Tips på ryggsäck?

KarinLager

Aktiv medlem
Tips på ryggsäck?
Skulle vilja ge mannen en riktigt bra alpinryggsäck i julklapp. Men tycker att det är svårt att hitta några bra... Så har någon ett tips på vetig och prisvärd ryggsäck som inte är för stor. Vi pratar alltså inte lavinryggsäck utan en vanlig ryggsäck med midjebälte med plats frö extra vanta roch kexcholkad som funkar att ha på sig i liften. Tack på förhand :)

Tips på ryggsäck?
Frun kommer att få en EVOC fr Day 16L som har ryggskydd integrerat i julklapp - och framför allt fanns i rött. Själv kör jag sedan några år med Dakine Heli Pack 12L kompletterad med integrerat ryggskydd. Båda har bärsystem för skidorna. Det är en självklarhet på de lite större, men en del mindre saknar det. På de mindre brukar även midjebältet vara antingen bara en rem eller för smalt för att få plats med en ficka.

Tips på ryggsäck?
Jag kör med Douchebag the Explorer. Tycker att den funkar riktigt bra. Den sitter väldigt bra när man åker skidor eller cyklar MTB. Enda nackdelen är att den är ganska tung. Men det gör också att den är väldigt stryktålig. Jag har kört min ca 1000 mil på cykel och två säsonger på skidor. Den ser ju inte ut som ny men den är inte heller trasig. Också bra med massor av smarta fack för skidglasögon, spade, sond etc. Är du inte känslig för färg så kan du ofta köpa den riktigt billigt på Stadium Outlet. :)

Tips på ryggsäck?
När jag började köra liftnära så skaffade jag en Black Diamond Down Patrol 15 som jag är mycket nöjd med. Den rymmer det viktigaste och fungerar bra i liften. Provade först Mammut Nirvana 18 men kom inte överens med den. Kör annars Mammuts Nordwand men det är ingen ren skidryggsäck.

Senast ändrad:
Tips på ryggsäck?
Håller med @Figge123
Osprey’s Kamber serie har gott bärsystem och känns väldigt robusta imo.
Skistore har 20% rea på skidryggsäckar idag både i affär och på webbshop, kanske att du hittar något intressant där:)

Tips på ryggsäck?
Beror lite vad man är ute efter. Har inte testat supermånga, men föll handlöst för Osprey Kode då jag testade den för ca 8 år sedan. Satt så mycket skönare än de andra jag testat. Dessutom smidig då jag skulle spänna fast skidorna. Slutade med att jag har tre storlekar - 22, 32 och 42. :giggle: 22 använder jag mest då den är lagom för mindre ombyte (handskar + strumpor), lavinsaker och mellanmål. 32 då man åker med familjen och behöver plats för fler ombyten och mer käk och 42 används vid enstaka tillfällen då mycket ska med av olika orsaker. Dock var det nog lite onödigt köp pga impuls vid en utförsäljning.

Har insett att jag gillar Ospreys lösningar och har sedan dess även köpt 2 vandringssäckar från dem. Har lyckats få sönder några spännen (fastade i en lift respektive ett träd samt lyckades krossa ett med en sten.) Inga problem. Osprey skickade nya direkt. Fast säcken var 8 år sista gången!

Uppföljaren till Kode heter Osprey Kamber.

Tips på ryggsäck?
Eller om man snubblar på en bra deal på Ortovox Free Rider är det bara att klappa till tycker jag. Rätt rekorderlig för liftnära äventyr!

Tips på ryggsäck?
Kan bara hålla med. Köp Osprey av aktuell modell. Hade tidigare en Osprey Switch. Sen blev det ABS några år. Det var hemskt. Nu har jag en Osprey zipon Kode 22+10 till ABSen. Den går också att använda med sin egen bas så att säga. Då känns det ok igen. Sen fick jag tag i en 40+ liters zipon från Dakine som jag använt på längre turer på Osprey-basen. Dakinen är påtagligt sämre än Osprey skulle jag säga.

Tips på ryggsäck?
Ortovox Freerider 18 är underbar. packar en fleece, hudar, vantar, googles, macka och en vattenflaska. Plus lavingrejjerna då i ett eget fack. Sitter som ett jävla smäck på ryggen och är aldrig i vägen.

Snödjup

Tillbaka
Topp