Rossignol Soul 7 eller super 7

Williamfgj

Medlem
Hej! Jag ar skapat en tråd tidigare om detta, men jag har lite bråttom med att få iväg en order så jag var tvungen att skapa en nytråd, ursäkta för det.:|

Iaf jag är ute efter ett par skidor som jag ska kunna använda både i pisten och offpisten, huvudsakligen i offpist. Jag har kikat runt lite över vilket utbud som finns och blivit väldigt intresserade av två skidor ur Rossignols 7-serie.
Dessa är:
Soul 7:an och super 7.an
Skidan ska som sagt vara en skida som till största delen ska vara anpassad för offpist men ändå ska ha bra egenskaper i pisten. Av vad jag har läst så fungerar soul 7 bra att carva med, men jag hittade ingen bra info om Super 7. Det jag oroar mig för är att 116 mm midja ska bli för stort att carva med.

Sen är jag också lite fundersam över längden. Jag är 189 och väger drygt 78 kg. Visst ska jag ha 188 i längd på båda modellerna?

Någon som har någon erfarenhet av någon av dessa skidor? Vilken passar mina behov bäst?

Edit: Jag glömde säga att jag vill kunna gå på kortare turer med skidorna

Senast ändrad:
Testade mina Super 7 i Hemavan. Bra som förväntat. Däremot bytte jag till mina Cham 97 efter en dag, då Super 7 är ok i pist men lite för mycket jobb. Jag hade valt Soul om jag hade tänkt använda dem i pist i någon större omfattning.

Soul7!!! Beställde ett par själv här om dan. Ser ut som en fantastiskt bra skida att ha som enda par, åtminstone om man planerar att åka mycket varierande förhållanden, typ alperna.med andra ord man slipper gnälla över att man har fel skidor i dag!
Angående längden så tror jag stenhårt på 188, har själv alltid åkt på "långa" skidor men med tanke på din längd så är det nog inga problem, har hört ett rykte om att dom eventuellt är någon cm kortare, precis som alla amerikanska skidor alltid är 4-5 cm längre än vad som angivs.

Soul är extremt lättsam. Super har lite mer pondus i sig, men grundkänslan är väldigt lika. Vill du ha ett litet smidigt paket som ändå går skapligt utanför pisten? Soul. Vill du har lite mer plattform och bättre flyt, samtidigt som du accepterar en lite segare svängväxling i pisten? Super.

Personligen föredrog jag faktiskt Super 7 även i pisten av de båda. Jag tyckte Soul kändes för sprättiga och små, även om dom var kul dom med. För en åkare som inte är van vid bredare skidor är Soul 7 förmodligen en av de mest lättkörda skidorna i den breddkategorin, utan att för den skull kunna kallas rena leksaker. En kanonskida för åkare som föredrar rappa skidor med mycket direkthet i snökontakten på bekostnad av dämp och stabilitet.

Jag investerade ett par soul 7 180cm. Tycker skidan är väldigt lätt åkt, upplever skidan som kort dock, är själv 170 lång och 56kg tung och tycker skidan är "kort" för sin längd.

Fungerar fint i pisten, är det riktigt isigt i backen är skidorna lite jobbiga, blir en del hackande och fladdrande.
Fladdrar dock inte nämnvärt mer än skidor i denna kategorin. I det stora hela en stabil skida.

Gällande längd så är nog 188 bästa valet för dig.

Är dock en lättviktare som brukar tycka många skidor är tunga och tröga...

/RR

En längd-jämförelse
ba6ffd7bf895faa988d19b10dc288e4c.jpg

soul 7 180cm

k2 sidestash 174

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp