Rossignol Scratch BC WRS eller Völkl Mantra?

lennstrand

Ny medlem
Hejsan! Ska ner till St Anton för en liten säsong i vinter och behöver mig ett par nya lagg. Har kollat runt lite och tror(?) att Scratch BC WRS eller Mantran vore nått för mig. Kommer först o främst åka puder men vill även ha några som inte blir alltför tråkiga i pisten. Låter det som om jag är inne på rätt spår eller ska man satsa på något annat kanske? Undrar också över det där med bindningar, är intresserad av Look PX12 men efter att ha läst otrevligt många trådar så har jag fått för mig att de inte är bra för skidor med en midja över 85. Vore kanske ett par rossi Axial2 140 ti pro bättre? Är ute på djupt vatten nu men jag hoppas ni kan svara på alla mina frågor :D.

Tack på hörhand /Hampus

Tjena,

Jag köpte ett par Scratch inför förra säsongen i Chamonix. De funkade kanon! Mantran har jag iof bara hört bra om men dock aldrig testat. Scratchen e ju en bred jibbskida men den funkar verkligen kanon till allt.
Mantran e mera freeride men dock lite smalare.. typ 4 mm :P

Köper du dem från www.sport-conrad.de får du bra pris + att de e bara välja bindning så får du nåt som funkar :P Jag har Look P14 på mina men de gick sönder efter en krasch men fick dock en ny del på garantin.
hoppas de klarnade.. haha :)

hampaa sa:
Låter det som om jag är inne på rätt spår?
Japp :-) Jag åker på ett par Mantra, är ruggigt nöjd. Läs den utmärkta recensionen som HitMe skrivit här på Freeride för att få en uppfattning om hurdana skidorna är: https://www.freeride.se/review/view.php?id=2781 Jag har mina monterade enligt Völkl:s instruktioner och då finns det tendenser till att de dyker i lössnö. Eller tja, jag får ha min tyngdpunkt lite längre bak än vad jag "vill". Min grundposition när jag åker är i och för sig en aning för långt fram med överkroppen än vad som är rätt så för andra som står mer rätt är kanske problemet mindre (hur mycket tryck man lägger på plösen påverkar också såklart). Det lutar åt att jag handlar nya pjäxor i vinter och om jag får flytta tå-delen på bindningarna p.g.a. det lär jag bak-montera dem lite grand, mest för att testa och se hur skidan förändras. I vilket fall är jag som sagt väldigt nöjd med dem, även med nuvarande bindningsplacering.

Lite blandad bindnings-info hittar du här:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=30689

hampaa sa:
Hejsan! Ska ner till St Anton för en liten säsong i vinter och behöver mig ett par nya lagg. Har kollat runt lite och tror(?) att Scratch BC WRS eller Mantran vore nått för mig. Kommer först o främst åka puder men vill även ha några som inte blir alltför tråkiga i pisten.
Ska du säsonga i alperna och huvudsakligen åka OP så tycker jag att du ska gå upp i bredd. Kolla på nya Gotaman istället för Mantran. Fixa hellre ett par gamla racelagg för dom dagarna du måste åka pist.

Tillbaka
Topp