Rösta fram nästa års kommentatorer till winterjam?

nealsson

Aktiv medlem
Tja! Innan min date med John Blund igår så låg jag och tänkte på att: Hur vore det att rösta in nästa års kommentator(er) till winterjam. Jag tror det är något som alla parter tjänar på. SVT får mer nöjda tittare och deras "vanliga" kommentatorer slipper göra något som de inte bryr sig så mycket om. Detta tror jag är något som är helt klart genomförbart, jag menar, varför inte?

Säg att vi ordnar en intresseanmälan där de som anser sig själva kunna det mesta inom den här sortens skidåkning anmäler sig, där vi sedan röstar fram en eller två stycken. Det vore häftigt att testa och se om det är genomförbart. SVT har ju olika expertkommentatorer hela tiden till olika events, varför inte en som vi röstat fram - på nordens största skidsajt!

Vad säger freeride om idén? Vore kul och bra att se om intresset finns :)

fridens!

Senast ändrad:
Skitbra idé! Borde göra samma sak med deras x-games sändningar. Kommentatorerna är värdelösa.

Tror du seriöst att SVT går med på det?

Senast ändrad:
Dejvy sa:
Tror du seriöst att SVT går med på det?
Ingen aning, men varför inte? "Vi" gör det såklart gratis. Jag förstår att "men då blir ju de ordinarie kommentatorerna utan jobb". Men man kan ju alltid testa :)

En värdelös idé!!! Hur jäkla bra tv brukar det bli när man plockar in experter som kan sporten jättebra, men som inte kan kommentera och sköta sig i tv? Tänk på alla fotbollsspelare som får bisitta som kommentatorer, de är ju totalt värdelösa... Visst, det finns en del som är bra, men de har ju byggt upp en erfarenhet inom området.

Se på Luke Van Valin, han "kan" sporten, samtidigt som han är en extremt bra kommentator. Även Mike Douglas är riktigt bra kommentator, han vet tricken och åkarna, samt att han kan hålla låda på en vettig nivå.

Sammanfattning: Man kan inte bara låta en som kan alla trick sitta och kommentera, man måste kunna allt.

Det är som om bilaffärerna skulle sätta ut mekanikerna i hallarna, hur bra tror ni de är på att sälja?! Istället sätter Volkswagen ut Marie Plosjö bland bilarna och lär henne om modellerna... Mycket bättre resultat!

Carled sa:
En värdelös idé!!! Hur jäkla bra tv brukar det bli när man plockar in experter som kan sporten jättebra, men som inte kan kommentera och sköta sig i tv? Tänk på alla fotbollsspelare som får bisitta som kommentatorer, de är ju totalt värdelösa... Visst, det finns en del som är bra, men de har ju byggt upp en erfarenhet inom området.

Se på Luke Van Valin, han "kan" sporten, samtidigt som han är en extremt bra kommentator. Även Mike Douglas är riktigt bra kommentator, han vet tricken och åkarna, samt att han kan hålla låda på en vettig nivå.

Sammanfattning: Man kan inte bara låta en som kan alla trick sitta och kommentera, man måste kunna allt.

Det är som om bilaffärerna skulle sätta ut mekanikerna i hallarna, hur bra tror ni de är på att sälja?! Istället sätter Volkswagen ut Marie Plosjö bland bilarna och lär henne om modellerna... Mycket bättre resultat!
När du ändå är i gång kan du väl samtidigt förklara hur man då skaffar sig erfarenhet som kommentator?
Högskole utbildning?

skulle vara as kul. hahahah fan vad jag garva när dom trodde att sherlin hade åkt men han palla inte för han hade ont i skallen

Örebro Universitet har en KY-utbildning. Näe, skämt åsido...

Man måste ju börja från något håll, antingen från mediasidan som kommentator och intressera sig för sporten, eller vara från sporten (och inte delta, skada eller ålder...) och göra större och större grejer... Allas vår jeppenator är ju en skidåkare som mer och mer börjat hantera mikrofon vid events och grejer... Men även om vi skulle skicka Jeppe till tv-huset tror jag ändå att det är några stycken som skulle klaga på honom pga att det är en bedömningssport och att trick kan upplevas annorlunda. Med dagens inverteringar och dubblar är det inte helt enkelt att enas om att det var just en flat 900 och inget annat...

Carled sa:
Örebro Universitet har en KY-utbildning. Näe, skämt åsido...

Man måste ju börja från något håll, antingen från mediasidan som kommentator och intressera sig för sporten, eller vara från sporten (och inte delta, skada eller ålder...) och göra större och större grejer... Allas vår jeppenator är ju en skidåkare som mer och mer börjat hantera mikrofon vid events och grejer... Men även om vi skulle skicka Jeppe till tv-huset tror jag ändå att det är några stycken som skulle klaga på honom pga att det är en bedömningssport och att trick kan upplevas annorlunda. Med dagens inverteringar och dubblar är det inte helt enkelt att enas om att det var just en flat 900 och inget annat...
Jo det är väl klart. Men om "dom" skulle klaga på "honom" av den anledningen att det är en bedömningssport så ligger är väl inte problemet i att "han" inte "kan tillräckligt" eller att "han" inte kan "föra" sig i tv ordentligt.

Dom fotbollspelare som man brukar höra i expertkommentator och bisitar sammanhang, har oftast bara blivit inringda och ställt upp.
Vissa klarar det bra, andra klarar det mindre bra. Dom som klarar det bra brukar oftast få komma tillbaka och gör kanske senare även en "karriär".
Dom som klarar det mindre bra (i televisionens tycke). Brukar oftast inte komma tillbaka.
Ett bra exempel: Glenn Strömberg.
Sen finns det även sånna som inte säger rätt saker men som ändå klarar av att säga det "publiken" vill ha och på så sätt klarar sig.
ex: Niklas Wikegård.

Carled sa:

de du säger är alltså att vi ska ta Luke eller Mike Douglas? låter sjukt bra enligt mej. jag skulle iaf rösta på dom i en insamling

Håller med Carled. dom kommer nog inte ta in ex. Jeppenator sålänge dom inte vet vem han är och vad han går för.

men då får väl man gå på någon provinterjuv för att se om man plattsar som skidkomentator

Det är väldigt stor skillnad psykiskt, att prata inför en synlig publik
och osynlig (TV-tittarna)

Riktigt smart idé faktiskt! Finns många som skulle göra ett bättre jobb som kommentator än vad Hakim gjorde igår.

sjukt bra idé, vad sägs om att dom som vill, lägger upp ett videoklipp på sig själva när dom kommenterar skidåkning, sen röstar vi medlemmara här och sen skickas förslaget till svt?

"är det en dubbel cork 1260?" när jacob wester gjorde en kangaroo 900...
så nya kommentatorer skulle vara en bra idé.

jag kunde inte sitta still när man hörde pontus vilda gissningar som tex sw 900 to fakie osv osv.....

Senast ändrad:
smiith sa:
sjukt bra idé, vad sägs om att dom som vill, lägger upp ett videoklipp på sig själva när dom kommenterar skidåkning, sen röstar vi medlemmara här och sen skickas förslaget till svt?
Sounds like an idea!

Jeppenator kan sporten och åkarna och kan samtidigt snacka på som fan, perfekt!

vad säger nator själv om detta? skulle vara kul med ett uttalande i den här tråden :)

Rawk sa:
Luke var grym igår, andra snubben var däremot värdelös imo.
Jag snackade faktiskt med Luke om det vid prisutdelningen, och han var inte främmande för det. Problemet med Luke är att han har en inövad jargong han kör med, vilken tyvärr inkluderar att han säger "Jon Olsson, Oakley and Head....och det går inte ihop med statstelevisionens reklamförbud.
Men Luke är nog den bästa man kan få, eftersom han kan sporten och känner åkarna. Att han dessutom inte är främmande för att dra en volt i hoppen medan han snackar gör ju inte saken sämre. Man skulle kunna jämföra han med Blomqvist som kommenterar längdskidor, han brukar ju åka banan innan han kommenterar... ;-)

Den andra snubben på stadion var en sidekick bara, enligt Luke så gjorde han sig dum för att vara kul ???!!! Jag tycket bara han var pinsam.

Jeppenator är nog ett bra tips, kanske det bästa förslaget. Jeppe snackar bra och mycket, och är inte som andra expertkommentatorer på SVT som sitter tyst och man måste pusha för att de ska snacka. Med lite träning och en resa till en tävling innan KOS så att han kan studera åkarna och tricken så kan det bli så bra så...

Jag fattar inte hur SVT kan leva med att kommentatorerna har så mycket sakfel och okunskap. Jag såg sändningen på nätet när vi kom hem från Stockholm, och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

/Jörgen

Vi snackar svt, public service, här behövs en komentator som kan tala till folket, inte bara till oss redan invigda. Sen hade det inte varit helt fel med en sidkick som kanske är lite mer inne i sporten. Jag tyckte att liknelsen med fotboll var bra, jag spyr på hedman (ta inte illa upp) när han sitter o expertkommenterar. låt proffsen sköta jobbet istället.

haha tack för alla fina lovord! gör att man vill fortsätta snacka på events och liknande :)

SVT är ju trots allt lite större än typ make it happen.. men jag kan ju hålla med om att kommentatorna inte hade så bra koll.. de mesta vart dubbelcorkar! haha
och så va dom typ tysta massor.. sa nått litet när åkarna droppade bara..

men winterjam bör ses live! ;) så ni som satt hemma, Ta er dit nästa år.. det va sjuuukt :D

Snödjup

Tillbaka
Topp