Ryggplatta, ett måste?

Holmamarcus

Ny medlem
Ryggplatta, ett måste?
Shu där!
Jag åker en hel del i parken fast mest på de lite mindre railsen och hoppen och försöker mig bara på de enklaste tricksen. Måste jag ha ryggplatta då? Vad rekomenderar ni?

Tack på förhand!

Ryggplatta, ett måste?
Hur tycker du storleken på detta hoppet är om man jämför med det du kommer köra på?

167416_179430608758444_179430542091784_431298_7681239_n.jpg

I det hoppet när jag skulle prova att hoppa switch, gick skitbra med straightairs men fick hälhugg när jag skulle prova cab1 och landade på nollen med ryggen före, studsade sedan av hoppet och missade landningen i sidled, så säg 2m + 3m fall ... Skulle jag inte haft ryggplatta hade jag enligt läkaren förmodligen suttit i rullstol.
Nu fick jag istället en lindrigare skada, kotkompression på 12'e kotan. Har nu gått halva tiden med korsetten och käkade bara medicin i en vecka så nu är det 6 veckor kvar tills korsetten försvinner (12 veckor totalt). Sen när korsetten är borta kan jag börja träna igen samt åka longboard om asfalten har torkat till sig i mitten av april. Nästa vinter blir det skidor/snowboard som vanligt med en förmodligen hel rygg.

Om man ska säga en storlek på hoppet så är det ett litet rött i sälen/åre

Jag har även spräckt ett ryggskydd efter en överroterad backflip i svarta linjen i åre så visst gör det nytta.

http://www.scott-sports.com/us_en/news/wintersport/1717 <- detta kör jag med nu, ~1800kr ... men min första ryggplatta va ett warp för 400kr och klarade jobbet lika bra. Den största skillnaden är passform och säkert lite hur det skyddar men jämför skyddet hos ett billigt mot inget alls så är stor skillnad om man nu skulle ha otur att krascha.

Har du tillräckligt med vett att fråga om ryggskydd här så har du nog tillräckligt med vett att bära ett också ;)

Senast ändrad:
Ryggplatta, ett måste?
Om man står i valet och kvalet mellan att köpa ett ryggskydd eller ej kan det kännas o motiverat att köpa ett ryggskydd som kostar multum. Det finns billiga alternativ på tex stadium som kostar runt 500 spänn. Något jag också kan rekommendera är att du kollar i olika mc butiker där man kan köpa billiga ryggskydd med.

När du haft ryggskydd ett tag kommer du antagligen att välja något lite dyrare då man får mer flexibilitet och oftast något bättre skydd. Men jag anser att det absolut viktigaste är att man har ett ryggskydd det är en fruktansvärd billig försäkring om man skulle ramla på fel sätt.

Dessutom får du mindre ont om du ramlar vilket bidrar till att du kan och vågar åka mer aggressivt utan onödiga risker.

Hälsningar

Nils

Ryggplatta, ett måste?
Tack så jätte mycket för alla svar hittils. Tror jag ska köpa en något billigare ryggplatta precis som ni säger och isåfall köpa en dyrare senare.

Ryggplatta, ett måste?
Själv kör jag aldrig utan ryggskydd, vare sig jag åker med lillsyrran i barnbackarna eller i svarta linjen i Kläppen. Det är inte värt att riskera att aldrig kunna åka skidor igen. Så älskar du sporten, köp ett ryggskydd :)

Ryggplatta, ett måste?
Ryggskydd är bra som linder väldigt bildligt och bra motiverad.
Dessutom kan man ligga/sitta pa ryggen och chilla utan att frysa.
Ryggskydd (precis som hjälm) är sa nice att det är beroendeframkallande för trygghetsnarkomaner som jag själv - jag har glömt ryggskyddet en endaste gang kände mig helt naken och osäker...

Ryggplatta, ett måste?
en polare till mig lämnade ryggskyddet hemma och så klart bara för att han gjorde det hände det värsta, han flög på tok för långt i biggen och och pajjade ryggen. Läkarna sa att han haft tur som inte blivit förlamad, Så jag rekomenderar starkt att du skaffar ett ryggskydd!:)

Senast ändrad:
Ryggplatta, ett måste?
SverigeTomten sa:
Ryggskydd: Alltid!

Btw: Är inte kicken lite för nära landningen? Det känns som man skulle kunna flytta bak kicken 2-3 meter
Skulle lätt gått att flytta bak kicken, men åknivån i falköping är lagom för hoppet nu, landningen är hyfsat brant (bara det att den i mitt fall va en pistmaskin-bredd för smal ;)

Ryggplatta, ett måste?
Ett värre alternativ som jag själv har beställt är denna

http://www.24mx.se/snoskoter/p/thor-impact-rig/1865/skydd/k30/skyddsvastar/s201/

Är väl kanske over the top men.. Mycke skydd för pengarna!
Har provat denna modell och den är riktigt skön, väldigt liten skillnad mot enbart ryggplatta bara man fått vänja sig lite!
Åker även jag bara enklare rails och medel hopp/enkla trix men de kan som sagt göra nog så ont att lägga sig ändå!

Men oavsett är skydd alltid en MYCKET god investering enligt mig och bra skydd hjälper inte bara om man vurpar ordentligt, dom kan även göra att man slipper ha lika ont av en hård landing eller dyligt även om man står på benen!

Ryggplatta, ett måste?
Sällar mig till övriga här som rekommenderar ryggskydd. Man kan ju hitta en ryggplatta för runt en femhunka och med tanke på hur mycket deg man plöjer ner på annan utrustning och litkort mm tycker jag inte det är så mycket att snacka om egentligen. Dä ä bare å köp. Ruggigt billig försäkring.

Ryggplatta, ett måste?
Jkvarnstrom sa:
linder sa:
En annan ruskigt billig försäkring är folksams http://www.folksam.se/forsakringar/idrotta/utforsakarforsakring

Vad jag har fattat det som skulle jag fått tillbaka pengarna för mitt säsongskort om jag hade den och den kostar ju bara 150kr för hela säsongen :/
Känns ju värt att få tillbaka pengarna för liftkortet när man sitter hemma med bruten rygg..
försäkringen kostar 150, liftkortet kostade 1300

Med hemförsäkringen som jag använde mig av nu så va det 1500 i självrisk och kommer hamna på lite över det med allt inräknat... (ambulans, resor, medicin, ortopedbesök, sjukgymnast)
så istället för att få tillbaka 1300 så fick man betala 1500 så rätt värt ja.

Tillbaka
Topp