Ryggsäck toppturer

FJS9091

Medlem
Ryggsäck toppturer
Detta är en djungel för mig, jag tänker dagsturer och ca. 40 liter.. Har någon vettiga tips?

-Separat ficka för spade och sond
-Hjälmfäste utanpå säcken
-Ett vettigt sätt att fästa skidorna

Ryggsäck toppturer
Finns väl hur mycket som helst? Bergans helium pro 40, ortovox haute route 38/peak 42, mammut trion etc. Du får nog vara mer specifik, alt gå till en butik och prova ut nån som sitter bra på dig.

Ryggsäck toppturer
Vattendroppe sa:
Finns väl hur mycket som helst? Bergans helium pro 40, ortovox haute route 38/peak 42, mammut trion etc. Du får nog vara mer specifik, alt gå till en butik och prova ut nån som sitter bra på dig.
Jag tyckte nog att jag hade väldigt specifika förväntningar, problemet är att sidorna på nätet inte skriver något vettigt om produkterna.. dock verkar Haute Route 38 S vara mitt i prick, tack

Senast ändrad:
Ryggsäck toppturer
Black Diamond Saga 40 har typ allt du efterfrågar samt ett grymt ballongsystem(elektriskt), väger givetvis lite extra men kanske nödvändigt också. Finns mängder att läsa om den.

Ryggsäck toppturer
FJS9091 sa:
Vattendroppe sa:
Jag tyckte nog att jag hade väldigt specifika förväntningar, problemet är att sidorna på nätet inte skriver något vettigt om produkterna.. dock verkar Haute Route 38 S vara mitt i prick, tack
Modellerna som har ett S på slutet är lite smalare och lägre för att bättre vara anpassade för kvinnor eller iaf mindre personer.

Jag äger en Haute Route 32. Är det något särskilt du vill veta om den?

Ryggsäck toppturer
Modellerna som har ett S på slutet är lite smalare och lägre för att bättre vara anpassade för kvinnor eller iaf mindre personer.

Bra där med "S", jag är varken kvinna eller liten.. det är viktigt att jag kan ha spade och sond i separat ficka, hjälmnät och vettig placering av skidor.. detta är lite nytt så jag är lite osäker.. undrar däremot om 32 liter räcker..

Ryggsäck toppturer
FJS9091 sa:

Bra där med "S", jag är varken kvinna eller liten.. det är viktigt att jag kan ha spade och sond i separat ficka, hjälmnät och vettig placering av skidor.. detta är lite nytt så jag är lite osäker.. undrar däremot om 32 liter räcker..
Jag är i allra högst grad en orutinerad toppturare så huruvida 32 liter räcker är det kanske lättare för andra att svara på. Dock riskerar väl svaret att vara ”det beror på”. Jag har använt den för dagsturer utan problem.

Det finns ju en dedikerad ficka för spade/sond, hjälmnät samt två alternativ för placering av skidor så där uppfyller den dina krav.

Ryggsäck toppturer
Jag förstår inte grejen med överdrivet stora ryggsäckar.
Jag fyller min 22 liters med lavinutrustning, fleece/tunn dunjacka, vatten, lunch, stighudar, stegjärn, solglasögon, eventuellt extra underställ.
Rep och isyxa utanpå väskan som gånger det är aktuellt.
Enda gången jag använder min 38 liters är om övernattning är på schemat.

Ryggsäck toppturer
edelovekillerr sa:
Jag förstår inte grejen med överdrivet stora ryggsäckar.
Jag fyller min 22 liters med lavinutrustning, fleece/tunn dunjacka, vatten, lunch, stighudar, stegjärn, solglasögon, eventuellt extra underställ.
Rep och isyxa utanpå väskan som gånger det är aktuellt.
Enda gången jag använder min 38 liters är om övernattning är på schemat.
Jag ser många som skriver det, jag vill verkligen inte ha stärre än nödvändigt..

Tillbaka
Topp