Ryggsäck - tips

Blocce

Ny medlem
Ryggsäck - tips
Hej,

Jag är ute efter en hybrid mellan vanlig ryggsäck där man får plats med den vanliga utrustingen (sond, spade etc) och en fotoryggsäck där man får plats med sin systemkamera med max ett extra objektiv.

Är medveten om att det finns massor av fotoryggsäckar där man får plats med hela sin fotoutrustning, men jag är mer ute efter en ryggsäck som i huvudsak är en "vanlig" men med ett smart separat vattentätt fack för sin kamera med objektiv som gör det smidigt att snabbt dra fram kameran på berget. Sen gör det inget om det finns fler smarta fack för andra prylar.

Ett annat måste är att kunna montera skidor/snowboard mm.

Någon som har tips?

Mvh
Daniel

Ryggsäck - tips
Franklin sa:
Kan bara hålla med. Fantastiska ryggsäckar.

Till min glädje har jag insett att F-stops shallow ICU i storlek small passar perfekt i en Mammut PAS Pro 35. Där får jag i en semi-professionell systemkamera ( i mitt fall Canon 7D) med 24-105 monterat samt ytterligare en mindre objektiv brevid. Tex 17-40 eller motsvarande. Tyvärr tror jag ej att 70-200 eller kameror med batterigrepp går i på ett bra sätt.

Det blir inte så mkt plats över för övriga saker men lavinprylarna + hudar och en extra tröja/handskar går i alla fall ner.

För mig är denna kombon helt perfekt då jag smidigt kan få med kameran, ha öppning från ryggen så det går att få ut kameran samt att jag inte behöver välja bort ballongdelen.

Senast ändrad:
Ryggsäck - tips
Tack för tipsen, och F-stop ser onekligen ut att kunna göra fotoryggsäckar, men det känns som dom är mindre på det klara med att man behöver ha annan utrustning med sig när man går på ett berg....

Kanske skulle starta ett eget kameraväsk-företag... Hehe.

Gillar både lowe pro och f-stops möjligheter att kunna snabbt ta fram kameran ur ett sidofack, men ingen av dom har bra fack för spade+sond etc.

Ryggsäck - tips
Blocce sa:
Tack för tipsen, och F-stop ser onekligen ut att kunna göra fotoryggsäckar, men det känns som dom är mindre på det klara med att man behöver ha annan utrustning med sig när man går på ett berg....

Kanske skulle starta ett eget kameraväsk-företag... Hehe.

Gillar både lowe pro och f-stops möjligheter att kunna snabbt ta fram kameran ur ett sidofack, men ingen av dom har bra fack för spade+sond etc.
DaKine har det du letar efter....

Ryggsäck - tips
Nej tyvärr verkar inte dakine ha det, då alla deras fotoryggsäckar är gjorda för att ta med sig hela sin fotoutrustning och ofta i ett stort "camera block". Och det är jag inte ute efter.

Jag vill ha en ryggsäck som är i första hand en ryggsäck för backcountry, MEN med ett par (inte åtta) fack för kamera plus ev ett objektiv extra, smidigt och lättåtkomligt. Verkar inte som det finns någonstans...

Dakine är ju klockrent om foto/video är allt man ska göra dagen man är på berget men inte för att ha 80% annat än kameraprylar.

Ryggsäck - tips
Jag har en Dakine Sequence 33L och tycker den är perfekt!

80% av dagarna har jag den som en vanlig ryggsäck med lavinutrustning, mat, extra handskaeär etc. Då river man ut kamerablocket och drar åt remmarna så blir den bra slimmad.
När utrustningen ska man sätter man bara i kamerablocket och lägger annan utrustning i ytterfacket.
Har man inte så mycket kamerautrustning kan man riva ur vissa innerväggar och lägga mackorna/vattenflaskan där istället.
Kamerablocket sväljer en kamera med tele, två-tre extra objektic och en extern blixt.

Verkligen en kanonryggäsck!

Edit: annars är det nog bäst om du köper en vanlig ryggsäck du gillar och sedan en liten "sleeve" från tex lowe pro som skyddar kameran och lägger den löst i ryggsäcken

Senast ändrad:
Ryggsäck - tips
jcca sa:
Jag har en Dakine Sequence 33L och tycker den är perfekt!

80% av dagarna har jag den som en vanlig ryggsäck med lavinutrustning, mat, extra handskaeär etc. Då river man ut kamerablocket och drar åt remmarna så blir den bra slimmad.
När utrustningen ska man sätter man bara i kamerablocket och lägger annan utrustning i ytterfacket.
Har man inte så mycket kamerautrustning kan man riva ur vissa innerväggar och lägga mackorna/vattenflaskan där istället.
Kamerablocket sväljer en kamera med tele, två-tre extra objektic och en extern blixt.

Verkligen en kanonryggäsck!

Edit: annars är det nog bäst om du köper en vanlig ryggsäck du gillar och sedan en liten "sleeve" från tex lowe pro som skyddar kameran och lägger den löst i ryggsäcken
Det var det jag ville få fram till han att deras ryggor är utmärkta. Har oxå kört med den innan jag gick över till Mammut R.A.S istället.

Har haft kamera, lavinutrustning, extra jacka, mat med mera i den utan att känna att den har varit fel på Dakine väskan.

Ryggsäck - tips
Dakine gör riktigt bra ryggsäckar, kan helt klart rekommendera dem.

En huvudprincip jag kommit fram till när det gäller ryggsäckar och kameror: Gå i första hand efter hur bra ryggsäcken sitter på ryggen oavsett vad som är i den, och i andra hand hur enkelt det är att få fram kameran.
Sitter inte ryggsäcken bra med 5-10 kg packning är det lätt hänt att jag lämnar kameran hemma. Det är ändå en betydande förändring i tyngdpunkten av min kropp att lägga till såpass mycket över midjan.

Andra tips är att hitta en där kameran sitter så nära ryggen som möjligt, och gärna inte i toppen av ryggsäcken. Det av samma anledning som ryggsäckens passform: Några kilo extra märks mindre om de sitter närmare din kropps jämviktspunkt än om de sitter långt upp på ryggen och långt bakåt.

Tillbaka
Topp