Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Jag undrar vad jag ska köpa för ryggsäck. Den ska helst kunna rymma ett par mindre snöskor (typ 30x40cm) och ha möjligheter att spänna fast en bräda på ryggen när man ska gå.
Är inget vidare haj på sånt, men en klättersäck borde vara det bästa. De sitter mkt tajtare mot ryggen än vanliga för vandring och sånt. Tyngdpunkten närmare kroppen alltså. Har själv en Haglöfs 35-liters som är kanon att åka med.
Fast det kanske inte var idén? Att den ska vara bra att åka med alltså...
kop en med rejal ryggplatta sa att den ar stabil eller en med ngn slags ram. har sjalv da kine och de funkar grymta bra till det mesta. fast skorna utanpa isatllet for att ah den i. eftersom du antingen har brada eller skor pa dig....
Da Kine har flera säckar som har två olika varianter för fastsättning av bräda. Dels vertikalt bak på säcken och dels horisontellt mellan en tunn extra ryggplatta och själva säcken. Om du då skulle behöva både fästa brädan och snöskorna så är det ju bara att köra brädan i horisontalläge och fästa skorna bakpå. På så sät klarar du dig med en mindre säck. Alternativet är givetvis att välja en så stor säck att skorna går i, men om du då dessutom skall ha i övrig packning man kan vilja ha ed sig upp på berget så får säcken blir rätt stor, kanske lite väl stor att åka helt komfortabelt i.
Klätterryggsäckar är värdelösa att bära bräda med. Jag använder en Da kine "heli pro pack", den är väldigt funktionell billig och snygg. Jag har även hört att burton ska göra bra ryggor.
Da Kines Poacher torde räcka gått och väl. Sitter nästan lika bra som helipron men har även stälskenor för att bygga upp stabiliteten.
Det finns fler fästanrodningar på den för att sätta bräda och snöskor torde räcka.
Helipron funkar om du inte ska ha både skor och bräda samtidigt på säcken, vilket man ju ibland behöver... det går naturligtvis med lite slingor att binda fast en elefant på vilken säck som helst, men då har man ju inte saker och ting I säcken utan PÅ.
Men mitt nummer ett tips är att ta med prylarna du vill kunna ha med och provpacka i butik.
Allternativet är såklart att åka lagg istället då du bara tar med ett par stighudar extra ;-)