Ryggsäck för snowboard/stavar

FGoldwin

Medlem
I vinter blir det några alp-turer och jag har insett att jag behöver en ryggsäck med möjlighet att koppla fast brädan och ett par teleskopstavar. Mest för kortare turer där jag går, ingen splitboard eller snöskor är aktuellt.
En smidig ryggsäck där stavar kan sitta när jag åker och brädan kan sitta när jag går uppför. Plats för lite ombyte och vatten. Gärna under 1000kr.

Förslag och erfarenheter mottages tacksamt.
Även förslag på teleskopstavar vore intressant.

Rea blir nog svårt såhär i börja på säsongen.

När det kommer till stavar. 3-delade så att du får dem så korta som möjligt.
Kolla längd på stavar hopfällda mot längd på ryggan då det optimala ju är att de går ner i ryggan. Känns mycket bättre än att låta dem hänga utanpå när man åker.

Till exempel så går Bland Diamonds 3-vägs Expedition Pole inte ner i Burtons Rider Pack.
Och gissa en miljard gånger hur jag vet det....

Kaskar sa:
Till exempel så går Bland Diamonds 3-vägs Expedition Pole inte ner i Burtons Rider Pack.
Och gissa en miljard gånger hur jag vet det....
Tyvärr så går samma stavar inte heller ner i Osprey Kode 32.

FGoldwin sa:
Osprey kode finns i Sverige. t.o.m. i butik nära mig. Fast den kostar 1699 kr..
Kode 22 för under 1000:- hittas enklast med hjälp av google...

Haglöf hade en riktig schysst ryggsäck för snowboard för något år sedan, snowboard, stavar isyxa, klätterprylar m.m fick man plats med.Köpte själv en, kostade då 1000:-

FGoldwin sa:
I vinter blir det några alp-turer och jag har insett att jag behöver en ryggsäck med möjlighet att koppla fast brädan och ett par teleskopstavar. Mest för kortare turer där jag går, ingen splitboard eller snöskor är aktuellt.
En smidig ryggsäck där stavar kan sitta när jag åker och brädan kan sitta när jag går uppför. Plats för lite ombyte och vatten. Gärna under 1000kr.

Förslag och erfarenheter mottages tacksamt.
Även förslag på teleskopstavar vore intressant.

De flesta av DaKines säckar ligger ju under tusingen i Sverige och min nästa säck blir nog en DaKine nu när min Arcteryx ramlat sönder i bitar. Arcteryx har ju tyvärr valt att ändra om designen på sina snösäckar till amerikansk potatissäck (bred, kort och fet) vilket är tråkigt. Jävligt bra prylar annars men dyra.

Nu har jag inte kollat senaste 2 åren men kortaste staven på marknaden i hopfällt tillstånd är väl Black Diamonds Compactor.

Tillbaka
Topp