Rottefella Freeride vs Freedom?

olaka

Medlem
Är på väg att köpa Gotama eller liknande och behöver också uppgradera mina Scarpa T1 + Cobrabindningar. Är nog dags för NTN, även om all kritik kan få en att tveka lite. Kör lite toppturer, om än inte jättemycket. Frågan är då: Hur dåliga är Freeride till topps, ska man vänta på Freedom som släpps i höst (http://rottefella.no/no/Oppdateringer/Rottefella-Freedom/)? Eller är Freedom sämre av andra skäl, t.ex. betydligt mindre stabila (finns tecken på det i konstruktionen)? Har läst in mig på Rottefellas egna sidor och i lite recensioner (typ http://www.earnyourturns.com/7105/rottefella-to-add-freedom-to-ntn-choices/), men svårt att göra en bedömning.

Kör alpinsväng ibland, och helalpint med slalombindningar ibland, så skulle nog uppskatta en stabilare bindning än Cobra. Finns annars traditionella 75 mm-bindningar som är på väg att bli lika stabila som NTN?

Senast ändrad:
Tror inte att så många har testat freedom än. Jag kör på NTN som har många fördelar men jag tycker det är mycket meckande och skruvande innan man blir nöjd. Kombinationen av pjäxa och bindning är "känsligare". Jag kommer precis tillbaka från en vecka i alperna och är grymt nöjd med mina Scarpa TX Pro. Kommer nog att trilla dit på ett par freedom pga att dom väger mindre. T1 + Cobra R8 äe en stabil kombo så förvänta dig ingen sensation. Kör du tex med Crispi Evo NTN och rejält åtdragna fjädrar är det ju iofs jävligt stabilt men inte mycket telis-känsla...

Jag bytte i år från T1 och AXL (K2 Sidestash), G3 Targa (Karhu Jak a.k.a. Line Prophet 98) till NTN och TX Pro. Jag har nu ännu bättre kontroll på mina Sidestash med den nya setupen än tidigare. Har turat en knapp vecka i alperna med guide samt åkt två veckor i Sverige och är väldigt nöjd.

NTN är något tyngre än AXL men å andra sidan är mina ny TX Pro lättare så det spelar inte någon större roll. AXL har ju helt klart en effektivare och bättre gåfunktion men även där så tycker jag att TX Pro kompenserar med ett grymt bra gåläge. Inga problem alls att tura med NTN tycker jag och det är så skönt att kunna sätta på telisarna med step in (nästan) när det är brant och litet exponerat jämfört med vanligt telisfippel.

Det är bara när man behöver byta riktning när det är brant uppför och man vill "hänga" skidan i horisonellt läge för att få runt skidan i den nya riktningen utan att den tar i snön/berget för mycket som jag upplever någon nackdel (tror det brukar kallas "kick turns"). Där är det en begränsning med de 25 grader öppning som Freeride erbjuder som gör det litet mekigt ibland speciellt om det är mycket snö. Här kommer nog Freedom att göra en stor skillnad.

En annan fördel med NTN är att det går att ha en binding och flera skidor om man köper till plattan som bindningen är monterad på. Så rent generellt är jag väldigt nöjd men jag är också nyfiken på Freedom och speciellt om man kan använda samma plattor till både Freeride och Freedom.

Senast ändrad:
johanb sa:
En annan fördel med NTN är att det går att ha en binding och flera skidor om man köper till plattan som bindningen är monterad på. Så rent generellt är jag väldigt nöjd men jag är också nyfiken på Freedom och speciellt om man kan använda samma plattor till både Freeride och Freedom.
det är bara Freeride bindningen som går att flytta mellan olika plattor, inte Freedom.

Hm intresant med fjädrarna/tuberna. Ja har blå. Å länge letat efter röda. Men inte hittat. Menar du att man kan skruva åt tuberna mer än rekomenderad tyngd angivelse. Blir dom " styvare" då eller vad blir resultatet? Kommer dom att lösa ut mycket sämre? För övrigt så har ja kört ntn freeride å oranga evo i ca 5 år å ä skitnöjd. Har dock inte turat med dom. Kör även mycket parralelt med dom å det funkar fint. Har å andrasidan inte kört med fast häl sen tidigt 90- tal. Vore kul å höra om nån med erfarenhet av bägge kunde lägga en komentar. Är skillnaden stor mellan slalom bindning å nyn när drt gäller parralellsväng?

menar du fjädrarna så har jag kört röda på 4 sedan dom kom. det är ju en fjäder du spänner så de sitter ju hårdare ju mer du spänner. däremot tycker jag flexet ändras också, men det är min personliga åsikt och inget facit.:)

på hårt eller isigt underlag har du nog stadigare kantning med fast häl, men det beror mycke på skidan. men visst ger sig ntn infästningen undan på ett vis som inte fasta bindningar gör.

Tillbaka
Topp