Hur tycker du storleken på detta hoppet är om man jämför med det du kommer köra på?
I det hoppet när jag skulle prova att hoppa switch, gick skitbra med straightairs men fick hälhugg när jag skulle prova cab1 och landade på nollen med ryggen före, studsade sedan av hoppet och missade landningen i sidled, så säg 2m + 3m fall ... Skulle jag inte haft ryggplatta hade jag enligt läkaren förmodligen suttit i rullstol.
Nu fick jag istället en lindrigare skada, kotkompression på 12'e kotan. Har nu gått halva tiden med korsetten och käkade bara medicin i en vecka så nu är det 6 veckor kvar tills korsetten försvinner (12 veckor totalt). Sen när korsetten är borta kan jag börja träna igen samt åka longboard om asfalten har torkat till sig i mitten av april. Nästa vinter blir det skidor/snowboard som vanligt med en förmodligen hel rygg.
Om man ska säga en storlek på hoppet så är det ett litet rött i sälen/åre
Jag har även spräckt ett ryggskydd efter en överroterad backflip i svarta linjen i åre så visst gör det nytta.
http://www.scott-sports.com/us_en/news/wintersport/1717 <- detta kör jag med nu, ~1800kr ... men min första ryggplatta va ett warp för 400kr och klarade jobbet lika bra. Den största skillnaden är passform och säkert lite hur det skyddar men jämför skyddet hos ett billigt mot inget alls så är stor skillnad om man nu skulle ha otur att krascha.
Har du tillräckligt med vett att fråga om ryggskydd här så har du nog tillräckligt med vett att bära ett också