Ryggsäckar

kaosankan

Medlem
Ryggsäckar
Håller på att göra en marknadskoll på vad som är viktigt på ryggsäckar som används i backarna. Tackar för alla svar som jag hoppas blir massor!

Ryggsäckar
camelbak är ganska smidigt, sen att den har plats för spade å såna grajor också såklart. sen hur den sitter på ryggen givetvis, min burton ak sitter som klistrad, inga efterslängar i svängar.

Ryggsäckar
Jag kör med en DaKine Vertex.Tycker den är klockren. Att den dessutom har ett hyfsat pris (800:-) är ett plus.

Vertexen funkar till utförsåkning och nån enklare topptur. Skall man ha med mer än hudar, spade, sond, nån tröja, vatten choklad så bör du titta på större ryggsäckar.

Bärsystemet för Vertexen fungerar bara för skidor.
För brädåkare heter modellen Helipro2

/A

Ryggsäckar
Bortsett från att den ska sitta som en smäck så finns det ju en massa
småpet man kan titta på...

Rulltopp är en höjdare! Då vet man att det bara finns en sida på säcken
som kan vara öppen. Ingen dragkedja som kan glipa på sidan eller hitta
på andra otyg. Inget trillar ut å snön stannar utanför.

Vettigt utformade kompressionsremmar är ju en annan liten sak som är
trevligt. Så att inte prylarna studsar runt om säcken inte är proppfull.

Ryggsäckar
Vad jag tycker är viktigt är:
* Att den sitter tight. Hänger med i svängarna och inte sticker ut för mycket så man fastnar i träden.

* Att den har genomtänkt konstruktion för att fästa bräda eller skidor som både är smidig och hållbar.

* Att den har ett smidig lösning för dricksvatten.

Helt enkelt ska man inte tänka på att man har den på sig oavsett om det är på väg uppför eller utför.

Jag har haft min Da Kine Helipro2 i två säsonger och den har uppfyllt dessa krav tilfullo. Mycket bra och inte så fasligt dyr.

Ryggsäckar
Hej.

På sistone har jag använt Burton AK Paradise -02, resp Burton AK Summit -03. Jag vill gärna ha en pack som tar hand om spade och sond på ett bra sätt, använder man splitboard och stavar så ska man kunna fästa sina stavar. Utgångshål för hydration pack tyckte jag var bra förut men tycker att jag inte behöver det längre (även i en isolerad slang kan vattnet frysa till i även om man blåser tillbaka vattnet i säcken, jag dricker i liften eller annat lämpligt ställe). Det går att dra ihop packarna en aning om man inte har fullt. Dakine Helipro har (tidigare i alla fall) lite extra grejer bla för att spänna fast skidor (fästa bräda både horisontellt och vertikalt), och de extravarianterna behöver inte jag.

Lycka till (svart färg på packarna)

Ryggsäckar
Lägg gärna in lite länkar till olika ryggsäckar o var man kan köpa dem, gärna en som har något bra system att få en bräda att sitta på ryggen :)

Ryggsäckar
Själv har jag The north face "Chugach 25". Funkar bara bra, fick prova någon från dakine men den här sitter, enligt mig, bättre på ryggen. Om man bara "bygger" om den lite tar den även ett par lagg ganska bra...

//

Ryggsäckar
Hej jag använder(haglöfs)Rand 38.En väldigt stabil och bra
Rygga.
Med fästen både för bräda & skidor. Den har formgjuten ryggsköld & invändig båge för extra stabilitet. Har använt denna ryggsäck på långa dagsturer i varierad terräng
både med skidorna på säcken & när den är rikligt lastad utan problem bara inställningarna blir dom rätta (det är inte svårt att få, inställnings möjligheterna är stora). Det enda är väll priset, MEN man får vad man betalar för.

www.haglofs.se

Ryggsäckar
Jag är nöjd med min Otrovox Crossrider. Det bästa med den är att den har fack för spade och sond på utsidan av ryggan så man slipper ha dom ramlandes runt inne. Plus att man kommer åt dom enkelt (när man ska bygga hopp... eller dela rulltårta i kabinen... eller gräva loss bakaxeln Anna... haha...).

Det kan vara något att tänka på.

Ryggsäckar
Jag använder haglöfs Rand. Finns i 28 och 38 liters variant. mycket bra rygga för skid eller brädåkaren som kanske gör lite toppturer. mkt goda inställningsmöjligheter och bra passform, fickor och fack mm.

Ryggsäckar
Blankrad:
Arcteryx M20 såg ju riktigt nice ut, vet du vad den ligger på i pris och var man kan få tag på den i sthlm alt. på nätet?

Ryggsäckar
Jag har haft min da Kine poacher i tre säsonger och den funkar fint.
sitter som ett smäck, trots att den rymmer en hel del. 30 liter.
har en massa fack för sond, och verktyg, samt fack för spadblad på utsidan. finns i ett gång färger och kostar typ 1100 spänn.
för att bära bräda är den grym och har även bärt skidor med den.

Tillbaka
Topp