Rossignol B3 + Axial 120 Pro = bra kombination?

Wille

Ny medlem
Rossi B3 05/06 med Axial 120 Pro 04/05 bindning, är det en bättre kombination än den vanliga Axium 300 som brukligen medföljer vid paket köp?

Tack på förhand!

Ja, definitivt! Jag har ett par Ross Axial 120 på mina Ross 9S, de fungerar klockrent. Håller skidskorna som ett skruvstäd men har samtidigt stor elastisitet vilket förhindrar tjyvutlösningar. Tveklöst en bättre bindning än Axium 300 vilken har en mycket enklare häldel (Axium alltså)!

Ärligt talat tycker jag det är skit att en såpass avancerad skida som B3 prånglas ut med en turistbindning som Axium 300...

/MM

Jag håller med MM till fullo. Axium 300 är en underdimensionerad bindning för ett par B3:or. Axium har 12mm vertikal elasticitet på häldelen och Axial har 25mm, vilket innebär en stor skillnad i tillförlitlighet och säkerhet. Konkret innebär en dålig elasticitet i häldelen att du kommer att få mer tjuvsläpp främst vid hård åkning på stökigt underlag eller när du får slag i pisten. Tådelen är vad jag vet snarlik i rörelsemekaniken, även om din-talet är lägre på Axiumen naturligtvis.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp