Rocker Skidor kontra bräda, är det lika "nödvändigt" ?

skanken

Aktiv medlem
I år Började jag med bräda igen, efter ett uppehåll på ca 5-6år. Jag lever under uppfattningen att skidåkare är mycket större "nördar" när det gäller rocker på just skidor än vad brädåkare är när det gäller rocker på bräda.

Jag hade knappt hört talas om rocker på bräda när jag bytte till skidor (men det var väl lite "nytt" då va?), men nu finns det massa olika.

Rocker på skidor kan ju vara ovärderligt. Det blir både "lättare" å åka och man flyter bättre. Är det "lika" viktigt på bräda? Foten står ju där den står på skidorna, man kan inte flytta vikten så mycket, bara mellan tårna och hälen.

På bräda står man med, låt oss säga 55cm bredd. då kan man ju reglera vikten rätt bra beroende hur man lutar sig. har man sen monterat bak bindningarna lr har en bräda som är "bakmonterad" så känns det som det inte alls är lika viktigt, eller?

Är det bara skidåkare som är nördiga eller är det lika viktigt med rocker på bräda? (men med kanske mindre nörderi bland brädåkarna, eller har jag fel där oxo?) :)

Bump!

Det kryllar väl kanske inte av fölk som åker båda, men spekulera kan man ju göra endå? :)

Åker själv bräda, men endast Camber. Vad jag förstår finns det en uppsjö med rocker alternativ för brädor. -är det inte så för skidor också? :/

Visst finns det många, och nog tror jag det gör nytta. Jag har nog nån variant av den översta på din bild
@h172XXX men jag tror inte det gör så stor skillnad som på skidor.

Jag har lite svårt att märka skillnad på snowboard (nu har jag ju nyss börjat igen) medans på skidor tycker jag det är väldigt skillnad. Men jag har ju åkt bräda i ca 15år så det sitter ju i ryggen det mesta.

@hasse_lindborg lika kungligt som du tycker rocker på skidor är? för visst åker du skidor, vill minnas att du figurerar i många skid-trådar? :)

@skanken : Jag tyckte snowboard blev som en ny upplevese efter rockern kom in. Kör själv på en KT-22(big wig Kommer inte ihåg vilken jag har? Ping
@Doughboy ). Har kört en hel del på Lib-tech Bananskate som jag tycker är fantastisk kul bräda att åka runt på och snurra på då rockern gör den mycket mycket lättare göra snurrar på platt mark.

Sedan gör ju rockern så klart att min KT-22(Big Wig) flyter lättare i puder oxå...

//H

Ps. Jag har åkt snowboard sedan -89 ;) Men åker mer skidor just nu. Ds..

Jag åker ju inte bräda, men fick mig en dos(ofrivilligt) brädkunskap när jag jobbade på nya Zeeland, enligt många försäljare är det rockerprofilen det hänger på, helt och hållet för att avgöra karaktär på brädan. Givetvis i kombination med flexprofilen.

Många NZ-åkare gillar brädor med fullt spann då det tydligen ger mycket bättre prestanda på hårda underlag, är man mer åt parkhållet så verkar konsensus vara full rocker för att få en mer flytig och "un-hookey" känsla. Tydligen bättre för pressar och butters också.

För puderåkning inbillar jag mig att det gör mer skillnad i monteringspunkt och formen på baken (pin tail t.ex.) men jag antar att det hjälper med en ordentlig nosrocker där också.

Sedan om Rocker är nödvändigt på skidor eller bräda är ju alltid upp till den som åker. Träffat massor med Schweizare som åker på SL-skidor och tycker det är lika roligt eller mer roligt att åka puder än folk med 120+ och jättebananer på fötterna..

Jag har åkt snowboard i 15 år och gick över till skidor för 3 år sedan. Det är klart känsligare vad du har under fötterna på skidor. En bra snowboard kan du ha sjukt skoj med i offpist, pist och park medans du nästan behöver 3 par skidor.

Så svaret på frågan är att brädor är klart mindre känsliga, rocker är ju alltid trevligt på brädor (tycker jag) men absolut inte nödvändigt.

Nästan alla av de bästa snowboard park åkarna åker nuförtiden någon camber bräda. Många testade alla sorters rockerbrädor några år men har kommit tillbaka till camber brädor. Alla i Finska landslaget tävlar med en vanlig camberbräda; världsmästaren Roope Tonteri har nuförtiden en vanlig Burton Custom som sin tävlingsbräda, Enni Rukajärvi har haft redan många år en Burton Feelgood.

Och i halfpipe en rockerbräda är en absolut no no. Med en styv camber bräda kan man få mycket lättare och mera fart i en isig pipe.

Senast ändrad:
Ska samla mina tankar kring detta under en cykeltur i solen. Återkommer!

Senast ändrad:
Har åkt både bräda("normal" o-rockad dock), "smalare skidor" (massor med olika skidor, inkl rockade parkskidor, CoreUpt Banger, skummaste hybridbygget nånsin men awesome och mina egna) samt riktiga fatskis (120+, främst BentChetlers) i riktigt bra snö (säsongade 12-13) då det kräkte ner snö.

Det ligger absolut någonting i vad du säger angående "rocker-hetsen". Jag som främst skidåkare(8 år på bräda, resten på skidor - numera nästan endast skidor) ska väl säga att det som sagts i tråden: Det är absolut mycket större skillnad mellan ett par rockade(och framförallt bredare) skidor än vad olika sorters rocker gör på brädor. Visst, kompisar som jag hört med tycker att puderbrädor är asnajs, men det "behövs" liksom inte lika mycket som puderskidor - det inte sagt att man inte kan åka puder på smalare skidor. Det som skiljer puderskidor mer från andra skidor är skulle jag vilja säga mest den ökade ytan - klart rockern spelar mycket roll med - men mest ytan. Brädor skiljer sig inte speciellt mycket i det avseendet, då det är ungefär lika mycket yta du ska få över snön oberoende av "puder"-anpassning.

Jag skulle vilja säga att rockern har betydelse men som ovan nämnt av
@Nosskire är en bräda mer förlåtande, blir det mjukt är det ju bara att hänga bak på skiten eller skjuta bindningarna några hål bakåt om det ska bli några mjuka dagar i rad.

Jag kommer däremot hädanefter alltid att åka på en bräda med åtminstone en rejäl tiprocker då det gör puderåkningen så fruktansvärt mycket skönare. Behöver inte oroa sig lika mycket för att hänga bak i landningarna för att undvika att nosen dyker och tomahawkandet tar vid.

Men camber under fötterna vill jag nog ändå ha för att inte glida runt som bambi på hal is!

Tillbaka
Topp