Rossignol Axium 110 Vs. Salomon S912

• Trådstartare Trådstartare EagleOne
  • Start datum Start datum
E

EagleOne

Guest
Vilken av dessa bindningar är "bäst" och i så fall varför? Vad är det som gör den bättre?

Vet nämligen inte om jag skall montera salomonbindningen som jag fick med skidorna eller flytta över rossbindningen och i så fall sälja den andra. Tacksam för svar!

Det beror ju lite på hur du åker, vad du väger, var du åker osv.!?

Jag personligen skulle aldrig köra ett par skidor med någon av ovan nämnda "barnbindningar" på.

Väger 90 panner och åker mestadels pist, ger mej ut offpist ibland men hoppar (i princip) inget.

Men frågan är snarare vad som skiljer bindningarna åt. Jag vet att ingen av dom är någon bra bindning av ngt slag men jag undrar vilken av dom som ändå är bättre än den andra? Om det nu är ngn skillnad förstås...

Båda dessa bindningar är underdimensionerade för dig om du väger 90kg. Oavsett om du åker pist eller offpist kommer dom inte palla hård åkning. Men om du ändå är tvungen att välja mellan dessa två i nåt prispressat paket eller liknande kan det ju vara intressant att diskutera modellerna.

Rossen först...
Rossignol Axium har en enklare bakdel än den dyrare Axial-serien. Tådelen är i grunden likvärdig i de båda modellserierna. Skillnaden på bakdelen är, förutom billigare och vekare material hos Axium, elasticiteten. Just den parametern är oehört viktig för säkerheten och egenskaperna hos en bindning. En pensionär med sköra ben vill inte ha hög elasticitet, men är man en avancerad friåkare vill man ha så höga värden som möjligt för att maximera sannolikheten att bindningen returnerar pjäxan till neutralläget vid ett slag. Bindningen ska enbart släppa om den belastas med en tidsmässigt längre pålagd kraft. Elasticitetsmåttet anger det avstånd som pjäxan behöver röra sig i utlösningsriktningen för att bindningen ska lösa ut. Ett högre tal innebär alltså en bättre och mer prestandainriktad bindning.

Axium och Axial har båda 45mm elasticitet för sidorörelse i tådelen. För häldelen är samma mått 12mm för Axium och 25mm för Axial. En betydande skillnad alltså. En så kort elasticitet som 12mm för uppåtriktad kraft på pjäxans häl innebär en klart ökad risk för tjuvsläpp vid åkning på hårt och/eller ojämnt underlag.

Salomon 912 är en bindning som funktionsmässigt är snarlik den dyrare och bättre bindningen S914 (som hade varit ett mycket bättre alternativ för dig). Materialet i 912 är sämre (mer plast) och vridstyvheten och hållbarheten har fått utstå kritik genom åren. Salomon anger inte elasticitetsmått i sin marknadsföring, men prylbög som man är har jag (naturligtvis) gjort lite mätningar och jämförelser mellan Salomon och Rossignol/Look när det gäller dessa egenskaper. Det var ett tag sen jag testade, men om jag minns rätt är 914 (och därmed också 912) väldigt nära ovan nämnda värden för Axial. Det skiljer någon mm, men det beror också på hur man mäter. Ungefärligt ligger 912 på 42mm i sidledrörelse för framdelen och 26mm för häldelen.

Elasticitetstalen visar att 912 är en bindning som i ren mekaniskt rörlig konstruktion mer påminner om dyrare bindningar i jämförelse med Axium:en som är mer riktad mot en mindre avancerad åkare. Därför är mitt råd att du vid ett absolut nödläge där du är tvungen att välja mellan dessa två väljer S912 före Axium 110. Båda bindningarna lämnar en del att önska när det gäller materialval och robusthet, men det är svårt att med säkerhet säga att den ena är bättre än den andra i det avseendet.

Bortser jag från din fråga och istället ser det som en ren allmän diskussion är det samma svar som vanligt: Salomon 914 Lab eller Ross/Look FKS155 är de bästa bindningarna för alla åkare utom riktiga hårdkörare.

Angående 916 har jag en egen regel: Behöver man en 916 vet man att man behöver en sådan utan att fråga någon om råd.

Senast ändrad:
Sådära, snön Kiruna smeker och Mno kommer ut och leker! Mer info behöver du nog inte EagleOne...

Bra regel om 916, gillar den skarpt!

Ja nu fick jag minst sagt fett med info, tackar för grymt bra svar! (Som vanligt)

Precis som sagt är det fråga om paketpris i båda fallen och har inte direkt ekonomi för några andra bindningar för tillfället. trist att man får med såna skitbindningar vid paketköp...men det kanske beror på vilka paket man köper (Ross B1 & Scott Aztec Pro).

Tycker iofs inte att jag har haft några direkta problem med tjuvsläpp med Axiumen men jag är rädd att det säger mer om min åkning än om bindningen =(

Jag förmodar att det bara är dumt att försöka förhindra ev. tjuvsläpp genom att dra åt bindningen lite mer på häldelen?
Förresten ngn som har nån bra guide för hur hårt man skall ställa bindningen?

Kanske blir att jag får försöka sälja bort nån/några bindningar och köpa en mer rejäl bindning ändå så de kan bli åka av...

Senast ändrad:
Generellt sett ska man akta sig för att ha olika inställning på tå- och häldel. Funktionen är trots allt ett samspel mellan bindningens verksamma delar. I det här fallet tycker jag dock att det kan vara motiverat att dra på lite extra på bakdelen eftersom framdelens konstruktion är hämtad från dyrare bindningar. Men du har i praktiken inget att jobba med när det gäller extra fjäderspänning på häldelen. För att du ska kunna åka någorlunda tryggt med Axium-bindningen är det ändå din-värden i toppen av skalan som gäller. Med tanke på din vikt har du inte så mycket att välja på. Ställ bindningen på 10-10,5 någonstans, både fram och bak och höj sedan eventuellt till 11 om du märker att skidorna släpper utan att du känner riskabla krafter på dina knän. Dra aldrig över det högsta värdet på skalan.

Info om bindningsinställning finns redan på forumet, men eftersom jag har lunchrast kan jag ju sammanfatta det åt dig:

Grundinställning: Din vikt i kg/10

Avancerad åkare: Lägg till några steg efter behov.
Över 40 och/eller nybörjare: Dra ifrån något snäpp.
Mycket lågfartsåkning med risk för fall (tex skidlärare för barn): Sänk några steg mot ditt normala värde.
Markerbindning: +3 och asspad.
Breda, långa offpistlagg: Höj lite
Små skidor: Sänk i jämförelse med 190+ bredlagg.
Pistskidor för isigt och slagigt underlag: Lite hårdare än normalt.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp