Roadtrip Kanada

Superpark

Aktiv medlem
Roadtrip Kanada
Hej, till att börja med finns det säkerligen massa trådar om detta, men vill ha färska och bra tips.

Har precis köpt flygbiljetter till Calgary mellan den 9-24 Februari.

Planen är att hyra bil och sedan köra dit snön är bäst och samtidigt nå så många bra skidorter som möjilgt. Målet är att köra ett varv runt powder highway med omnejd, men suger snön är vi beredda att åka till andra ställen eller ändra vår rutt.

Skulle därför uppskatta alla tips från inbitna Kandabums;

Exempel på tips;

Tips på bra rutt att köra

Bästa ställe att hyra bil på, nära flygplatsen.

Tips på bil att hyra lämplig att köra långt och bekvämt med.

Bra ställen att bo på (både dyra och gärna billiga).

Hur tidigt måste man boka, bör allt vara klart innan man anländer?

Hur gör man för att lösa liftkort på bästa & billigaste sätt.

Tips på bra catskiing.

Sen är så klart alla kreativa och alternativa tips uppskattade.

Må gott!

ps. negativa kommentarer undanbedes, har nog med att vara tillbaka på jobbet efter semestern...

Senast ändrad:
Roadtrip Kanada
tjena

Jag hyrde bil i Vancouver i slutet av februari förra säsongen. Vägarna var torra och fina så ja snålade med en liten bil med allrounddäck. Va inga problem att trycka in packning och skidor men efter en vecka i Whistler kom snön å de va bara vända tillbaka å casha upp resten för ordentlig SUV. Sen kunde turen gå vidare.
4-hjulsdrivet med bra däck - helst riktiga vinterdäck inte allround är ett måste - men de kanske alla redan visste utom jag.....

/Johan

Roadtrip Kanada
Tack Johan, en bra kommentar, är ganska inställd på att det blir någon form av SUV med AWD, hur vanligt är det med vinterdäck? hört rykten om att det inte är standard där (vilken spontant kan kännas märkligt.) Vilka hyrde du av?

ha de!

Roadtrip Kanada
Körde själv 240 en hel vinter i de där krokarna.. De är riktigt bra på snöröjning i Kanada, så jag hade inte varit så rädd för en liten, billig bil. Men klart att det är skönare med en stor. Glöm inte att kolla upp vad självriskreduceringen kostar, gjorde vi inte i Alaska nu i våras och visade sig kosta lika mycket som bilhyran. Värt att notera är att trafikförsäkring alltid tillkommer med ett par dollar per dag och sällan är medräknat i hyrpriset på förhand.

Efter stopp i Kicking Horse (sök och finn alla tips), planera in (om ni har turutrustning) ett par dagar i Rogers pass. Ta pengarna ni sparar på att inte köpa liftkort några dagar och kör cat i revelstoke.

Finns inte en chans att en sådan här resa kan misslyckas, ha så skoj :-)

Senast ändrad:
Roadtrip Kanada
Blide sa:
Körde själv 240 en hel vinter i de där krokarna.. De är riktigt bra på snöröjning i Kanada, så jag hade inte varit så rädd för en liten, billig bil. Men klart att det är skönare med en stor. Glöm inte att kolla upp vad självriskreduceringen kostar, gjorde vi inte i Alaska nu i våras och visade sig kosta lika mycket som bilhyran. Värt att notera är att trafikförsäkring alltid tillkommer med ett par dollar per dag och sällan är medräknat i hyrpriset på förhand.

Efter stopp i Kicking Horse (sök och finn alla tips), planera in (om ni har turutrustning) ett par dagar i Rogers pass. Ta pengarna ni sparar på att inte köpa liftkort några dagar och kör cat i revelstoke.

Finns inte en chans att en sådan här resa kan misslyckas, ha så skoj :-)
Blide! Stort tack för mkt bra och positiva tips!!

Rogerspass och catskiing känns ganska givet att ha som mål. Du har inte möjligtvis tips på något bra boende längs med vägarna. och när vi ändå är inne på det, hur funkar det, måste man boka boende i förväg eller ska man ha is i magen och räkna med att det finns på boende när man kommer fram?

Ha de!

ps. gillar sista meningen! :-)

Roadtrip Kanada
Jag hade rekommenderat att inte köra cat i Revelstoke. Catområdet är väldigt lätt-turat och turar du får du åka den roliga terrängen.

Roadtrip Kanada

Rogerspass och catskiing känns ganska givet att ha som mål. Du har inte möjligtvis tips på något bra boende längs med vägarna. och när vi ändå är inne på det, hur funkar det, måste man boka boende i förväg eller ska man ha is i magen och räkna med att det finns på boende när man kommer fram?

Ha de!

ps. gillar sista meningen! :-)
Boende är oftast väldigt lätt att få tag på. Finns en hel del Hotel och Motel runt omkring de olika orterna. Skulle rekommendera att boka i förväg då ni vet vilken ort ni är på väg till. Dvs ringa dagen innan eller påväg till orten. Enda gången jag haft strul med att fixa boende har varit i Fernie.
Se till att ha det första boendet ordna då ni anländer till Canada. Border agents kan lätt bli väldigt kinkiga om man inte har någonstans att bo första natten....

Avseende bil hyra så är det bara att googla och jämföra priser. National car brukar vara prisvärda. Om du inte har vinter däck bör du ha full 4WD på bilen.... Det är värt att betala en slant extra för däcken. Kolla även upp vad ditt kreditkort täcker iform av försäkring vid bil hyra.

Roadtrip Kanada
Kan väl slå ett slag för K3 Cat Skiing som numera även har kontor i Revelstoke. Schysst terräng där man kan åka allt från kalhyggen, klassisk kanadensisk skogsåkning och gamla brända skogar. Enormt område så dom har mycket variation. Ligger en 30-40min från Revy men det ingår fri transfer om man inte kan ta sig dit själv. Annars har jag hört gott om Mustang Powder också men inte testat själv. K3 hade relativt gott med platser i vintras i alla fall, vet faktiskt inte hur det är med Mustang Powder.

Roadtrip Kanada
Tafvid sa:

blalblalblabla
Boende är oftast väldigt lätt att få tag på. Finns en hel del Hotel och Motel runt omkring de olika orterna. Skulle rekommendera att boka i förväg då ni vet vilken ort ni är på väg till. Dvs ringa dagen innan eller påväg till orten. Enda gången jag haft strul med att fixa boende har varit i Fernie.
Se till att ha det första boendet ordna då ni anländer till Canada. Border agents kan lätt bli väldigt kinkiga om man inte har någonstans att bo första natten....

Avseende bil hyra så är det bara att googla och jämföra priser. National car brukar vara prisvärda. Om du inte har vinter däck bör du ha full 4WD på bilen.... Det är värt att betala en slant extra för däcken. Kolla även upp vad ditt kreditkort täcker iform av försäkring vid bil hyra.
Kanonbra tips!! stort tack, skönt att hyra, klart att det vore skönt att boka boende innan, men underlättar ju och skapar ju ganska mkt frihet om man inte har något bokat. Tanken är dock att precis som du skriver ha första natten/nätterna bokade. Vad är rimligt att ha som första mål när man anländer till Calgary? vi landar fredag eftermiddag.

Tack för tips gällande bil, skulle gärna ha både vinterdäck och 4WD men verkar oklart hur man bokar det.. kanske bäst att ringa.

TILL ALLA STORT TACK FÖR ALLA TIPS! FLER EMOTTAGES TACKSAMT!

Roadtrip Kanada
R00bert sa:
Kan väl slå ett slag för K3 Cat Skiing som numera även har kontor i Revelstoke. Schysst terräng där man kan åka allt från kalhyggen, klassisk kanadensisk skogsåkning och gamla brända skogar. Enormt område så dom har mycket variation. Ligger en 30-40min från Revy men det ingår fri transfer om man inte kan ta sig dit själv. Annars har jag hört gott om Mustang Powder också men inte testat själv. K3 hade relativt gott med platser i vintras i alla fall, vet faktiskt inte hur det är med Mustang Powder.
Sweet, Thanks!!

Har också hört massa gott om K3, känns som att dom är relativt stora? någon som har ungefärlig prisbild?

Må gott!

Roadtrip Kanada
Vi betalade $450 + HST (12% i British Columbia) om jag inte minns fel. Såg att de hade $100 lägre under lågsäsong dock (December-tidigt Januari, mitten på Mars-säsongsslut)

Roadtrip Kanada
Hejsan!
Vi är två killar på 19 bast som funderar på att göra en liknande resa under ungefär samma period. Just nu bor vi i Oslo och drömmer om puder sammtidigt som vi jobbar på lager för att finansiera kalaset. Har några praktiska frågor kring resan:

- Behöver man söka någon form av turistvisum för att få stanna i Kanada som turist i ca en månad?
- Vad är åldersgränsen för att få köra bil i Kanada?

Tack för en bra tråd!

Roadtrip Kanada
axlson sa:
Hejsan!
Vi är två killar på 19 bast som funderar på att göra en liknande resa under ungefär samma period. Just nu bor vi i Oslo och drömmer om puder sammtidigt som vi jobbar på lager för att finansiera kalaset. Har några praktiska frågor kring resan:

- Behöver man söka någon form av turistvisum för att få stanna i Kanada som turist i ca en månad?

Tack för en bra tråd!
Tjaba, jag har varit där några gånger tidigare i ca en månad, inget minne av att jag behövt något form av visum då.

Antar att det är 18 som är gränsen men vet att det skiljer på priset om du är under 25.

Lycka till!

Roadtrip Kanada
CustomX sa:
axlson sa:
Hejsan!

Tack för en bra tråd!
Tjaba, jag har varit där några gånger tidigare i ca en månad, inget minne av att jag behövt något form av visum då.

Antar att det är 18 som är gränsen men vet att det skiljer på priset om du är under 25.

Lycka till!
Du kan stanna 6 månader i kanada utan ngt annat än turistvisum.

Roadtrip Kanada
JFYI..

Precis bokat bil, oklart exakt vilken det blir men förmodligen en Grand Cherokee eller Ford Edge, var dom enda dom kunde garantera 4WD på. Vinterdäck (så som vi känner till dom) är tydligen inget dom kör med i Kanada, enbart in the state of Quebec. Så blir "allround" däck. Bokade via Avis och dom var hjälpsamma plus att jag fick lite rabbat via EuroBonuskortet. priset för 15 dagars bilhyra blev 1062 CAD eller ca 7452 SEK. GPS gick inte att köpa till nu utan måste köpas på plats, känns lite sketchy både vad gäller pris och tillgång, funderar på att köra klassiskt med kartor alternativt ta med egen gps och köpa till kartor för Kanada innan, beroende på vad det kostar. Eller kanske man kan köra via mobilen och köpa ett Kanadensiskt kontantkort? (någon som har tips?)

Kanske iallafall är lite bra info för någon annan som också ska hyra?

Ha de!

PS. inge som har bra tips på rutt att köra?

EDIT1 - kostade extra med ytterligare förare om man inte är gift plus att man var tvungen att vara över 25.

Senast ändrad:
Roadtrip Kanada
Knalla in på första bästa Bestbuy och köp en GPS med Nordamerikanska kartor istället. Hyra av GPS brukar vara svindyrt... Har för mig dom tog ~15USD/dag i USA. Tre-fyra dagar så har man sparat ihop till en billig GPS av valfritt märke.

Roadtrip Kanada
Vi var i Rom i juni och hyrde bil av AVIS. Har du räknat in försäkringar som man kan vilja ha som täcker självrisk och sånt? Tillkom en del för oss där iaf... Vi körde iaf med GPS på precachade kartor via Google Maps i telefonen. Använde det dock bara för att orientera oss, så är osäker om man kan välja att "navigera till en plats" med hjälp av det.

Roadtrip Kanada
CustomX sa:
JFYI..

Precis bokat bil, oklart exakt vilken det blir men förmodligen en Grand Cherokee eller Ford Edge, var dom enda dom kunde garantera 4WD på. Vinterdäck (så som vi känner till dom) är tydligen inget dom kör med i Kanada, enbart in the state of Quebec. Så blir "allround" däck. Bokade via Avis och dom var hjälpsamma plus att jag fick lite rabbat via EuroBonuskortet. priset för 15 dagars bilhyra blev 1062 CAD eller ca 7452 SEK. GPS gick inte att köpa till nu utan måste köpas på plats, känns lite sketchy både vad gäller pris och tillgång, funderar på att köra klassiskt med kartor alternativt ta med egen gps och köpa till kartor för Kanada innan, beroende på vad det kostar. Eller kanske man kan köra via mobilen och köpa ett Kanadensiskt kontantkort? (någon som har tips?)

Kanske iallafall är lite bra info för någon annan som också ska hyra?

Ha de!

PS. inge som har bra tips på rutt att köra?

EDIT1 - kostade extra med ytterligare förare om man inte är gift plus att man var tvungen att vara över 25.
Låter som en taskig deal måste jag säga. Jag å en polare hyrde en Outlander i 3 veckor för samma pengar. Inte behövde vi pynta för någon extra förare heller.

Vad gäller GPS så är det helt onödiga pengar. I Kanada finns bara en väg "1:an". Antingen åker man västerut eller österut. Från Calgary kör du väster och då passerar du genom Lake Louise, Banff, Golden, Rogers och Revelstoke.

Roadtrip Kanada
Stort tack för alla råd och tips, kollade faktiskt snabbt på best buy, billigaste gps låg på 99,99$, köpa kartor via garmin låg på ca 350 SEK. Tror dock att vi skiter i båda och köper klassiska kartor om vi behöver och eventuellt stöd med mobilen.

@macmac, Tack! försäkringar ingick i priset, betalar dessutom med eurocard där det ingår försäkringar mm.

@liedholm, vi behövde inte betala för extra förare, tack för vägbeskrivningen!

Någon som har bra tips på liftkort eller är det bara att köpa på plats och vara glad?

(såklart svårt att veta då vi inte vet exakt var och hur länge vi kommer stanna, men vore intressant att få lite info från någon som vet hur det funkar.)

Pray for snow!

Roadtrip Kanada
Stort tack för alla råd och tips, kollade faktiskt snabbt på best buy, billigaste gps låg på 99,99$, köpa kartor via garmin låg på ca 350 SEK. Tror dock att vi skiter i båda och köper klassiska kartor om vi behöver och eventuellt stöd med mobilen.

@macmac, Tack! försäkringar ingick i priset, betalar dessutom med eurocard där det ingår försäkringar mm.

@liedholm, vi behövde inte betala för extra förare, tack för vägbeskrivningen!

Någon som har bra tips på liftkort eller är det bara att köpa på plats och vara glad?

(såklart svårt att veta då vi inte vet exakt var och hur länge vi kommer stanna, men vore intressant att få lite info från någon som vet hur det funkar.)

Pray for snow!
Funkar utmärkt med enbart vanliga kartor. Väg nätet är inte vidare komplext. Jag skullle slå ett slag får att börja resan söder över. DVS. castle mountain,Fernie, Red Mountain, Whitewater, kör cat skiing i områdena runt omkring, därefter vidare mot Revelstoke, Rogers Pass, KHMR och kanske Lake Louise. Allt beror på snön så man bör vara lite öppen i planeringen. Lift kort löses enklast på plats. Kolla på nätet om de annonserar för diverse rabattkort... brukar dyka upp under hösten..

Roadtrip Kanada
Hmmm, mycket tips om bilar och andra praktiska saker, och det är ju viktigt men det viktigaste är nog ändå skidåkningen. Har inte så väldigt mycket erfarenhet men jag åkte med Langley förra säsongen och åkte då vi Calgary, Fernie, Red Mountain, Whitwater, Rev. och Kicking Horse, dvs Powder Highway. Det funkade jäkligt bra och det är inte längre än att man kan åka från ett ställe till ett annat om det inte är bra där man är. För snötillgången kan skilja jäkligt mycket mellan ställena. Vi hade sådär i RM med vi hade midjedjupt i Whitewater!

När det gäller Cat så är det Valhalla eller Retalack som gäller. FWA i Fernie var också jäkligt schyst. Heli så är det Greate Canadian Heli som gäller. De har bara 4 pers i helin och du åker så mycket du orkar från morgon till solen går ner! Se till att boka både Cat och Heli i god tid då det brukar vara rätt fullbokat.

Roadtrip Kanada
Tafvid sa:
blabalbalbalbalba

Pray for snow!
Funkar utmärkt med enbart vanliga kartor. Väg nätet är inte vidare komplext. Jag skullle slå ett slag får att börja resan söder över. DVS. castle mountain,Fernie, Red Mountain, Whitewater, kör cat skiing i områdena runt omkring, därefter vidare mot Revelstoke, Rogers Pass, KHMR och kanske Lake Louise. Allt beror på snön så man bör vara lite öppen i planeringen. Lift kort löses enklast på plats. Kolla på nätet om de annonserar för diverse rabattkort... brukar dyka upp under hösten..
Tack Tafvid!! Du har möjligtvis inga bra tips om ställen att bo på? mkt uppskattat med alla råd!

Roadtrip Kanada
Roadtrip Kanada
Megadozer sa:
Hmmm, mycket tips om bilar och andra praktiska saker, och det är ju viktigt men det viktigaste är nog ändå skidåkningen. Har inte så väldigt mycket erfarenhet men jag åkte med Langley förra säsongen och åkte då vi Calgary, Fernie, Red Mountain, Whitwater, Rev. och Kicking Horse, dvs Powder Highway. Det funkade jäkligt bra och det är inte längre än att man kan åka från ett ställe till ett annat om det inte är bra där man är. För snötillgången kan skilja jäkligt mycket mellan ställena. Vi hade sådär i RM med vi hade midjedjupt i Whitewater!

När det gäller Cat så är det Valhalla eller Retalack som gäller. FWA i Fernie var också jäkligt schyst. Heli så är det Greate Canadian Heli som gäller. De har bara 4 pers i helin och du åker så mycket du orkar från morgon till solen går ner! Se till att boka både Cat och Heli i god tid då det brukar vara rätt fullbokat.
Helt rätt, dags att börja fokusera på det viktiga med resan, tanken/konceptet är precis som du skriver att försöka vara så lättrörlig som möjilg och fokusera på dom ställena som har bäst snötillgång. Stort tack även för tips på cat och heli!

Roadtrip Kanada
Tack Tafvid!! Du har möjligtvis inga bra tips om ställen att bo på? mkt uppskattat med alla råd!
Avseende boende så brukar jag själv titta på om de olika motelen-hotel erbjuder ski and stay paket. Boende + liftkort för runt $99 beroende på tidpunkt. Sjukt prisvärt. Billigt är bra men inte alltid bäst. Försök att kolla runt på de olika orterna innan ni lämnar SWE så att ni har en ide och slipper ta första bästa motel som dyker upp. Vart funderar ni på att ta första natten när ni kommer till CAD?

Roadtrip Kanada
Tafvid sa:
Avseende boende så brukar jag själv titta på om de olika motelen-hotel erbjuder ski and stay paket. Boende + liftkort för runt $99 beroende på tidpunkt. Sjukt prisvärt. Billigt är bra men inte alltid bäst. Försök att kolla runt på de olika orterna innan ni lämnar SWE så att ni har en ide och slipper ta första bästa motel som dyker upp. Vart funderar ni på att ta första natten när ni kommer till CAD?
Helst skulle man ju vilja ha det så öppet det bara går in i det sista så man kan sikta på dom ställen som har bäst snö direkt, samtidigt är det en hyffsat lång resa dit och kanske är skönt att inte börja med en monsterkörning, så spontant känns Banff som ett bra första mål, eller vad tror du? Kanske ska sikta direkt på Lake Louise? vi landar på fredag eftermiddag ca 15.00.

Hur hade du gjort?

Senast ändrad:
Roadtrip Kanada
Helst skulle man ju vilja ha det så öppet det bara går in i det sista så man kan sikta på dom ställen som har bäst snö direkt, samtidigt är det en hyffsat lång resa dit och kanske är skönt att inte börja med en monsterkörning, så spontant känns Banff som ett bra första mål, eller vad tror du? Kanske ska sikta direkt på Lake Louise? vi landar på fredag eftermiddag ca 15.00.

Hur hade du gjort?
Från Flygplatsen är det ca 3h till LL, ca 2h till Banff. Förutsatt att vägen och vädret är ok. Hade siktat på LL, beroende på väder och snö så kan ni köra antingen i LL eller KHMR på lördagen.

Kör ni söder över har ni ca 3.5H till Castle MT från flygplatsen. Med tanke på när ni landar så finns det gott om tid till att köra bil.

Kolla snörapporterna ett par dagar innan avfärd och bestäm er beroende på var det snöar mest för tillfället.

Kolla följande länk för väder http://www.rescuedynamics.ca/wx/canMTNwx.htm#ABindex

Roadtrip Kanada
Tafvid sa:
Från Flygplatsen är det ca 3h till LL, ca 2h till Banff. Förutsatt att vägen och vädret är ok. Hade siktat på LL, beroende på väder och snö så kan ni köra antingen i LL eller KHMR på lördagen.

Kör ni söder över har ni ca 3.5H till Castle MT från flygplatsen. Med tanke på när ni landar så finns det gott om tid till att köra bil.

Kolla snörapporterna ett par dagar innan avfärd och bestäm er beroende på var det snöar mest för tillfället.

Kolla följande länk för väder http://www.rescuedynamics.ca/wx/canMTNwx.htm#ABindex
Stort tack! mkt uppskattat med alla råd och tips, har börjat lägga ut lite olika körplaner på google maps, men som sagt tidigare, vill man ju hålla alla alternativ så öppna som möjligt för att sikta på där snön är som bäst, skulle det vara så att det är riktigt kass så går det ju faktiskt att ta sig till exempelvis Whistler (förutsatt att det är bättre där och även om jag varit där alldeles för många gånger redan).

Kanske dags att börja leta lite boende kring LL. Några tips?

Senast ändrad:
Roadtrip Kanada
Tack Tafvid! Mkt uppskattat med alla tips, har dragit några mail till gamla kompisar i Whistler med hopp om lite guldkorn. Kommer någon på fler tips är det såklart väldigt uppskattat.

Ps, första vintertecknet imorse när jag var tvungen att använda stolsvärmen i bilen...

Roadtrip Kanada
Hmm, lite nojig, enligt avis var det helt omöjligt att köpa till vinterdäck, dom kör tydligen med så Kallad M+S däck (a.k.a allround) i hela Canada förutom Quebec. Nu till frågan, funkar det?!? Om inte, var/hur kan man lösa problemet och skaffa riktiga däck alternativt hyra bil med garanti för vinterdäck. Eller ska man köra med snökedjor (i 30km/h!?!)

Roadtrip Kanada
M+S funkar om du har 4WD. Inte kanon om det är blank is.... Kört en vinter med M+S, bytte till riktiga vinterdäck förra vintern. Det är stor skillnad men det funkar. Kolla med de andra uthyrningsfimorna. Snökjedor är ett bra back up allternativ. Snö röjningen ör iof helt ok I Kanada, kan dock variera beroende på vart du befinner dig.

Tillbaka
Topp