RIP Tandådalen?

ErikAndersson

Ny medlem
RIP Tandådalen?
Tandådalen från att vara en av sveriges bästa parker (definitivt sveriges bästa rail park) till att inte ens ha en svart linje på bara några år(4-5år).
Min åsikt är iallafall att Tandådalen som park har blivit sämre år för år. Känns som dom lägger ner mindre och mindre tid och pengar påden. En sak som iallafall är fakta är att det blir mindre och mindre features. På den gamla goda tiden så hade dom till och med rails och jibs i den flaka övre sektionen, och 3 svarta/röda hopp i line följt av ett step up hopp.
Jag blir inte direkt övertygad om bättring när dom säger att tack vare att svarta linjen inte blir av så kan dom få upp allt mkt snabbare, lägga ner mkt mindre tid på det och spruta mkt mindre snö och ha mkt mer plats att använda. Känns som fel inställning (plus att förra året var det ju istort sätt tomt på 30% av backen(början som bestod av en mailbox och en "wallride")).

Detta när dom flesta andra fjällen utvecklats riktigt mkt. Lindvallen i framkant, även trysil, mindre fjäll börjar få riktigt schyssta hopp och features.

Va säger folk? Kanske är dags att överge Tandådalen för kläppen, eller blir det här bra?

E

RIP Tandådalen?
Jag hörde utav en polare som jobbar uppe i tandådalen att anledningen till minskad park där är just för att ge plats åt parken i Lindvallen. Så då det är ett samarbete mellan det flesta fjällen i Sälen, kanske dom anser att det är onödigt att lägga stora summor pengar och många arbetstimmar på flera ställen. Det är nog med andra ord en ekonomisk fråga för skistar. Dåligt kan man tycka men \"dessa tider\" kräver åtgärder kanske? :lol:

Du borde överge Tandådalen för Kläppen om det är park du är ute efter!

RIP Tandådalen?
Konsumentmakt! Ring och säg vad du tycker. Sen kan du också berätta att du funderar på att köpa en annan produkt då du inte är nöjd med vad du kommer få i tandådalen. Det blir ju inte bättre om de inte vet att folk inte är nöjda.

RIP Tandådalen?
Jag antar att de minskar på parken då det är redan så många konkurrerande i närheten. däremot så borde de rikta in sig på saker som inte andra anläggningar har som typ en ski och boardercrossbana!

Senast ändrad:
RIP Tandådalen?
Känns ju väldigt konstigt att satsa på att bygga något som är sämre än allt annat i närheten? (då folk bara kan åka till dom andra ställena istället)
Svarta linjen har inte varit bra senaste åren. Men det fanns engång i tiden, när du var en liten pojke och den var väldigt bra iförhållande till vad som fanns då :)!

floorspace!!

RIP Tandådalen?
Men dom säger ju att röda linjen är lika stor som svarta linjen var för bara ett par år sen. Om du tyckte svarta var så jäkla bra för ett par år sen så borde du ju vara nöjd som fan.

RIP Tandådalen?
ErikAndersson sa:
Tandådalen från att vara en av sveriges bästa parker (definitivt sveriges bästa rail park) till att inte ens ha en svart linje på bara några år(4-5år).
Min åsikt är iallafall att Tandådalen som park har blivit sämre år för år. Känns som dom lägger ner mindre och mindre tid och pengar påden. En sak som iallafall är fakta är att det blir mindre och mindre features. På den gamla goda tiden så hade dom till och med rails och jibs i den flaka övre sektionen, och 3 svarta/röda hopp i line följt av ett step up hopp.
Jag blir inte direkt övertygad om bättring när dom säger att tack vare att svarta linjen inte blir av så kan dom få upp allt mkt snabbare, lägga ner mkt mindre tid på det och spruta mkt mindre snö och ha mkt mer plats att använda.
1. Svarta linjen tog väldigt stor plats, användes inte särskilt mycket och ska ersättas av en hel raillinje, som du sa "(definitivt sveriges bästa rail park)" kanske blir bättre än någonsin?
2. Mindre tid? nej, Tandådalens park crew lägger ner mycket tid på sina parker och gör ett väldigt bra jobb enligt mig. Mindre pengar? JA, Skistar vill satsa mer på att Lindvallen verkligen ska bli "Sälens mittpunkt" och därför prioriteras bl.a. deras park mer & mer, och ska man ge ett fjäll mer pengar så måste väl ett annat få mindre?. (Hörde nånstans att Tandådalens park crew hade ungefär halva budgeten förra säsongen mot vad de brukar ha men som sagt bara nånting jag hört)
3. Du är inte övertygad om bättring, jag säger tvärtom, hur kan det inte bli bättre? Skulle hellre ha en park med många features/mycket mer variation än två stora hopp som mest bara tar plats och endast ett fåtal använder, och det säger ju sig självt att de får igång parken tidigare samt mer tid till annat om de slipper spruta all den snö som krävs för att göra en svart linje.
4. Att svarta linjen tas bort för evigt är ju inte heller skrivet i sten, som jag förstått så har park teamet mer tänkt att se hur det blir utan den och om parken uppskattas mer så fortsätter dom i samma anda medan om de känner att de inte va en bra idé så kanske den kommer tillbaka till nästa säsong.

Det jag vill komma fram till är att du kanske ska vänta med att hatet tills vi faktiskt ser hur den blir?

RIP Tandådalen?
BuckeL sa:
ErikAndersson sa:
Jag blir inte direkt övertygad om bättring när dom säger att tack vare att svarta linjen inte blir av så kan dom få upp allt mkt snabbare, lägga ner mkt mindre tid på det och spruta mkt mindre snö och ha mkt mer plats att använda.
1. Svarta linjen tog väldigt stor plats, användes inte särskilt mycket och ska ersättas av en hel raillinje, som du sa "(definitivt sveriges bästa rail park)" kanske blir bättre än någonsin?
2. Mindre tid? nej, Tandådalens park crew lägger ner mycket tid på sina parker och gör ett väldigt bra jobb enligt mig. Mindre pengar? JA, Skistar vill satsa mer på att Lindvallen verkligen ska bli "Sälens mittpunkt" och därför prioriteras bl.a. deras park mer & mer, och ska man ge ett fjäll mer pengar så måste väl ett annat få mindre?. (Hörde nånstans att Tandådalens park crew hade ungefär halva budgeten förra säsongen mot vad de brukar ha men som sagt bara nånting jag hört)
3. Du är inte övertygad om bättring, jag säger tvärtom, hur kan det inte bli bättre? Skulle hellre ha en park med många features/mycket mer variation än två stora hopp som mest bara tar plats och endast ett fåtal använder, och det säger ju sig självt att de får igång parken tidigare samt mer tid till annat om de slipper spruta all den snö som krävs för att göra en svart linje.
4. Att svarta linjen tas bort för evigt är ju inte heller skrivet i sten, som jag förstått så har park teamet mer tänkt att se hur det blir utan den och om parken uppskattas mer så fortsätter dom i samma anda medan om de känner att de inte va en bra idé så kanske den kommer tillbaka till nästa säsong.

Det jag vill komma fram till är att du kanske ska vänta med att hatet tills vi faktiskt ser hur den blir?
Jag hatar inte bara på park crewet, utan även skistar som står för investeringarna om det nu varit ett problem etc. Det jag är besviken på är att tandådalens park har gått bakåt, dom senaste 4-5 åren. Va som händer i framtiden, vet ingen!

Och om dom tycker det tar så mkt plats så varför bygger dom inte ihop svarta och röda som lindvallen har och tandådalen hade förr i tiden. Jag tycker bara dom är slöa. Vi hade fan bättre hopp i slutet Bräntberget i umeå som vi hade byggt med våran "skit" pistmaskin.

HATE :)

RIP Tandådalen?
en tjej från tandådalen var i vår skola idag och hade föräläsning och beskrev att det inte var några som körde svarta typ förutom vi på freeride och därför onödigt att lägga ner så mycket tid på dom hoppen vilket jag kan hålla med på och sen tänkte dom sattsa mycket på jibs och roliga features i parken och även bygga röda så bra som möjligt.
dom ska även sattsa mycket på arenan iår så dom som vill köra stort hopp kan ju bara åka dit.
tror faktiskt det kan bli sjukt bra i tandå iår !

RIP Tandådalen?
ErikAndersson sa:
Och om dom tycker det tar så mkt plats så varför bygger dom inte ihop svarta och röda som lindvallen har och tandådalen hade förr i tiden. Jag tycker bara dom är slöa. Vi hade fan bättre hopp i slutet Bräntberget i umeå som vi hade byggt med våran "skit" pistmaskin.

Ha! Lycka till att få plats med röda och svarta linjen i rad i den backen! Det är väl där det största problemet ligger, det finns ingen plats! Jag själv och många andra skulle gärna se Tandådalens parker i andra backar (Tex vid Kvill-liften) men det har redan varit uppe för förslag men nekats.

RIP Tandådalen?
BuckeL sa:
ErikAndersson sa:

Ha! Lycka till att få plats med röda och svarta linjen i rad i den backen! Det är väl där det största problemet ligger, det finns ingen plats! Jag själv och många andra skulle gärna se Tandådalens parker i andra backar (Tex vid Kvill-liften) men det har redan varit uppe för förslag men nekats.
Insåg att jag tänkte fel med att "bygga ihop" röda & svarta, antar att du menar ha 2 kickar bredvid varann? Kanske skulle funka men tror inte det, inte om man vill ha samma storlek på hoppen (som nu) iaf.

RIP Tandådalen?
BuckeL sa:
BuckeL sa:
ErikAndersson sa:

Insåg att jag tänkte fel med att "bygga ihop" röda & svarta, antar att du menar ha 2 kickar bredvid varann? Kanske skulle funka men tror inte det, inte om man vill ha samma storlek på hoppen (som nu) iaf.
Det funkar bra för lindvallen och det funkade bra för tandådalen för några år sen. Så varför skulle det inte funka nu? Visst man kanske få ta ner dom svarta hoppen med 2-3 meter i längd.
Älskar ideen med två backar en för jibs och rails och en för hopp.
Tråkigt hyllengren!

RIP Tandådalen?
ErikAndersson sa:
BuckeL sa:
BuckeL sa:
Det funkar bra för lindvallen och det funkade bra för tandådalen för några år sen. Så varför skulle det inte funka nu? Visst man kanske få ta ner dom svarta hoppen med 2-3 meter i längd.
Älskar ideen med två backar en för jibs och rails och en för hopp.
Tråkigt hyllengren!
Som jag skrev så skulle man inte kunna behålla samma storlek på hoppen, annars kan det säkert funka. Och på den tiden vare väl mer blå & röd och inte röd & svart? :P Hade Lindvallen så förra säsongen? Har verkligen inget minne av att jag såg det där. Två separata backar hade varit sweet, de enda e att de redan har 2 en för Superpark & en för Junior park så då hade man troligtvis behövt "offra" den. Och det passar ju inte med mottot "Skidparadiset för stora & små" sorgligt är det...

RIP Tandådalen?
Tror det kommer bli bra mycket bättre park i helhet i år. Kändes ju konstigt först när man hörde om detta men efter att ha hört argumenten från parkansvariga så tycker jag dom tagit ett mycket klokt beslut.

RIP Tandådalen?
Frågan man ska ställa sig är ju ifall man tycker att man ska lägga en stor del av sin budget på två svarta hopp som ca 10 personer i veckan använder, eller om man ska lägga de pengarna på andra områden i parken som fler kan uppskatta. Vad jag har hört så fördes de statistik förra året för att se hur mycket svarta linjen användes.

Senast ändrad:
RIP Tandådalen?
Stora hopp har ju en attraktionskraft och väldigt stort marknadsvärde även för de som inte använder dem. Det är mycket folk som gärna vill se när andra åker. Tycker att det hela är en tråkig utveckling och synd att en av Sveriges bästa parker ska behöva dra ner på sitt utbud istället för att expandera. Det är ju dock mycket dyrare att lägga ett par tusen kubik snö än att köpa in en liten box, boxen kan man ju dessutom ha i flera år. Även om parkansvariga har bra argument så behöver man ju inte gilla det. (Jag lider med er som kämpar i parken med dåliga resurser!)

RIP Tandådalen?
combatspenat sa:
Stora hopp har ju en attraktionskraft och väldigt stort marknadsvärde även för de som inte använder dem. Det är mycket folk som gärna vill se när andra åker. Tycker att det hela är en tråkig utveckling och synd att en av Sveriges bästa parker ska behöva dra ner på sitt utbud istället för att expandera. Det är ju dock mycket dyrare att lägga ett par tusen kubik snö än att köpa in en liten box, boxen kan man ju dessutom ha i flera år. Även om parkansvariga har bra argument så behöver man ju inte gilla det. (Jag lider med er som kämpar i parken med dåliga resurser!)
Håller verkligen med, dock har tandådalen många boxar och rails som inte används och ligger och skräpar överallt, allt från i botten av parken till dom mest konstiga ställen.
Sen kan jag tycka att dom svarta hoppen inte var byggda så smart för att få folk att hoppa i dom. Första är ett rätt stort step down, rätt stort steg från röda. Sen för något år sen så hade dom ett riktigt step up hopp som andra hopp och det användes galet mkt. Det var inte lika stort, men galet populär, och mindre vind och snöförhållande känsligt.

Någon som vet något om areanan. Det har snackats om att man ska bygga ut det uppåt...

RIP Tandådalen?
Dom plockade bort svarta för att få plats och tid med bättre röda hopp och mer rails ... Helt klart en bättre satsning och roligare park! Har inte hört någon som tyckt att det va sämre

Tillbaka
Topp