Rossignol SKY 7

ErikSimonsbacka

Ny medlem
Rossignol SKY 7
Hej! Jag är nära ett köp av ett par Sky 7or men jag är osäker på längden. Lite om min och min åkning, 169cm lång och 69kg. Åker mest pistat 80/20 och har ett par pistskidor 163cm (Rossignol elite all turn) men nu vill jag uppdatera mitt förråd för att ibland kunna ge mig utanför pisten men samtidigt kunna ha kul i pisten då den blivit sönderåkt eller som i våras i Åre då det var drivor med sluchsnö! Om jag läser inlägg på Rossignols hemsida skulle jag gå på 172cm då de verkar basera det på ens vikt, men alla övriga inlägg tyder på att jag ska ta en längre skida 180? Så hur ska jag tänka?

Rossignol SKY 7
Var inte rädd för att gå upp i längd.

Enligt norska skitest.com så har Sky 7 (180 cm)

Rocker nose 40 cm
Rocker tail 24 cm
Taper nose 35 cm
Taper tail 26 cm

Kontaktytan och sidskärningen mot ett plant underlag blir då 115 - 120 cm. På dina pistskidor ligger de måtten förmodligen kring 150 cm. Det gör att Sky 7 och liknande skidor känns kortare än vad man först förväntar sig. Sen tar det förstås ändå någon dag att vänja sig vid att det sticker ut mera skida framtill och baktill. Men när du väl blivit kompis med skidorna så kommer du att se fram emot eftermiddagspisterna och högarna med slush.

Rossignol SKY 7
Beror även lite på hur avancerad åkare och hur fort du åker.
Jag väger 83 och är 182cm och hade ett par Soul 7 HD en säsong i 188cm , men de kändes absolut inte långa och var väldigt lättåkta i alla förhållanden.

Tar du dig ner kontrollerat i alla typer av nedfarter och underlag som du tänkt dig åka i så skulle jag välja 180cm. Känner du att du inte har full kontroll i svarta pister och inte klarar att åka på skär i röda pister så skulle jag möjligen gå ner till 172. Men jag tror du kommer ha roligare på ett par längre då du både får bättre bärighet i lössnö och stabilare skida i pisten när du kör lite fortare. Det är definitivt ingen tung och jobbig skida.

ErikSimonsbacka sa:
Hej! Jag är nära ett köp av ett par Sky 7or men jag är osäker på längden. Lite om min och min åkning, 169cm lång och 69kg. Åker mest pistat 80/20 och har ett par pistskidor 163cm (Rossignol elite all turn) men nu vill jag uppdatera mitt förråd för att ibland kunna ge mig utanför pisten men samtidigt kunna ha kul i pisten då den blivit sönderåkt eller som i våras i Åre då det var drivor med sluchsnö! Om jag läser inlägg på Rossignols hemsida skulle jag gå på 172cm då de verkar basera det på ens vikt, men alla övriga inlägg tyder på att jag ska ta en längre skida 180? Så hur ska jag tänka?

Senast ändrad:
Rossignol SKY 7
I normalt uppåkt pistad backe kan jag stå på med skär i full fart med mina pistskidor i både röd/svart. Bara om det är extremt isigt som jag kanske håller igen lite om det är svart. Har åkt både skidor och snowboard sedan 3års ålder så jag har hyfsad erfarenhet i pisten. Kollade upp lite och jag lutar nog mot 180 då de ändå har kortare kontaktyta än mina pistskidor i pistad backe.

Rossignol SKY 7
Definitivt 180 i så fall, kommer inte bli några som helst problem.

ErikSimonsbacka sa:
I normalt uppåkt pistad backe kan jag stå på med skär i full fart med mina pistskidor i både röd/svart. Bara om det är extremt isigt som jag kanske håller igen lite om det är svart. Har åkt både skidor och snowboard sedan 3års ålder så jag har hyfsad erfarenhet i pisten. Kollade upp lite och jag lutar nog mot 180 då de ändå har kortare kontaktyta än mina pistskidor i pistad backe.

Rossignol SKY 7
Definitivt 180. Jag har åkt på dom vid två tillfällen i 180 längd och jag har själv ett par soul seven i 180 längd. Jag väger 68 kilo och är 174 lång. Min känsla är snarare att jag borde gått upp en längd. Absolut inte ner så 180 tror jag inte kommer bli för långt. Kör på!

Rossignol SKY 7
Tusen tack för alla svar! Imorgon blir det ett par 180cm sky 7or... nu när jag känner mig trygg med längden! Premiäråkning här uppe i norr om 2veckor! :-)

Tillbaka
Topp