Rossignol soul 7 vs Salomon rocker 2 108

Danieloo

Medlem
Tja!

Skulle gärna behöva lite hjälp men min beslutsångest. Vill ha ett par skidor som är bättre offpist/puder än mina pistskidor är. Har ett par rossignol experience 83 som är sjukt goa i pisten! Har även alltid gillat rossi skidor men har läst att dom inte alltid har varit jätte vassa på dom bredare skidorna. Men har nu börjat känna att jag vill börja åka mer utanför. O där räcker inte mina rossi så jätte långt när det väl börjar bli lite djupare lös snö

Är 170cm kort och 60kg otroligt tung. Min åkstil är ganska så aggressiv, o skulle klassa mig som en väldigt bra piståkare. Dock mindre bra offpist, åkt sen jag var 10 är 21 idag.

Så har kollat runt lite och fastnat för 2, soul 7 och salomon rocker 2 108. Som sagt är ju ganska ny i offpist så skulle vilja ha en skida som är ganska snäll och riktigt jävla grym. Inte jätte van med en bred skida men det är inte så farligt det är väl bara att ta och vänja sig. O dom är ju inte jätte breda under foten. Att den sen funkar väl i pisten med är bara ett plus! O det verkar som dessa båda skidorna passar dom egenskaperna

Som sagt hade vart nice om någon som är lite mer insatt i dessa skulle ge mig lite mer info. Eller som kan ge mig ett par andra skidor som passar beskrivningen dock inte över 5k. Gärna pudervänliga offpistskidor då jag redan har ett par grymma pistskidor. Längden på skidan undrar jag med, på mina rossi så har jag 168. Är det 175 o uppåt som gäller på dessa skidor? Vill inte ha en allt för lång

Någon som även vet nån bra försäljare på salomon rocker 2 108? Någon eu sida man kan beställa ifrån?
Dom var nämligen slut på sportconrad, om det nu är dessa jag vill ha

Tack!

Testade ett par soul 7 i champoluc förra veckan, vi fick a 60-70cm puder lördagen vi kom dit och ca 20-30 till på måndagen, så fanns mycket offpist men även mycket pist! Soul 7 funkade i allt! Super skön att lägga på kant o carva, på eftermiddagarna va det lite vårslush och där tyckte jag skidorna betedde sig utmärkt! Soul7 funkade alltså riktigt bra överallt, har dock ej testat dem i hårdare pist då det inte fanns :P!

Rekommenderar den skidan! Jag körde 188 och jag är själv 183 och väger ca 80-85, kände att det va perfekt längd och att det absolut hade gått bra med längre!

Gymt!! Det känns som att det blir dessa. Men såg ett par salomon rocker 2 115 här på köp o sälj. Kan dom vara lite för breda och svåråkta för nån som mig eller? :)

Rocker 2 115 är en helt annan skida
Mycket mer krävande och inte lika lättsam, mer av en charger
Jag har provåkt R2 108 och det är en lättsam och rolig skida som funkar bra i pist
Annars kan du titta på Klint Krypto Lite, finns på Glisshop, kostar 1800 (7+% rabatt) + bindning
Väldigt bra skida, funkar riktigt bra i pisten (23 m radie) och ypperligt i lössnö och "röriga" förhållanden, klart stabilare än R2 108 men mycket samma kraktär.

//GC

Senast ändrad:
GoranC sa:
Jag har provåkt R2 108 och det är en lättsam och rolig skida som funkar bra i pist
Annars kan du titta på Klint Krypto Lite, finns på Glisshop, kostar 1800 (7+% rabatt) + bindning
Väldigt bra skida, funkar riktigt bra i pisten (23 m radie) och ypperligt i lössnö och "röriga" förhållanden, klart stabilare än R2 108 men mycket samma kraktär.

//GC
Om det är fjolårets Rocker2 115, så är den väl ganska lik 108'an, men om det är årets (Q115) så är den lite hårdare. Tycker dock personligen inte att Q115 är någon charger, utan ganska lättåkt.

Always-Sunny sa:
GoranC sa:

//GC
Om det är fjolårets Rocker2 115, så är den väl ganska lik 108'an, men om det är årets (Q115) så är den lite hårdare. Tycker dock personligen inte att Q115 är någon charger, utan ganska lättåkt.
Hej,

Har du åkt skidorna back to back eller är det ngt år som skiljer åkandet åt? R2 115 och Q-115 är samma skida så flexet torde skilja minimalt. Det stämmer däremot att skidorna är tämligen lättåkta för att vara en ngt chargig skida.

Gällande R2 108 så är det en fantastiskt lekfull och rolig skida som funkar till det mesta. Den är bättre på mjukt än hårt, men är trygg både på skär och på sladd förutsatt att det inte går för fort. Då är 115 eller q-lab ett bättre alternativ.

Mvh Jens, tech-rep Salomon

snej sa:
Always-Sunny sa:
GoranC sa:

//GC
Hej,

Har du åkt skidorna back to back eller är det ngt år som skiljer åkandet åt? R2 115 och Q-115 är samma skida så flexet torde skilja minimalt. Det stämmer däremot att skidorna är tämligen lättåkta för att vara en ngt chargig skida.

Gällande R2 108 så är det en fantastiskt lekfull och rolig skida som funkar till det mesta. Den är bättre på mjukt än hårt, men är trygg både på skär och på sladd förutsatt att det inte går för fort. Då är 115 eller q-lab ett bättre alternativ.

Nja knappast "back-to-back". Provade Rocker2 115 förra året och Q115 i år och tyckte Q115 kändes styvare. Frågade då på Salomonbutiken i Sthlm och de sa att det var en ny något styvare skida än Rocker2 115. Men det ska alltså vara "samma" skida?

Always-Sunny sa:
snej sa:
Always-Sunny sa:
Hej,

Nja knappast "back-to-back". Provade Rocker2 115 förra året och Q115 i år och tyckte Q115 kändes styvare. Frågade då på Salomonbutiken i Sthlm och de sa att det var en ny något styvare skida än Rocker2 115. Men det ska alltså vara "samma" skida?
Ska kolla upp det med butiken, men det stämmer att det som skiljer dem åt är topsheetet.

//Jens

Så en 115 kan funka med andra ord? utan att det blir för mycket skida under foten. Annars tillbaka till frågan så vilken skida tycker ni? Är 180 och uppåt för mycket skida, som sagt gillar att åka väldigt aggressivt och i hög fart. Men ganska grön utanför pisten

Hej, jag har åkt på alla 3 generationer av
R2-115 . Även mycket på nästkommande 2015.
Den är lika rolig och vass oavsett årsmodell och oavsett om du är glad eller aggressiv.
Slå till du kommer inte ångra dig.

Senast ändrad:
Ahaa, aa ok. Får snoka runt lite då. Det känns ju som att soul 7 kanske börjar ''fladdra'' lite för mycket när man kommer upp i fart. Vilket oroar mig lite då det oftast händer att jag åker i rätt hög fart (i pisten iaf) :P. Men kul då att R2-115 inte är en sån svår skida som jag trodde..

Danieloo sa:
Ahaa, aa ok. Får snoka runt lite då. Det känns ju som att soul 7 kanske börjar ''fladdra'' lite för mycket när man kommer upp i fart. Vilket oroar mig lite då det oftast händer att jag åker i rätt hög fart (i pisten iaf) :P. Men kul då att R2-115 inte är en sån svår skida som jag trodde..
Så länge man har skidan (soul7) på skär så fladdrar den inte mycket! Fast att åka rakt fram kan vara lite läskigt då det upplevs som att man bara står på typ 1/3 av skidan och 2/3 (tip&tail) är uppe i luften pga rocker! Men lägger man den på skär va det inga problem för mig!

Haha men va fan! Har ganska stor beslutsångest. Känns ju som att jag kommer bli nöjd med vilken jag än väljer. Men frågan är vilken som passar bäst till mig och min åk stil. Med tanke på att jag bara väger 60kg. Soul 7 känns ju mer som en lite snällare skida än R2-115. Medans R2-115 känns mer stabil men tyngre och lite jobbigare att lägga på skär

Du skriver att du åker aggresivt, jag är 173 cm lång och väger 84kg och åker hårt , aggresivt och fort.
Därför åker jag på salomon (R/Q115 -188cm.

Frågan är dock om du verkligen behöver 115 mm under fot, du kommer få bra flyt med en skida som typ q105, soul 7, rocker2 108, line sfb osv. Dessutom får du en mycket mer mångsidig skida. Det var så jag resonerade när jag valde soul 7. Stod mellan soul 7, sfb, rocker2 108, super 7 och q 115. Enda gången du faktiskt förlorar på att välja det smalare alternativet är när det är sjuka mängder snö, och eftersom du är så pass lätt som du är kommer det ändå inte vara ett problem, du kommer flyta som en kork ändå.

Angående fladdrighet i höga farter är inte det något jag har upplevt som värre med soul 7 än med andra skidor med samma konstruktion, och som Primary sa, så länge du har skidan på kant är det inga problem.

Om jag var i dina skor skulle jag välja antingen soul 7, line sfb, eller salomon rocker2 108, eller om du vill ha lite köttigare, salomon q105. Jag ser ingen vinst att gå bredare för din del. Dock ska du inte fega på längden, kör på 185+, så får du en kanonskida.

thats my 5 drunken cents

oskarkarlsson sa:
Frågan är dock om du verkligen behöver 115 mm under fot, du kommer få bra flyt med en skida som typ q105, soul 7, rocker2 108, line sfb osv. Dessutom får du en mycket mer mångsidig skida. Det var så jag resonerade när jag valde soul 7. Stod mellan soul 7, sfb, rocker2 108, super 7 och q 115. Enda gången du faktiskt förlorar på att välja det smalare alternativet är när det är sjuka mängder snö, och eftersom du är så pass lätt som du är kommer det ändå inte vara ett problem, du kommer flyta som en kork ändå.

Angående fladdrighet i höga farter är inte det något jag har upplevt som värre med soul 7 än med andra skidor med samma konstruktion, och som Primary sa, så länge du har skidan på kant är det inga problem.

Om jag var i dina skor skulle jag välja antingen soul 7, line sfb, eller salomon rocker2 108, eller om du vill ha lite köttigare, salomon q105. Jag ser ingen vinst att gå bredare för din del. Dock ska du inte fega på längden, kör på 185+, så får du en kanonskida.

thats my 5 drunken cents
Fast nu har ju redan TS en pistskida, fast kan ju vara jobbigt att dra med 2 par skidor.

Och 185+ (?), jag körde på 188 och jag väger ca 85, tror det kommer bli lite mycket skida för någon som väger endast 60, fast där kan man ju ställa ytterligare frågor som om TS kanske tänker träna upp sig och få lite mer vikt eller om han kommer hålla sig runt 60.
Men gå hellre på lite för lång än för kort skida!
Skulle rekommendera Soul 7 180cm och R2 108 182cm

Du har nog rätt, 60 pannor är inte mycket, så 180 skulle absolut funka. Dock tror jag inte att det skulle bli jättejobbigt att vrida runt en 188, med tanke på hur lättåkt soul 7 faktiskt är. Men som första offpistskida kan nog längd runt 180 ganska bra. Dock håller jag stenhårt fast vid att han ska välja en skida i 100-110 spannet istället för 110-120 spannet.

Beror på vart han ska åka och hur mycket offpist han vill åka. I norden så räcker det med 100-110 dock om man ska köra i typ alperna kan det bli lite lite, kände av detta när jag åkte på Soulen. Det kom ca 50-100cm dagen vi kom till champoluc och man märkte att i de svängar där snön var som djupast att det skulle ha varit gött med något bredare! Fast å andra sidan är det kanske inte så ofta man åker i sånt djup.

Men eftersom han redan har en pistskida så tycker jag att han ska överväga en bredare skida om denna skidan ska användas just för offpist. Om det hade varit en onequiverski hade 100-110 varit ett självklart val (för de flesta).

Senast ändrad:
Har ju redan en pist skida som piskar på rätt bra i pisten. Så att den ska vara bra i pisten är inget prio utan mer ett plus bara. Kommer väl använda den skidan i 70% offpist. Jag kommer nog ligga på 60kg så ingen mer viktökning här inte haha. Min tanke är ju att skidan ska kunna få mig att lära mig åka offpist och sen när jag väl känner mig bekväm och vågar trycka på mer att jag då inte kommer direkt behöva köpa en skida som ger mig ännu mer utan att den håller måttet då med. Kommer använda den i norden och i alperna siktar ju på att dra ner till alperna varje säsong iaf och få mig nån vecka i norden med.

Jag åkte v10 på Soul 7 180 cm i Val Thorens, både puder och pist. Är själv lika lång som skidan och väger ca 15 kg mer än dig. Jag skulle inte ha några problem med en lite längre skida, men 180 funkade kalasbra. Var riktigt nöjd med den, lite "vobblig" på plant underlag i hög fart är väl de flesta skidor, men det är ju bara att kanta lite så är problemet löst. Jag kanske inte åkte tillräckligt fort, men något fladder märkte jag aldrig av iaf.

Tillbaka
Topp