Ryggskydd

redd

Ny medlem
Ryggskydd
Tjenixen

Har funderat en längre tid på att införskaffa mig ett ryggskydd. Börjar få högre airs och det går allt fortare varje säsong som går så tycker att det är lika bra. :)
Har ni nåt tips om vart jag kan hitta _bra_ ryggskydd här i sverige? Funderat på att åka ner till Alpingaraget och kolla.
Och likaså vad ligger priset ungefär på?

Ses i backen, Jonas.

Ryggskydd
Jag vill också skaffa ett ryggskydd. Vilka säljer Tuas grejer. De verkar bra enligt Freerides recensioner.

Tacksam för svar
Klasse Kock

Ryggskydd
Först och främst.......Jävligt bra initiativ!!!!!!! Priserna ligger från c:a 900:- upp till 2500:- för Dainese beroende på vad man söker, väst, jacka, bara plattan osv. Snacka med killarna på Garaget, dom har full koll. Kan inte lova hur utbudet är just nu, men de nya skydden kommer in mot oktober och innan finns det säkert en katalog du kan spana in....

Ryggskydd
Gå in till närmaste MC-handlare. De har ofta ett stort utbud av skydd. Sortimentet hos skidhandlarna kan ju vara något begränsat den här tiden på året men det är nu sortimentet är som störst hos MC-handlarna.

Ryggskydd
Ett tips,
jag kör även mc så jag kombinerar skyddet både i backen och på vägen. en sak som slog mig när jag åkte med ryggsäck var att man blir äckligt varm på ryggen!
När jag då skulle köpa skydd så blev jag glad att se att ufo har tvättbart innerfoder.
saker brukar börja lukta efter ett tag...

Jag föstår inte skillnaden mellan tua och ufo... verkar vara samma med olika namn...

Ryggskydd
...om jag är tjatig, men finns det några i Uppland med omnejd som säljer Tuas grejer eller något företag som har en bra hemsida där man kan skicka efter en katalog.

Tack på förhand
Klasse Kock

Ryggskydd
Tack så mycket för alla svaren, hade inte tänk på att kolla med mc handlarna. Ska ta mig en tur ner till Touringbutiken nästa vecka och kolla lite. Har iofs en mc jacka (rusta) som är väldigt fin med ryggskydd, men den är lite för stel av sig för att funka bra att åka skidor i tror jag. Ska kika på tua´s modeller. Fanns en modell som alla verkade jättenöjda med när jag läste recensionerna här. Så blir nog den om den sitter skönt.

Ha en bra sommar nu folk, inte allt för långt kvar tills snön kommer ;)

/ Jonas

Ryggskydd
Jag tror att TUA och UFO är i stort sett samma skydd. UFO har en löstagbar och därmed tvättbar fodring. Generalagenten är Grahns. Kika på www.grahns.se så hittar du mer info.

Ryggskydd
Köp inget dyrt för det enda ett ryggskydd skyddar mot är hårda saker som kan paja koterna, inte en chans att det skyddar dig från att bryta ryggen. Finns billiga o sköna hos alla cross affärer!

Ryggskydd
köp inte Dainese ryggskydd.. går bra att åka hojj med, men är usla för att åka bräda eller skidor med.. de är helt enkelt inte gjorde för det.. de hakar upp sig o pajjar skidkläderna (t.ex. om man använder en fleece som mitt-layer en kall dag). köp ngt riktigt billigt så länge o vänta på bra ryggskydd som är special-anpassade för just skid-åkning. schysta modeller på väg till nästa säsong...

Ryggskydd
Nu har jag varit och känt och klämt och böjt på ett UFO ryggskydd, men jag förstår inte vitsen med det. Det kan ju aldrig skydda mig från att bryta ryggen av mig för att min rygg kan aldrig böja sig lika mycket som skyddet gör. Jag tror också att någon skrev det för några månader sen.

Har det egentligen någon mer funktion än att det värmer ryggen och skyddar lite mot stötar? Mot kyla och smärta funkar ju starka drycker och då har man ju roligt också men jag tror inte att de botar en ryggradsfraktur.

Eder Klasse Kock

Ryggskydd
Tja. Köpte ett Ufo på Båt/MC-varuhuset i Kallhäll. Yamaha Centre heter det. Fungerar klockers. Kostade 699 eller 799. Minns inte riktigt. Som nämts åvan är det typ samma sak som Tua och sitter minst lika bra. Med andra ord, samma sak, olika namn. Tycker det var ett bra skydd till ett bra pris..

/ brandt

Ryggskydd
Läste denna gamla tråden och blev bara så irritterad hehe.

Klintan skrev att han varit o böjt på ett ufo-ryggskydd o att han inte fatta vitsen med det eftersom han ändå kunde bryta ryggen med det. LÄS INLÄGG OVAN!
Som drPosse skrev, det skyddar kotorna om du skulle ramla o landa på en sten eller så.

var bara tvungen o skriva av mig hehe

Ryggskydd
Rossignol har ett mycket bra ryggskydd som går ner långt över svanskotan. Nackdelen är att det är rätt varmt men fungerar klockrent förutom det. mycket smidigt också.

Tillbaka
Topp