Roadtrip B.C, Kanada vs Roadtrip USA

lars-63

Medlem
Hallå tänkte åka med Xtravels kommande vinter. Är det någon som har någon erfarenhet av detta, eller om det finns någon annat resesätt? Sedan väljer jag mellan Kanada eller USA? Hjälp mig på traven./ Bagarn!

Går i exakt samma tankar och har landat i samma frågeställningar. En del talar för att det blir en solotripp för min egen del varför jag ser den sociala dimensionen av Xtravels koncept som ett plus i sammanhanget. Kommer att följa tråden med stort intresse, hoppas den växer bara! :P

Åkte med Xtravels roadtrip USA i vintras. Jag har inte varit på liknande resa tidigare med något annat bolag så jag kan bara uttrycka mig om denna.
Från början var resan tänkt att bara bli Roadtrip Utah men 2 veckor innan avfärd fick vi mail med information om att ort för hemresan ändrats pga av mindre bra snöförhållanden i några av de tänkta skidorterna. Bra flexibilitet för att få ut max av skidåkningen.
Vi upplevde totalt 8 olika skidorter, 4 i Utah och 4 i Colorado under 10 dagars resa.
Som guide hade vi Adam Widén och till sin hjälp hade han Magnus "pjäxdoktorn" från Alpingaraget, som även hade med sig 7 par testlagg av bl.a nästa årsmodeller Line, K2 Salomon etc.
Grymt bra skidåkning med både pistnära offpist , branta (double black) mycket bra preparerade och långa nedfarter. Skön snö och ingen is. Bra kapacitet i liftar, stolliftar, kabiner och i stort sett inga köer. Vissa sittliftar av äldre modell hade inga byglar vilket var en ny upplevelse. Sedan visade sig vara "inne" bland vissa amerikaner att inte fälla ner byglar när sådan fanns.
Det var mycket snö även om USA också drabbats av en "konstig" vinter med värmebölja innan vi kom som gjorde snön ganska kompakt på vissa orter. Mycket skogsåkning eftersom trädgränsen låg närmare 3400-3500 meter. Vi hade i stort sett sol varje dag, men en del nysnö kom, dock inte i den mängd vi hade "drömt" om.
Man kan inte få allt och som helhet är vi mycket nöjda med resan.

Senast ändrad:
För min det blir det nog solo, alla ska med fram till betalnings dan. Det blir nog bra vad man en väljer men det är alltid kul att hör på olika synpunkter.Det är ju ett tag till resorna läggs ut.:)

tja

har kört xtravels kanadaroadtrip 3 år i rad, -12, -13 och -14.
grymt bra upplägg med sköna och duktiga guider. prickade snön första året, snöade hela veckan. tänkte då att jag måste tillbaka! sagt o gjort, körde samma resa igen, denna gången utan att pricka snön... kom hem och blev sugen på "revansch". åkte tillbaka iår och missade snön även denna gång :(
men jag har absolut ingenting att klaga på! det är en helt grym resa!
funderar därför på att byta land och köra Utahtrippen 2015.
kanske ses vi?!

Tack för svar! Ja det är nog som lotteri man måste ha tur. Resa blir det nog men var för väl singla slant.:)

Hei

Kjørte solo med Langleys around the Rockies Canada trip forrige året (2013). Første turen jeg har hatt med guide og første snowboard turen jeg har vært solo. Det var skit bra. Absolutt verdt pengene. Du møter folk som er like interessert i pudder som deg selv og har en knall bra tid.
Guiden leter fram spotter å kjøre veldig bra, og sparer deg selv fra å bruke hele turen på lære deg fjellet, du får bare kjøre sweetspots fra dag en.
Kjørte som eneste snowboardere i en gruppe med skidåkere, fungerte veldig bra for meg tross alt. Om venta mye på meg håper jeg ikke, det sa de i allefall ingen ting om.

I år var jeg i Verbier i en mnd, desverre med en dårlig vinter der, men fant likevel mye bra snø.

Derfor, til Vinteren vurderer jeg selv å reise med Xtravels på deres Alaska Roadtrip (evt. dere Japan tur). Håper på bedre puddergaranti, om en kan kalle det for det. Er sinnsykt sugen på en ny like bra tur som Canada, og samtidig se en ny plass eller 8.

Hej Silver låter nice, ser ut som det blir Xtravels månadsskiftet januari-februari. jag kör också Kanada låter som en bra start.

lars-63 sa:
ser ut som det blir Xtravels månadsskiftet januari-februari. jag kör också Kanada låter som en bra start.
Det dök upp andra intressanta alternativ så efter en del överväganden har jag valt bort Nordamerika till förmån för Europa i vinter. Kommer att testa xtravels nya Kaprun roadtrip i januari och ev. en annan sväng i februari. Behåller alltså B.C. på min bucket list.

Tillbaka
Topp