Ryggsäck med bärsystem för snowboard?

fredelm

Medlem
Undrar om någon har bra tips på en ryggsäck som lämpar sig för att bära en bräda?
Funderar på att köpa en "Da Kine PRO II". Verkar bra, kanske lite för liten volym.

/Fredrik

köp dej en burton rygga...funkar mkt bra å dom har massa olika modeller å vraka bland..bra bärsystem+bra med plats..bästa väskorna

DaKine Hel-pro har visst det.

Har ej testat då jag ej surfar på vintern , bara pumpar puder.

Bra ryggsäck är det iaf!

/ Henke

Tja!

DaKines heli pro är enligt mitt tycke alltför liten.... I och med att axelremmarna och midjebältet är så små så "svajjar" brädan fram och tillbaka när man går med den fastsatt på ryggsäcken.

Det är möjligt att DaKine har någon större modell som skulle funka bättre.

Du bör ha en på minst 45 liter för att få med allt som behövs för att dagstur (kläder, spade, mat och ev. rep och sele).

Tänk på att köpa en som det är lätt att fästa snöskorna och stavarna på.....

/Jonas

45 liter för en dagstur!?! Heli-Pro finns i två storlekar (14/18 liter) och har system för att bära snowboarden horisontellt och vertikalt. Alla andra tillbehör som nämns bärs i externa fästen och tar ingen plats i ryggsäcken. 18 liter borde gott och väl räcka för förstärkningsplagg och mat. Pris nu ca: 700-800 kr, vid säsongsslut kan man ofta hitta dem för 400-600 kr.

Om man har massa utrustning hängande och dinglande på ryggsäcken hur fungerar åkningen då???

Ett av de stora problemen med att ha en bräda fästad på ryggsäcken är att tyngdpunkten kommer väldigt långt bak, vilket innebär att det är väldigt svårt att få på sig ryggsäcken samt att du måste gå lika framåtlutad som en gammal gubbe för att hålla balansen. Därför är det bättre att ha en stor ryggsäck som man packar "på höjden" och drar ihop den med kompressionsremmarna, än att ha en mindre som är sprängfull och som sitter som en fotboll på ryggen.

Bärsystemet på DaKine ryggsäcken där man bär brädan vågrätt alldeles intill ryggplattan löser detta problem, men jag upplever att det svårt att få brädan att ligga still utan att fästa den med extra remmar. Tyngdpunkten på dagens brädor är inte centrerad så nosen dippar..... Det är möjligt att det funkar att bära en twin-tip bräda, men sådana är det väl knappast några som kör nu för tiden.....

Som dagsryggsäck (om du inte skall bära brädan) i backen fungerar Heli Pro`n dock bra, men du får inte ner mer än en termos, fleecetröja och en liten kamera.

/Jonas

Om man har massa utrustning hängande och dinglande på ryggsäcken hur fungerar åkningen då???

Ett av de stora problemen med att ha en bräda fästad på ryggsäcken är att tyngdpunkten kommer väldigt långt bak, vilket innebär att det är väldigt svårt att få på sig ryggsäcken samt att du måste gå lika framåtlutad som en gammal gubbe för att hålla balansen. Därför är det bättre att ha en stor ryggsäck som man packar "på höjden" och drar ihop den med kompressionsremmarna, än att ha en mindre som är sprängfull och som sitter som en fotboll på ryggen.

Bärsystemet på DaKine ryggsäcken där man bär brädan vågrätt alldeles intill ryggplattan löser detta problem, men jag upplever att det svårt att få brädan att ligga still utan att fästa den med extra remmar. Tyngdpunkten på dagens brädor är inte centrerad så nosen dippar..... Det är möjligt att det funkar att bära en twin-tip bräda, men sådana är det väl knappast några som kör nu för tiden.....

Som dagsryggsäck (om du inte skall bära brädan) i backen fungerar Heli Pro`n dock bra, men du får inte ner mer än en termos, fleecetröja och en liten kamera.

/Jonas

Såg en grym ryggsäck från Flow häromdan, kosta 800:- den hade allt man kan behöva enligt min mening...

Rogue 30 var namnet på den, finns här: http://www.flow.com/home/

Finns även i en större och några mindre varianter.

info från sidan:

Definition:
High volume, streamlined Freeride pack. You want features - the Rogue 40 has them all.

Features:
impact protector / ergonomic back panel with lower back support / easy side access when board attached / pocket on back panel for hydro pack or shovel / neoprene tube exit on back panel (for hydro pack fuction) / zip mesh pocket / waterproof foam padded pouch for electronics plus cable outlet / board carry function: two quick release board carrying straps with edge guards / integrated rain guard / outside loop for telescopic pole attachment / two side pockets with expandable fold and waterproof zippers / one zip pocket front panel / lockable sliders for main compartment

Da-kine är bra men jag håller med Jonas69 till viss del. Ryggsäcken är väldigt liten. Jag får alltid knöla i grejorna i min Da kine så att den nästan spricker.... En säck på 35-50 liter är mer lämplig för toppturer med bräda.

Om man vill ha lite mer volym än vad det är i Helipro så kan man ju välja en Da Kine Blade eller Poacher,,, Jag gjorde en kameradel till min Blade genom att limma ihop bitar av ett liggunderlag och det blev riktigt bra tycker jag,,, ser sitter ryggan kanon också

kan bara instämma i massans lovsong av Da Kine, Mkt bra kvalitet och till ett bra pris. Burtons ryggor som nån nämnde är dubbelt så dyra och saknar bärsystem för skidor om man vill alternera...

...Da Kine hittar du på Alpint STHLM (Torsgatan)...

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp