Rossignol soul 7 hd, någon skillnad mot förra årets modell?

kappakomplett

Aktiv medlem
Är det ngt mer än designen som har ändrats? Hittade inget i databasen.
Finns rätt billiga, typ 4500 inkl. (vanlig) bindning att köpa från tyskland.
Är inte det ett rätt bra köp för vad som verkar vara en bra allroundskida?

Jo de är det! Kör själv på Rossignol Super 7 HD och dem är extremt goa att köra över hela berget. Jag har också testat alla nya skidor i 7series och jag märkte ingen markant skillnad mer än lite mer flax i tippen på årets.

Ser nu på Rossignols websidor att årets modell är en helt ny skida:

"The most innovative, popular, and playful freeride ski in the world, the all-new SOUL 7 HD has been 100% redesigned for even more instinctive versatility and progressive freeride performance. Featuring all-new Air Tip 2.0 and Carbon Alloy Matrix technologies, at 106mm underfoot the all-new SOUL 7 HD is lighter, and more powerful, with the uncompromising versatility to go wherever the snow takes you."

Alltså, 100% annorlunda! Tro det?

Från "evo";

"After the introduction of Carbon Alloy Matrix to the best-selling Rossignol Soul 7 HD Skis last season, the 17/18 model returns with a whole lot more than a fresh coat of paint. Air Tip 2.0 takes the eye-catching design that makes the Soul 7 so distinguishable and makes it even better by further increasing dampness and decreasing deflection while reducing swing weight."

Kanske är det befogat att hosta upp några lakan till för att få årets modell?

Senast ändrad:
kappakomplett sa:
Det beror ju på vad man är ute efter. För mig som är lättviktare var gamla Soul 7 skönare än Soul 7 HD, som i och med förstyvningen blev plankigare och mindre lekfull. Har man till i år biffat upp den ytterligare, så behöver det inte nödvändigtvis vara en förbättring.

Atrende sa:
kappakomplett sa:
Det beror ju på vad man är ute efter. För mig som är lättviktare var gamla Soul 7 skönare än Soul 7 HD, som i och med förstyvningen blev plankigare och mindre lekfull. Har man till i år biffat upp den ytterligare, så behöver det inte nödvändigtvis vara en förbättring.
Ja, det är en aspekt! Väger inte så mkt själv, är kort. Men jag är rädd att jag kommer att åka en del pist med skidorna och då är det skönt med lite mer dämpning, är van vid tunga stabila skidor (Hendryx funk).
Kollade just gamle Sportconrad och där får man årets modell i 180 längd med bindning (enkel salomon) för 5 400.
Det är billigt tycker jag ändå!

kappakomplett sa:
Kollade just gamle Sportconrad och där får man årets modell i 180 längd med bindning (enkel salomon) för 5 400.
Det är billigt tycker jag ändå!
Kan inte hitta dem för det priset.
Enbart skidor kostar ju 579 Euro på SC
https://www.sport-conrad.com/en/products/rossignol/soul-7-hd-sc-1.html

Känns ändå inte som att det är så stor förändring tills i år som det var mellan 15/16 till 16/17.
Kolfibermatris hade de ju på förra säsongens modell också.

Senast ändrad:
Jag kanske har missat något??? Det ser väldigt billigt ut, som om bindningen inte är medräknad?
Här är i alla fall vad jag lyckades klicka mig fram till, via "buy in set" etc.:

2 Product
Quantity
Unit Price
Total
Ski Set Rossignol Soul 7 HD 17/18 ROSSIGNOL Soul 7 HD 17/18 Item #: 70006003 READY FOR SHIPPING Größe:180

548,00 €
748,00 €
You save 200,00 €
548,00 €
Salomon STH2 WTR 13 incl. Stopper Ski Bindings Black / White SALOMON STH2 WTR 13 incl. Stopper Ski Bindings Black / White Item #: 72103907 READY FOR SHIPPING
Binding
mounting points
Freeride Standard (recommendation of manufacturer)
We mount the binding the hindmost possible mounting point recommended by the manufacturer.
Sole length
306
mm Attention! The sole length is your ski boots sole measured from toe to heel in mm.
delete Set
Save set
Edit Set

In case you have any coupon code you can give that to the final step of checkout.
Total Products (net): 460,50 €
plus VAT 19% Amount: 87,50 €
Total Products (incl. tax): 548,00 €
Grand Total: 548,00 €
incl. 19% VAT., excluding. Shipping Costs

Exakt samma paket kostar från Alpingaraget 7099, plus frakt 200 = 7 299
Från Conrad 548 Euro plus frakt 20 Euro = ca 5 700.

Ja du har helt rätt, jag som inte kollade tillräckligt noga.
Antog bara att det inte var billigare att köpa skida med bindning än utan. (Med Griffon ID 528Euro)
(Att jämföra med så köpte jag mina i början på januari förra året för 349Euro utan bindning.)
Vet att bl.a. Intersport med flera sålde dem ganska billigt med en enklare look-bindning för runt 4500 om jag inte minns helt fel.

kappakomplett sa:
Jag kanske har missat något??? Det ser väldigt billigt ut, som om bindningen inte är medräknad?
Här är i alla fall vad jag lyckades klicka mig fram till, via "buy in set" etc.:

2 Product
Quantity
Unit Price
Total
Ski Set Rossignol Soul 7 HD 17/18 ROSSIGNOL Soul 7 HD 17/18 Item #: 70006003 READY FOR SHIPPING Größe:180

548,00 €
748,00 €
You save 200,00 €
548,00 €
Salomon STH2 WTR 13 incl. Stopper Ski Bindings Black / White SALOMON STH2 WTR 13 incl. Stopper Ski Bindings Black / White Item #: 72103907 READY FOR SHIPPING
Binding
mounting points
Freeride Standard (recommendation of manufacturer)
We mount the binding the hindmost possible mounting point recommended by the manufacturer.
Sole length
306
mm Attention! The sole length is your ski boots sole measured from toe to heel in mm.
delete Set
Save set
Edit Set

In case you have any coupon code you can give that to the final step of checkout.
Total Products (net): 460,50 €
plus VAT 19% Amount: 87,50 €
Total Products (incl. tax): 548,00 €
Grand Total: 548,00 €
incl. 19% VAT., excluding. Shipping Costs

Senast ändrad:
eller så köper du fjolårets K2 Pinnacle 105 från Bittl för 398 euro med Tyrolia bindningar

Tillbaka
Topp