Rossignol B2

linafors

Ny medlem
Rossignol B2
Tänkte skaffa mig nya skidor. Hur ska man tänka med längd nuförtiden? Jag är tjej, 175 cm lång, 80 kg, avancerad åkare, men urusel på att veta vad jag ska köpa. Rossignol B2, 184 cm, är det för långt? Är det någon som kan rekommendera en annan skida? Åker ungefär 50/50 pist och offpist.

Rossignol B2
Man behöver veta lite mer för att rekommendera skida. Det är ju skillnad på 50/50 pist och offpist om man pratar Chamonix eller Kläppen ;-)

Hur långt det ska vara beror ganska mycket på skidan i sig. Flex och form spelar en stor roll för hur skidan känns. Jag är ungefär i din storlek och kör på 188 och 194, ganska breda och raka skidor. Funkar bra för offpist i alperna och rejält stora svängar i pisten då och då. Ska jag åka i t.ex. Sälen så hyr jag ett par korta pistskidor då det inte blir så ofta.

184 skulle kunna vara lagom för en mellanhård allmountainmodell. Har kört Völkl Mantra, Nordica Enforcer och Dynastar Pro Rider i ungefär den längden och de är värda att testa. Vill du ha smalare skidor för mer pistegenskaper så kolla in Elan Magfire 82 xti, grymt sköna.

Rossignol B2
Har själv B2 176 och är 180/82 (gubbe), och tycker du tappar lite av finessen om du går upp till 184. Lite kortare skida ger lite kvickare respons (roligare). Jag hade kunna tänkt mig lite längre, men inte över 180 på en sån här skida. Pratar vi ren off-pist, stora berg osv kan man tänka sig att gå upp, men det beror lite på vad du själv vill.

Tillbaka
Topp