Rottefella eller NTN

AnnaAhlefeldt

Ny medlem
Rottefella eller NTN
Hej,

Jag har åkt telemark i många år. Har aldrig provat att åka med NTN bindningen
Tänker nu köpa ny utrustning och är nyfiken på om det är värt att satsa på ett par med NTN bindning och ny pjäxa alt. behålla mina gamla Scarpa pjäxor och köpa med Rottefella bindning.
Tacksam för erfarenheter, tips, råd...vad är skillnaden? Åkglädje? snabbhet? kontroll? pist...off-pist?

Rottefella eller NTN
Största skillnaden är att du har lite bättre kontroll med NTN (stabilare), vilket har en större betydelse om man är nybörjare. Sen så är NTN inte lika aktiv som 75 mm och du kan inte gå lika lågt med knät som du kan på 75 mm. Jag personligen gillar inte känslan som NTN erbjuder och kommer inte byta till NTN när jag köper nytt nästa gång. Jag kommer antagligen fortsätta köra 75 mm för att jag gillar den känslan, Telemark åkning för mig är känslan. Där emot så kan det bli så att jag byter till Medjo som är den senaste tekniken inom Telemark. Enligt personer som provat Medjo så är känslan snarlik känslan från 75 mm och det är den jag gillar. Jag personligen tycker att NTN är för stelt, men det är jag de. Mitt tips är att du hyr NTN och känner dig för innan du bestämmer dig. Skulle du välja Medjo så är det NTN pjäxor som du ska ha med dynafit inserts som dom flesta NTN pjäxor har från och med 2017.

Senast ändrad:
Rottefella eller NTN
Tack för svar.. 75 mm? Antar att det är den traditionella Rottefella bindningen? Vad är Medjo.. vet du var jag kan hitta återförsäljare/uthyrara av utrustning med NTN och Medjo?

Rottefella eller NTN
75 mm är med sk kabelbindning, pjäxor med den sk ank näbben. NtN går att hyra stort sätt över allt. Medjo kom förra året och har haft en del problem med kvalitet och dom släpper en uppdatering på bindningen som heter Medjo 2,0 som är en uppdatering där man fixat lite barnsjukdomar.

Senast ändrad:
Rottefella eller NTN
75 mm är mycket riktigt ett namn på normen som de traditionella Rotefella-bindningarna (och många andra) följer. "Anknäbben" på pjäxans sula är 75 mm bred tror jag.

Meidjo är som sagts ovan en sorts hybrid mellan tech och NTN. Vet inte om någon i Sverigbsäljer eller hyr ut. Man kan köpa direkt från tillverkaren The M Equipment i Frankrike eller från någon återförsäljare, som t.ex. Telemark Pyrenées (också Frankrike). Finns också med en extra häldel som tillåter att man kör med fri eller fast häl med samma pjäxor och bindningar. Jag har monterat Meidjo 2.0 på. Inga skidor men inte testat ännu. LIkkande lösningar finns också från bl.a. norska Moonlight Mountain Gear.

Om du har pjäxor som duntrivs med redan så finns det många intressanta bindningar även för 75 mm, tom med step-in funktion och utlösning om man vill modernisera utan att byta system.

Rottefella eller NTN
Hej...Tack. Jag har ett par Scarpa boots som jag haft lääänge och som jag trivs jättebra med.
Vad det lutar åt nu är en Icelantic oracle skida med Rottefella Cobra R8 bindning så kan jag behålla mina gamla pjäxor. Fler förslag och tips tas tacksamt emot :)

Rottefella eller NTN
Jag kan definitivt rekommendera NTN men beroende på vilken utrustning du väljer. Jag kör Scarpa TX Pro med Rottefella Freedom som ger samma känsla som 75 mm. Självklart beroende på hur hårt du drar åt fjädrarna. Min första upplevelse med NTN på kombon Crispi/Freeride var inte angenäm!

Trivs du med dina pjäxor finns ju ingen anledning att byta...

Tillbaka
Topp