Roadtrip var i alperna med kombo-liftkort?

PhatFred

Aktiv medlem
Har börjat fundera på en budget-lyxresa, ungefär så här:
Bil ner, några dagar här och några dagar där, hemfärd efter kanske tre-fyra veckor.

För att hålla nere kostnader och vara flexibel vore det fint att kunna köpa liftkort som gäller i ett antal skidorter.
Någon som har koll på lämpliga områden?
Billiga kombo-liftkort i område X? Liftkort som gäller i MÅNGA orter i område Y? Billigt att leva i område Q? Andra aspekter?

i österrike och framförallt där detta skidkort gäller, kan du bo o leva billigare än de flesta andra alpställen. ju längre västerut desto dyrare kan man kanske säga.

http://www.salzburgsuperskicard.com/

du har dessutom ganska nära(1-3 tim) till såväl tirol, arlberg och italienska alperna

Kolla i den senaste Åka skidor där stod det om ett kort som funkade i flera franska system bl a dom riktigt stora, cham, val d, m fl.

Det här har jag vänt och vridit på flera gånger för att få ihop men det slutar alltid med att det blir dyrare än man tror. Problemet är att skidorterna är så inställda på att folk veckoturistar och ska ha det så smidigt som möjligt. Jag har försökt både i Österike (hintertux, Stubai Gletchen & Sölden) och Schweiz (Andermatt & Engelberg).

När jag såg ditt inlägg kom jag på en ide. Det baseras på att du bor i en mellanstor stad eller ort 30 min -1 timme från berget. Hyr ett korttidsboende/möblerad lägenhet i t ex Luzern, Innsbruck, Annecy. Om du drar till Luzern kan du köpa zentral schweiz skipass (tror jag det heter) och åka skidor i Engelberg, Andermatt mfl. ganska billigt. I Innsbruck borde samma liftkortstyp finnas. Från Annecy är det nära till Chamonix, Morzine och Avoriaz.

Glöm inte snökedjor...

Italien borde chtur känna till.

Tillbaka
Topp