande så tar inte riksgränsen bort försäsongspriset på liftkort!
Det är bara så att dom inte har skrivit ut det på sin hemsida, varför vet jag inte..
Men om man beställer hem broschyren från riksgränsen (som är gratis) så står det med i deras prislista där.. Sen är det möjligt att dom tryckt fel där men det tror jag inte, tror förr dom glömt skriva ut det på sin hemsida bara..
Tyvärr så är de borttaget. Jag har mailat och prtatat med deras Marknads- och försäljningschef. Försäsongs priset är borttaget. Det finsn mer i broshyren men det står även där på högerkanten att dom reserverar sig för eventuella prisförändringar.

Har dessutom pratat med Adrenalin killarna som driver skid-shoppen i gränsen och även dom säger att dte är borttaget trotts att det finsn med i broshyren.

Henrik_koivisto sa:
Riksgränsen är som alla säger nästintill enbart Off-pist, man åker inte till riksgränsen för att åka pist.. Så är det bara, ska man nöta pist så tycker jag björkliden.. Dom har massor av bra pister att ligga och träna carving i.. Heliskiing skulle jag nog säga är till gränsen fördel, finns större berg runt omkring.. Dock inte provat själv..
Sen park, ja gränsen har ingen park, dom har bara något som dom väljer att kalla för park men som ingen annan kallar för park.. Den e så liten att den inte är värd att kalla park..
Björkliden brukar ha en lite större park, större hopp etc etc. sen vet jag inte om det är som folk säger att dom ska satsa lite mer på det.. Mycket möjligt faktiskt, nya äger ser nya möjligheter..

Men ja varför inte prova båda, billigare och lättare att få boende i björkliden, lättare att transportera sig till gränsen om man inte har bil då det går tåg någon gång runt 8-9 på morgonen och sen tillbaka runt 16-17.. Man hinner på så vis med en hel dags åkning och även lite after-ski i riksgränsen om man väljer tåget..

Snöförhållandena brukar variera rejält, gränsen brukar ha betydligt mer än var björkliden har.. Ofta runt 50-60cm mer snö än på sin grann ort...
Hmm... något säger mej att man borde påpekat detta för de där strömmahöjdarna som inte kunde åka skidor och gett dem några skidlektioner också. tack vare dem - och de turister som klagat på för få lätta backar i gränsen. (ni vet, sånna som borde åkt till sälen istället för gränsen) - så är klassiska åk på framsidan i fara för en lättare pist om länstyrelesen ger sitt tillstånd får sprängning.

Baren Rallaren i Björkliden! Smörstekt Röding med rödvinssås och pressad mandelpotatis på restaurangen eller varför inte ta oxfilén... glöm ej maltdrycken! bara löv.

Tillbaka
Topp