Rossignol S5 BC, Sport Conrad

SebRingeby

Ny medlem
Hade tänkt beställa ett par nya skidor från Sport Conrad och har lite frågor om skidorna och bindningar.

Har tänk mig ett par Rossignol S5 BC då jag har läst att dom funkar bra i både park och offpist.

Åker ungefär 50 % park, 45 % offpist och 5% pist.
Är 185 och väger 70 kg.

Sen undrar jag lite över bindningar. Har kollar lite på Marker Griffon Schizo eftersom man både kan köra på mittmonterat i parken men även flytta bak den när man vill köra offpist.
Sen kan man välja monteringssätten Standard (FR) och Modern (FS) så undrar vad man ska sätta dom om man låter dom montera?

Min erfarenhet med mittemellan skidor (90-100) för all-round lagg, även i parken, är att man alrdig riktigt blir 100% nöjd och inte heller får topp åket, vare sig i park, pist, eller puder. Det är ju så klart ett bra alternativ om man inte vill bränna hål i plånboken, men om man verkligen vill få den där brinnande känslan så skulle jag utan tvekan råda att köpa två par, ett för park (kortare med mittmontering) och sen ett för puder (feta o långa rockade jävlar). Det beror ju förstås helt på hur seriöst du åker men om du vill kunna köra puder med S5orna ska du ju ha 185 längden, annars kan jag med ganska stor säkerhet säga att det kommer vara total waste of money. Men du kommer inte heller blir helt nöjd i parken om du ska köra stort o satsa på rotationerna. Men det är klart allt går med lite vilja. Om du ska köpa s5orna ska du absolut skaffa marker schizo. lycka till

Skulle behöva veta om Modern (FS) = mittmonterat och Standart (FR) = backre monterat?
Antar att det är så men vill vara säker.

Fs är förmodligen inte mittmonterat utan ett par centimeter bakom. Fr är traditionellt monterat (dvs ganska långt bak).

Du ska kanske fundera på S3 istället förövrigt? Lite av en miniversion av S7. Kommer förmodligen gå bättre utanför pisten och tip/tailrocker kommer göra att den åks kortare än vad den är.

Senast ändrad:
Okej känns konstigt att man inte kan välja mittmonterat?
För antar att 3 PIN (Telemark standard) inte är ett alternativt ?

Fs betyder ju 'freestyle', alltså mittmontering på 'true center' och Fr är ju förstås 'Freeride' därmed långt bak

Tillbaka
Topp