Rocker bräda, skate banana?

Danthejibber

Ny medlem
Hej allihopa.

Jag är 170 cm lång, väger 62 kg och har 40 i skostorlek.

Jag funderar på att efter ha kört på en Burton Dominant bräda i över 6 år köpa en ny bräda. Har väl som alla andra fastnad för Skate Bananen.

Jag åker överallt på berget, inte mer på nåt ställe än nåt annat.

Vad ska jag välja för längd osv på bananen tycker ni? Eller ska jag välja någon annan rocker bräda?

Tacksam för hjälp.

Tja!
Jag skulle nog tagit en 156a om man ska använda den överallt eftersom den är rätt mjuk. Tror inte att den är så bra att köra i pisten dock eftersom den är så mjuk men den lär ju var bra att leka med. Men ett tips är att ge alla brädor en ärlig chans så man inte snöar in sig på en speciell(inte för att det är en dålig bräda men ändå).

Okej tack för svaret.

Nej det ända jag bestämt mig för helt och hållet är att det skall vara en rocker, eftersom jag redan har en vanlig bräda. Sedan om det blir just bananen återstår att se än så länge.

Någon som vet vad skillnaderna är mellan de olika modellerna av Skate Banana? BTX, W BTX och OBB BTX?

Jag tycker personligen att en 156 är alldeles för långt för dig.
Jag åkte på en 156 innan och det var lagom för mig som är 185.
Skulle nog satsa på en 152 som "palmdal" säger. (om inte kortare)

mm, täkte mest på att den kan bli ganska mjuk i pisten om man har en har en kort. Men i parken är det såklart bra med lite kortare så jag kan hålla med om att man kan dra ned på längden lite. Kör själv på en 158 som mest går i pisten och lite hopp o det är inga problem. Men ja skulle inte vilja raila men den=).(har typ samma mått som dig)

BTX är väll att den har banan-formen (rocker mellan bindningarna och platt utanför) och att den har magne-traction.

W BTX är väll bara en wide version för de med lite storre fötter.

Vet dock inte vad OBB BTX är(var har du sett det?).

OBB är bara nått som boardlife har satt bakom namnet för att hålla koll vilken färg det är. I detta fall betyder det Orange/black/blue

Finns många andra liknande rockerbrädor från andra märken med. Men jag har inte testat dem så jag ska kanske inte säga så mycket. Det som är bra med bananen är väll att det har magne-traction så den funkar bättre på hela berget för många andra är mer park inrikdade.

Senast ändrad:
om du redan har en vanlig bräda, varför inte satsa på en supermjuk rocker då? rocker är ändå skakigt i pisten oavsett om det är custom V rocker eller någon annan hårdare rockerbräda, jag lägger en röst på 100% lekbräda, typ artifact om du kör rails eller capita horrorscope osv

Med 62 kilo under bältet kommer en Skate Banana 152 eller 156 absolut inte att kännas mjuk. SB:n är inte någon supermjuk lekbräda utan snarare en stabil parkbräda som ska fungera överallt.

Håller dock inte med arborlover om att rockerbrädor (även hårda) skulle vara skakiga i pisten. Jag åker hårdare och fortare än de allra flesta och mina favoritbrädor till den åkningen har de senaste åren varit Lib-Tech Skunk Ape 167 BTX och Smokin KT-22 166 DTX. Stabila fartmonster som tål stenhård körning på alla underlag.

Om du vill skaffa en rockerbräda för att mest leka runt tror jag att Rome Artifact är ett fantastiskt alternativ men som allroundbräda kommer en Skate Banana att bli riktigt bra. 152 kommer att passa dig bättre än 156 på alla sätt.

Senast ändrad:
Doughboy sa:
Med 62 kilo under bältet kommer en Skate Banana 152 eller 156 absolut inte att kännas mjuk. SB:n är inte någon supermjuk lekbräda utan snarare en stabil parkbräda som ska fungera överallt.

Håller dock inte med arborlover om att rockerbrädor (även hårda) skulle vara skakiga i pisten. Jag åker hårdare och fortare än de allra flesta och mina favoritbrädor till den åkningen har de senaste åren varit Lib-Tech Skunk Ape 167 BTX och Smokin KT-22 166 DTX. Stabila fartmonster som tål stenhård körning på alla underlag.

Om du vill skaffa en rockerbräda för att mest leka runt tror jag att Rome Artifact är ett fantastiskt alternativ men som allroundbräda kommer en Skate Banana att bli riktigt bra. 152 kommer att passa dig bättre än 156 på alla sätt.
aldrig provat de brädorna du nämner, så du kan säkert ha rätt. men av de recensioner som jag läst om samtliga hårdare rocker brädor och av de jag har provat så kommer jag att behålla min A-frame för freeridingen ivf.

vore kul att få testa lite olika brädor men det verkar vara tunt med just snowboard testcenters i Sverige

Återigen tack för alla svar.

Nu har jag nog bestämt mig för att beställa en Skate Banana från Hot-zone.tv.

De sista jag undrar över är bara om jag ska ta 152 cm eller den som är 151 cm narrow? Något förslag?

Någon som kan rekomendera en annan skön allround rocker bräda?

Körde på skate banan förra säsongen och den var grymt skön, tills den blev snodd. Nu funderar på vad jag ska ha för bräda i år och visst är jag sugen på en skate banana i år igen men det hade ju vart kul att testa något annat, plus att den är så satans ful. Kom gärna med lite förslag!

Ja, Hot-zone är tyskt eller belgiskt. Då de är medlemmar i EU som är en tullunion så tillkommer inga extra kostnader utöver frakten, kör ba

henkaa sa:

Körde på skate banan förra säsongen och den var grymt skön, tills den blev snodd. Nu funderar på vad jag ska ha för bräda i år och visst är jag sugen på en skate banana i år igen men det hade ju vart kul att testa något annat, plus att den är så satans ful. Kom gärna med lite förslag!
Finns nog många som skulle passa. Men jag måste säga Never summer Evo som är deras park/freestyle bräda. Den har dock rocker och camber men det blir nog lite rockerkänska ändå, tycker personligen att den även är riktigt snygg. Även deras NS sl kan nog passa som är lite hårdare och med lite set back beroende på om du vill ha twin eller dierctional. Du kan kolla Här för mer info.

Sen finns det som sagt många fler brädor med det får nån annan tipsa om

snow_flake sa:
henkaa sa:

Finns nog många som skulle passa. Men jag måste säga Never summer Evo som är deras park/freestyle bräda. Den har dock rocker och camber men det blir nog lite rockerkänska ändå, tycker personligen att den även är riktigt snygg. Även deras NS sl kan nog passa som är lite hårdare och med lite set back beroende på om du vill ha twin eller dierctional. Du kan kolla Här för mer info.

Sen finns det som sagt många fler brädor med det får nån annan tipsa om
Den känns riktigt schysst, hur är den i puder? beställer man den enklast via deras hemsida eller?
har ni fler förslag så ös på bara :D:D:D

Den är ju bättre än en vanlig camber bräda i puder med jag vet inte hur den står sig mot en full rocker bräda.

Jag kommer att beställa min från deras engelska sida här!. Har snackat med han som har ansvar för den och han verkar riktigt skysst. Finns även lite engelska återförsäljare på den siden som man kan köpa från.

Coldis sa:
Ja, Hot-zone är tyskt eller belgiskt. Då de är medlemmar i EU som är en tullunion så tillkommer inga extra kostnader utöver frakten, kör ba
från österrike faktiskt, straight outta Gerlos. inga tull avgifter hur som helst

har kört på en del olika rocker brädor senaste två åren, även tbt brädor. måste säga att jag gillar burtons mjukare rocker modeller väldigt mycket. kör på en blunt 155 med v-rocker nu, funkar riktigt bra i såväl park som puder och pist. kolla in hero också

Doughboy sa:

kan du berätta vad det är som gör att du föredrar en hård reverse bräda i pisten gentemot en trad. camber bräda?

reverse i all ära men jag skulle inte klara mig utan en camber bräda ivf

arborlover sa:
kan du berätta vad det är som gör att du föredrar en hård reverse bräda i pisten gentemot en trad. camber bräda?

Du glömmer bort den viktigaste ingrediensen, enligt mig, som gör att en rockerbräda funkar precis lika bra för hård friåkning som en bräda med vanlig camber: MAGNE-TRACTION!!

Utan MTX har jag svårt att se att en rockerbräda kan bli lika effektiv. Jag har dock inte testat Never Summers brädor men jag inbillar mig att deras RC-brädor också fungerar bra till friåkning. Never Summer har ju också sin kombination av rocker och camber som jag tror förbättrar friåkningsegenskaperna avsevärt jämfört med en bräda med enbart rocker.

Anledningen att jag föredrar en rockerbräda med MTX framför en bräda med camber är att jag inte tycker att jag förlorar någon friåkningsegenskap, men jag vinner klart bättre puderegenskaper och brädan blir mer lättmanövrerad i all terräng.

Jag kör på en Capita Horrorscope FK 151, den är hur rolig som helst. Jag är 1.80 och väger 75 kg, så det känns som att 156 skulle vara lite långt för dig.. beror förstås lite på vart i backen man vill vistas. Själv kör jag ganska allround men gillar att hänga i parken och bara allmänt chilla runt. För den delen har jag inte upplevt att min bräda är instabil vid högre hastigheter. Om jag inte är helt ute och cyklar så kan man ha en lite kortare bräda än normalt, om det är rockerteknik på den.

Doughboy sa:
arborlover sa:

Du glömmer bort den viktigaste ingrediensen, enligt mig, som gör att en rockerbräda funkar precis lika bra för hård friåkning som en bräda med vanlig camber: MAGNE-TRACTION!!

Utan MTX har jag svårt att se att en rockerbräda kan bli lika effektiv. Jag har dock inte testat Never Summers brädor men jag inbillar mig att deras RC-brädor också fungerar bra till friåkning. Never Summer har ju också sin kombination av rocker och camber som jag tror förbättrar friåkningsegenskaperna avsevärt jämfört med en bräda med enbart rocker.

Anledningen att jag föredrar en rockerbräda med MTX framför en bräda med camber är att jag inte tycker att jag förlorar någon friåkningsegenskap, men jag vinner klart bättre puderegenskaper och brädan blir mer lättmanövrerad i all terräng.
Word! Jag testade många av 2011'as rockerbrädor i slutet på förra säsongen och vissa av dom var helt vansinniga. Bland det snabbare jag kört i pist vad just då, på en för mig ny bräda på isiga räfflor med en skatebanan. Det kändes helt enkelt så naturligt på en gång. En traditionell Ride DH2 DFC är vad jag hade slirat runt på helt vintern då. Jag tror jag börjar låta som om att jag säljer dessa men det är nog så att dom är så pass häftiga som det sägs. TRX'en var också väldigt rolig att åka på så det är väl lite som du säger Dough. Brödknivskanterna gör underverk.

Mvh Peter

Jag kör en ganska hård TBT camber-bräda för lite hårdare åkning när man inte svänger så ofta och hoppar lite högre. Jag har kört en del banan 156 men tycker att den viker sig vid denna typ av åkning. Väger 70kg.

Har ni några bra erfarenheter av styva rockerbrädor för hård OP-åkning? Alt B2-liknande brädor.

Tillbaka
Topp