Rookie .... Alperna

spinn

Ny medlem
Rookie .... Alperna
Hej alla

Jag tänkte åka ner till Alperna för FÖRSTA gången i mitt liv. Har åkt endel i Åre, Klövsjö åså Sälen såklart. Åker Carving och har väl aldrig riktigt testat RIKTIG lössnö men skulle gärna prova !!
Är väl en "normal" åkare som tar sig nerför ... *S*
Min fråga är: Resan är tänkt att bli Påsk veckan typ 15/3 (-08), vart skall man åka? Har kikat på Veriber, Bad Gastein men vad tycker ni vid den tidpunkten ...? map på snötillgång osv.
Hotelltips mottages tacksamt. Eller skall man boka en "all inklusive" resa?
Pls hjälp en nyb att bli lite klokare ....
Höres !!

Rookie .... Alperna
Verpan är nog ett skitbra val med ortentlig fallhöjd och åkning på lite högre höjd om du har otur med snön. Är du nyfiken på att lära dig åka offpist och så, kan jag rekommendera att du åker med UCPA, deras all-inclusive resor är oslagbart billiga och prisvärda, då resorna är delvis sponsrade av franska staten som jag förstår det.

UCPA = ungefär ett franskt riksförbund för sport och friluftsliv

Nu såg jag att dom inte arrangerar resor till just verbier.. men kolla på www.ucpa.se

Rookie .... Alperna
Ska du åka över påsklovet så är det nog bäst att hålla sig till Frankrike eller Schweiz. men det är sannolikheten till riktig lössnö är mindre än om du tex. åker över sportlovet eller redan i januari...

Rookie .... Alperna
rollinsnow sa:
Ska du åka över påsklovet så är det nog bäst att hålla sig till Frankrike eller Schweiz. men det är sannolikheten till riktig lössnö är mindre än om du tex. åker över sportlovet eller redan i januari...
Vad baseras denna fakta på? Riktig lössnö är svinkall ala svensk vargavinter eller? Flera schweiziska orter brukar få jättedump i april tex.

Påskveckan är grym då den är tidig, kombinationen bra väder och god snötillgång trolig i mitten på mars. Verbier har ju rätt lätttillgänglig offpist på många ställen. Men som FF säger så är UCPA ett klockrent alternativ. Där kommer de flesta grupper ut i offpisten (om man har lite skidkunnande iallafall) och då med någon som har kunskap både om snön och området. UCPA är ett säkert kort för en grym upplevelse och utveckling av skidåkningen.

Rookie .... Alperna
Blackriverpaint: Du har så rätt så! Påsken har de tidigare åren varit i april och då har det inte varit så mycket puder. Har varit i Val Thorens de senaste 3 påskarna och det har mest varit sorbesnö och när det snöat så håller pudern sej bara bra över 3000m... Men som du säger så ligger påsken tiidgare i år och det kan nog bli riktigt bra påskåkning!

Rookie .... Alperna
Tjaa! Kan ju informera om att vi lyckliga som holl till i Cervinia forra vintern var de som hade mest sno i hela alperna. I Cervinia finns dessutom glaciarakning vilket innebar skidakning - ARET OM! Sjukt bra backar ocksa. Om du nu ar nast intill nyborjare finns det bra backar att trana upp sina skills i for att sedan testa pa ovriga, mer utmanande backar. Puder finns det gott om vill jag lova. Hann med en timme fore jobbet varje dag o da gick det, storsta delen av sasongen, att valja mellan nypistad backe - helt for en sjalv, eller pudret utanfor pisten. Langsta backen i Cervinia ar dessutom 1,8MIL lang, sa man har gott om tid i denna pist att lara sig beharska laggen duktigt. Ska ner i vinter igen o jobba. Kommer du ner sa let me know sa tar vi en vanda i backen :) //Maja

Rookie .... Alperna
Cervinia känns ju lite som lindvallen i storformat, flackt o tràkigt men med gott kaffe o bra med soliga terrasser o avnjuta dem pà! Pratas det om hela cervinia/zermatt omràdet eller enbart cervinia?

Tillbaka
Topp