Ryggskydd som nybörjare?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 179310
  • Start datum Start datum

Ryggskydd?

• Ja, om du är nybörjare.

Röster: 9 50.0%
  • Ja, om du är erfaren.

Röster: 6 33.3%
  • Nej behövs inte, om du är nybörjare.

Röster: 3 16.7%
  • Nej behövs inte, om du är erfaren.

Röster: 0 0.0%

• Antal röster
    18
D

Deleted member 179310

Guest
Ryggskydd som nybörjare?
Jag ska börja åka skidor nu i vinter, alpint. Läste att ryggskydd framförallt är för skidåkare med mer erfarenhet och som åker i svåra backar.

Ska man ha ryggskydd som nybörjare eller är det bara en onödig utgift?

Ryggskydd som nybörjare?
Har skaffat ryggskydd till mig själv och barnen. Även om jag sällan ramlar finns risken för att själv bli påkörd. Barnen behöver det ännu mer. De kan både ramla i backen, ramla i liften eller bli påkörda.

Så det är inte en onödig utgift. Sen kan man välja hur avancerat ryggskydd som behövs.

Ryggskydd som nybörjare?
Det är ju upp till var och en men ryggen är minst lika utsatt och viktig som skallen så väljer du att köra med hjälm så borde ryggskydd vara en självklarhet. De hundralapparna gör med nytta när de skyddar din rygg än på banken. Frågan är inte hur avancerat du åker utan hur du - och de ikring dig - åker i förhållande till den egna förmåga.

Ryggskydd som nybörjare?
Jag resonerar så här kring skydd; När man är nybörjare på något kommer man ramla ofta men kanske inte så allvarligt, multiplicerar man antalet tillfällen med konsekvensen kanske man kan uttrycka det som risk. Så många falltillfällen men relativt låg konsekvens ger ändå en betydande risk.
Tar du sedan ett proffs kommer detta inte ramla lika ofta, men farterna är högre och därmed också konsekvensen. Så fortsatt betydande risk.
Skulle man plotta det här i någon graf så tänker jag att "risken" är ganska konstant oavsett åkförmåga och därför bör man ha skydd.
Det enda argumentet jag har emot ryggskydd är att det kan bli för varmt, så enda gången jag väljer att inte ha det på är när jag toppturar från vägen, går jag från toppen av liften sitter det dock på.

Ryggskydd som nybörjare?
Jag började med ryggskydd i vintras och ångrar det inte; riktigt bra och känns tryggt.
Köper du versionen som funkar som en väst med dragkedja i mitten och perforerad skyddsdel så sitter den som ett smäck och känns inte alls särskilt varm.

Som nämnts i tråden så är den ju bra för nybörjare och erfarna. Sen kan man alltid bli påkörd så det är helt klart värt.

Ryggskydd som nybörjare?
Jag har inte hakat på detta med ryggskydd, kanske för att jag är av "den gamla stammen" eller bara oupplyst?
Jag är 50+ och har åkt en del under åren men aldrig ramlat på ett sätt där jag tror att ett ryggskydd skulle ha gjort någon nytta alls. Hjälmen däremot har skyddat mig många dussin gånger (inkl. skyddat från ganska säker allvarlig hjärnskakning minst 3-4 ggr).
När skyddar ett ryggskydd? Om man blir påkörd bakifrån i ryggen? Det känns inte som att det kan skydda mot värre skador (t ex skador på ryggmärg eller ryggrad eller vridskador). Om man redan har ryggproblem - en annan sak (ung. som med knäskydd). Kan också förstå att det kan ge komfortkänsla typ kompression som med ett njurbälte eller korsett, men väsentligt skydd?
Öppen för synpunkter! :)

Ryggskydd som nybörjare?
Jag har inte hakat på detta med ryggskydd, kanske för att jag är av "den gamla stammen" eller bara oupplyst?
Jag är 50+ och har åkt en del under åren men aldrig ramlat på ett sätt där jag tror att ett ryggskydd skulle ha gjort någon nytta alls. Hjälmen däremot har skyddat mig många dussin gånger (inkl. skyddat från ganska säker allvarlig hjärnskakning minst 3-4 ggr).
När skyddar ett ryggskydd? Om man blir påkörd bakifrån i ryggen? Det känns inte som att det kan skydda mot värre skador (t ex skador på ryggmärg eller ryggrad eller vridskador). Om man redan har ryggproblem - en annan sak (ung. som med knäskydd). Kan också förstå att det kan ge komfortkänsla typ kompression som med ett njurbälte eller korsett, men väsentligt skydd?
Öppen för synpunkter! :)
Det skyddar ju främst mot hårda saker som bindningar, pjäxor, stenar m.m. Så mot krosskador pga yttre våld på kotor är det faktiskt ganska bra. Kompressioner och vridningar är de tämligen oanvändbara till.

Ryggskydd som nybörjare?
När skyddar ett ryggskydd? Om man blir påkörd bakifrån i ryggen? Det känns inte som att det kan skydda mot värre skador (t ex skador på ryggmärg eller ryggrad eller vridskador).

Skallen är ju helt klart mer utsatt så hjälm är viktigare. Även nacken är utsatt och där skyddar varken hjälm eller ryggskydd. Kan inte påstå att jag har räddats från några allvarliga skador av varken hjälm eller ryggskydd men har varit i situationer där jag är glad att jag haft båda. I synnerhet i det där stadiet efter nybörjare när man hade en del förmåga men inget omdöme. Det räcker ju att göra en vurpa och landa på en sten eller isklump. Även om ryggskyddet inte ger ett absolut skydd - det finns det inget som gör - så ger det ändå ett visst skydd.

Ryggskydd som nybörjare?
Det saknas ett alternativ som påpekats. Har aldrig haft "nytta" av mitt, men har hört talas om och sett tillfällen då åkare blivit påkörda eller kolliderat med grejer och eventuellt haft nytta av det. Började själv köra med ryggskydd för ett tiotal år sedan när jag blev engagerad i klubb och tävlingsåkning. Man vänjer sig snabbt och nu tycker jag att det känns lite naket utan och det värmer ryggen skönt i liften. Finns smidiga skydd som är som "västar", jag kör med ett från POC. Som kuriosa åkte jag på 1980 och 90-talen även utan hjälm.

Ryggskydd som nybörjare?
Jag brukar tänka Fogdö när den där frågan kommer upp. Kan man hamna i rullstol för ett snedskär i en transport så blir liksom frågan om avancerad eller nybörjare meningslös.

När det kommer till nyttan så vill jag tro att jag drog väldigt mycket nytta av mitt iaf en gång i Japan där jag i flatljus åkte ut över en kant och föll ca 2 meter ner och landade platt på ryggen med ryggsäck under. Jag kör med ett gammalt POC-skydd som fördelar ut även sådan brytkraft över en större yta. Det kändes rejält ändå men jag vill inte veta hur ont jag hade haft utan det.

Jag har varit på väg att byta många ggr men inser alltid sen att jag litar mer på det där än de mjuka gel-varianterna. Mot slag funkar de säkert lika bra men den där täcker dels svanskotan men också just brytkraften är viktig för mig
poc-69251-med.jpg

Ryggskydd som nybörjare?
När jag började åka skidor (på 60-talet) hade ingen skydd. Sen blev det hjälm ett antal år tills jag var ca 20 - då blev det den franska stilen (pannband). På 90-talet blev det både hjälm och ryggskydd igen och sen dess har jag fortsatt. Hjälmen är väl allmänt accepterad nu - varför ryggskydd? Jo 1) det är skönt när liftstolen smäller till i ryggen 2) jag kan bli påkörd och viktigast 3) Det kan ligga en sten eller en rot där jag råkar vurpa - kan ge svåra skador oavsett fart.

Ryggskydd som nybörjare?
Jo Fogdö etc men frågan är ju om ryggskydd hjälper mot sådant. Å andra sidan hade tydligen Schumacher hjälm när han ramlade (och slog huvud/hjälm i en sten), vilket ju inte heller är ett kraftfullt motargument...
OK, tack för värdefull feedback. Det känns som att jag borde uppgradera mig. Och i så fall bör samma resonemang gälla oavsett vilken nivå man åker på, precis som med hjälm, kan man tycka.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp