Ryktestråden 14/15

Ryktestråden 14/15
Ryktestråden 14/15
Jag var i Chile förra veckan och åkte bindningen under Markers pressevent. Och jag är imponerad över vad dom åstadkommit. Personligen hade jag hoppats på en superbiffig techbindning men jag förstår ju varför man satsar på en bindning som ska funka för den stora delen av toppturssegmentet. Dessutom blåstes dom flesta av mina farhågor bort så fort jag fick bindningen på snö. Den funkar helt enkelt jävligt bra. I princip så tänkte jag inte på bindningen överhuvudtaget utför, och det är väl bland det bästa betyget man kan ge en bindning – den ska göra sitt jobb utan att märkas och den ska inge självförtroende. Kraftöverföringen är direkt och det finns inget som helst glapp i sidled. Det här är en bindning som driver breda skidor utan problem. Det enda negativa jag kunde komma på var i stenhård pist då man kände att tådelen inte riktigt hade samma vibrationsdämpande förmåga som typ en vanlig Jester eller STH. Därmed inte sagt att det är en bindning som du kan plattlanda stora dropp på, den funkar säkert för det med men det finns det bättre och mer anpassade bindningar till den typen av åkning, det här är trots allt en turbindning, om även med väldigt bra kapacitet utför. Däremot ska det sägas att jag inte testade utlösningsmekanismen, jag kanske borde ha kraschat för vetenskapens skull...

Uppför? Sömlös skulle jag påstå. Man flippar bara bak spaken under pjäxan så att bakdelen åker bakåt, trycker ner hälen och sätter fast skistoppern, flippar upp tålåset och man är redo. Hälhöjarna funkar smidigt och är enkla att använda med staven. Dom extra grammen i bakdelen jämfört med en lättare techbindning märks inte nämnvärt under gång. Å andra sidan gick jag med ett par relativt tunga Salomon Quest Max BC 120 så låg vikt var inte prio ett för min del ändå. Går du långa, hårda, snabba turer finns det bättre alternativ som väger betydligt mindre.

Generellt kan man säga att för den stora andelen av toppturare och side/backcountryåkare kommer Kingpin att funka alldeles utmärkt som en enda bindning. Vikten är tillräckligt låg och utförsegenskaperna tillräckligt bra för att funka för en väldigt bred användargrupp.

Rek utpris kommer att ligga på 5000:- om jag fattat saken rätt.

Ryktestråden 14/15
Bra med förstahandsinfo, tackar och bockar. Trist att du var tvungen att offra dig och ställa dig på snö för att testa den va..?!

En fråga till. Om jag förstår produktvideon rätt, så sväljer häldelen en vanlig ISO-sula. Stämmer det? Man skulle isf kunna spara lite vikt på t.ex. ett par cochisepjuck genom att köra tech fram och ISO bak?

Ryktestråden 14/15
xSooLx sa:
Bra med förstahandsinfo, tackar och bockar. Trist att du var tvungen att offra dig och ställa dig på snö för att testa den va..?!
Det sög nåt jävulusiskt, men vad gör man inte...

xSooLx sa:
En fråga till. Om jag förstår produktvideon rätt, så sväljer häldelen en vanlig ISO-sula. Stämmer det? Man skulle isf kunna spara lite vikt på t.ex. ett par cochisepjuck genom att köra tech fram och ISO bak?
Stämmer bra, hälen är vanlig ISO. Men personligen hade väl jag inte gjort det valet eftersom jag gillar gummisulor som man kan gå hyfsat normalt med, både på parkeringsplatsen och på hala klippor uppe på berget.

Senast ändrad:
Ryktestråden 14/15
xSooLx sa:

Finns ISO för både alpin- och tursula ;)

Ryktestråden 14/15
xSooLx sa:
Vattendroppe sa:
Finns ISO för både alpin- och tursula ;)
Så klart det gör, men glädjande att du iaf förstod dagligt tal! ;)
Tänkte bara så det inte blir några obehagliga missförstånd!

Men verkar som du har rätt:
https://www.wildsnow.com/14363/marker-kingpin-binding-review/

Till och med så att man MÅSTE ha en alpine DIN-sula till hälen vad jag förstår (adapter för de kortare touring DIN verkar medfölja).

Ryktestråden 14/15
Vattendroppe sa:
Till och med så att man MÅSTE ha en alpine DIN-sula till hälen vad jag förstår (adapter för de kortare touring DIN verkar medfölja).
Följer inte med men kommer att gå att köpa löst för runt 20€.

Senast ändrad:
Ryktestråden 14/15
Glisseur sa:
Vattendroppe sa:
Snåla jävlar... Men klart, 5000 jämfört med den smärre förmögenhet beast kostar är ju fortfarande rätt billigt :p

Jag borde nog revidera ovanstående påstående också, jag tror snarare det är så att både alpine och touring DIN-sulor fungerar by default, adaptern vänder sig nog snarare mig de techskorna med sulor som inte följer någon DIN till förmån för att få kortare sula.

Ryktestråden 14/15
lillishard sa:
Någon som har hört något om vad priset blir?
Hej, Glisseur tog nog i lite ang priset - vi (Sportmanship AB, Marker Sverige) kommer att försöka pressa ned det för att svenska butiker ska kunna hävda sig mot Tysken. Hoppas landa priserna från 4000 SEK för Kingpin 10 med 75-100mm stopper, sedan några hundringar upp för bred stopper, starkare fjäder, crampons osv osv.
Vad Norge gör i NOK eller vad den hamnar på i paket, har jag ingen åsikt om ännu - KINGPIN är en 2015/2016 produkt.
Vi hoppas kunna ha några par på snö i december för test, där Åre´s Lucia testhelg verkar bli först, men garanterat Vemdalen och Björnrike efter jul.

Ryktestråden 14/15
Vattendroppe sa:
Glisseur sa:
Vattendroppe sa:
Snåla jävlar... Men klart, 5000 jämfört med den smärre förmögenhet beast kostar är ju fortfarande rätt billigt :p

Jag borde nog revidera ovanstående påstående också, jag tror snarare det är så att både alpine och touring DIN-sulor fungerar by default, adaptern vänder sig nog snarare mig de techskorna med sulor som inte följer någon DIN till förmån för att få kortare sula.
Vattendroppe har väldigt rätt (igen) avseende det "häljärn" som behövs för Dynafit TLT-5 och 6, då de pjäxorna har för liten "klack" för Kingpin´s bakbindning - men istället för en förzinkad basic plåtskena (som hade hjälpt TLT 5 & 6 i Kingpin) gör Marker istället en värmehärdad och mkt slitstark komplett häldel som även passar de traditionella tech-bindningarnas två stift - de kommer finnas för ett självkostnadspris hos alla seriösa åf.

Ryktestråden 14/15
erik_lagg sa:
Någon som vet om Salomon är på gång med något 'tech'-alternativ?
Om de var "i närheten" av att släppa något tror jag det hade kommit ut vid det här laget. Jag känns ju som de har något under utveckling dock, men skulle tippa att vi får vänta en säsong eller två.

Ryktestråden 14/15
erik_lagg sa:
Någon som vet om Salomon är på gång med något 'tech'-alternativ?
Det ryktas om att dom är på gång med en lättviktsvariant. Men med tanke på hur länge Marker lyckades hålla Kingpin hemlig så ska man ju aldrig säga aldrig att dom håller på med något liknande. Om inte annat lär dom ha fått eld i arslet nu.

Ryktestråden 14/15
Vattendroppe sa:
Om de var "i närheten" av att släppa något tror jag det hade kommit ut vid det här laget. Jag känns ju som de har något under utveckling dock, men skulle tippa att vi får vänta en säsong eller två.
Jag har ingen hemlig info alls (även om jag gärna hade velat ha) men jag skulle bli mycket förvånad om Salomon inte har något tech-relaterat med sig till nästa ISPO. Har svårt att tro att de vill "ge" Marker ett helt års försprång och vänta med "storsläpp" till 16/17.. (Inte så att jag förbiser alla mindre/mer turorienterade företag som haft tech länge, men för den gråa massan som bara följer skidåkning sporadiskt borde väl tech-intåget hos de stora drakarna vara ett potentiellt uppvaknande för den tekniken..)

Ryktestråden 14/15

@heddious
Jag menade att jag inte tror de kommer släppa något till i år/säsongen 14/15 såklart! Gissar de presenterar till nästa säsong också (15/16).

Roas också över att jag tror marker lyckats ganska väl att köra hypemobilen kring Kingpin än så länge, det är väl (mig veterligen) inte deras absolut starkaste sida.

Ryktestråden 14/15

@heddious
Jag menade att jag inte tror de kommer släppa något till i år/säsongen 14/15 såklart! Gissar de presenterar till nästa säsong också (15/16).

Roas också över att jag tror marker lyckats ganska väl att köra hypemobilen kring Kingpin än så länge, det är väl (mig veterligen) inte deras absolut starkaste sida.

Ryktestråden 14/15
Skulle vara bra om Salomon kom med något också - konkurrens är ju alltid bra. Men Salomon har ju förstås varit senfärdiga tidigare med Guardian som kom flera år efter Markers varianter.

Tycker förresten kingpin ser bättre ut än beast med vikt, konstruktion och pris. Men kan beast kanske ha bättre utlösningsmekanism fram?

Ryktestråden 14/15

@Vattendroppe hypen kring Duke var väl ändå rätt rejäl.. eller minns jag fel? (var inte så insatt dåförtiden)

@erik_lagg misstänker att det är den frågan som nördarna på TGR går bananas kring nu.. :)
prismässigt ligger Marker jäkligt bra till (om inte Beast 14 hamnar på ett vettigt pris) men who knows, Solly kanske spottar ur sig en dyna-tå parad med en Marker-häl? :D

Edit: peta på mig om jag har fel, men Kingpin har väl ingen utlösningsmekanismp per se i tådelen? medan beast har utlösningen (plats för p12-skämt här) sidledes i tån och höjdledes i hälen? eller är jag helt vilse i pannkakan nu?

Senast ändrad:
Ryktestråden 14/15

@Erik_lagg
Du får å andra sidan tänka på att Duken släpptes ganska långt innan hypen kring turande kom, att konkurrera med den var nog inte hög prio hos salomon.

@Heddious
Jag vet inte heller hur det var med hype kring Duke faktiskt när jag tänker efter :s

Kingpin funkar exakt som en vanlig tech i tån om jag förstått det rätt (och det har jag, jag är ju ingenjör!). Dvs tån släpper, men själva elasticiteten sitter i hälen, tån är mer binär i sitt uppträdande. Jag tror dock att kingpin kan ha löst den stora bristen jag upplevt på techbindningar, vilket jag inte tror att beasten har. Skulle gärna testa båda bindningarna för att verifiera, men är för fattig och ocool för att ha någon av dem :p

Ryktestråden 14/15
Jag skulle gissa att beasten faktiskt har en del elasticitet i tådelen, verkar vara en mer komplex utlösningsmekanism och all den mekaniken kan väl inte ha varit förgäves. Eller var det bara för att få den stabilare? Isf detsamma som Marker löste enkelt med fler fjädrar.

Ryktestråden 14/15
Angående pris på Kingpin så ska den ligga på 380 euro så med tanke på priset så känns det som att man får riktigt mycket bindning för pengarna. Nu har inte jag testat den men med tanke på recensioner så verkar den vara riktigt prisvärd.

Ryktestråden 14/15
Angående pris på Kingpin så ska den ligga på 380 euro så med tanke på priset så känns det som att man får riktigt mycket bindning för pengarna. Nu har inte jag testat den men med tanke på recensioner så verkar den vara riktigt prisvärd.

Ryktestråden 14/15
Duffis sa:
480 euro för DIN 13, 430 för DIN 10. Men fortfarande betydligt billigare än Beasten.

Ryktestråden 14/15
Heddious sa:
Duffis sa:
480 euro för DIN 13, 430 för DIN 10. Men fortfarande betydligt billigare än Beasten.
Konstigt... Försäljaren för Völkl var och pratade med oss där jag jobbar och han sa att dom skulle kosta från 380 euro så tycker det är konstigt att vi har fått olika siffror isf.
Time will tell :)

Fortfarande, mycket pengar men ändå billigt :)

Ryktestråden 14/15
Duffis sa:
Konstigt... Försäljaren för Völkl var och pratade med oss där jag jobbar och han sa att dom skulle kosta från 380 euro så tycker det är konstigt att vi har fått olika siffror isf.
Time will tell :)
V-Werks är ansvarig för Marker/Völkl i Sverige så man kan utgå från att hans siffror är dom rätta.

Ryktestråden 14/15

@Glisseur: Du har kjørt på begge, kjapp sammenlikning Kingpin<->Beast? Tenker spesielt på elastisitet i tådelen og hvordan du ser på sikkehetsaspektet. Ryktene sier ihvertfall at Beast får samme sertifisering som Kingpin, ISO 13992.

Sertifiseringen er i mine øyne problematisk, da den markedsføres som om dette er det samme som gjelder for alpinbindinger (DIN, ikke Release Value), men sertifiseringen er den samme som gjelder for rammebindinger (Duke, Guardian, etc), og der er det tydeligvis ingen krav om at tådelen individuelt skal kunne løse ut ved vridningsbelasning.

Fra Wildsnow (https://www.wildsnow.com/13542/marker-tech-binding-pintech/):

"I need to apologize for overlooking something here. As I learned last winter and subsequently spaced out, Dynafit Beast is ostensibly already TUV certified to the ISO 13992. Apparently the process takes forever due to small details such as owner’s manual conforming to TUV requirements, so Dynafit has been waiting to have the cert in hand before really emphasizing this.

As many of you know (and perhaps doesn’t show in my recent reporting), I actually think the TUV cert is a non-issue for the user and might even be detrimental to binding innovation and development. This especially considering how different tech bindings are from frame bindings, along with the fact that a separate standard was never developed specific to tech bindings (e.g., how can they give ISO 13992 to a binding when part of the binding is actually part of the boot, and can be all over the map in terms of performance?). But in terms of sales for the companies that have it, it’s huge, as normal ski shops will be much more comfortable selling bindings that have ISO certification.

At any rate, I’ll edit the post above to get more clear on this situation.
For more of my opinion on this stuff:http://www.wildsnow.com/6953/tech-dynafit-bindings-tuv/

Lou"

Ryktestråden 14/15
SiSt sa:
@Glisseur: Du har kjørt på begge, kjapp sammenlikning Kingpin<->Beast? Tenker spesielt på elastisitet i tådelen og hvordan du ser på sikkehetsaspektet.
Jag har inte haft några utlösningar eller kraschat med någon av dom så lite svårt att veta hur dom funkar på den biten. Jag tycker att bägge bindningarna funkar bra och känns bra när man åker. Samtidigt har bägge bindningarna sina respektive nackdelar. Beast har jag kört med i ett par månaders tid medan jag bara har fyra skiddagar på Kingpin, så jag kan inte uttala mig om eventuella barnsjukdomar på den senare. Beasten har jag inte haft några direkta kvalitetsproblem med mer än att jag fick slipa till hälhöjarna så dom blev enklare att få ur sina lägen. Saker som vikt skiter jag fullständigt i. Dels för att jag åker med ganska tunga pjäxor, dels för att jag åker med stora, tunga skidor och dels för att bägge trots allt väger nära hälften av en Guardian som jag åker med annars.

Men generellt känner jag väl så här:

Beast
+ Lite bättre elasticitet i tådelen. Känns i princip som att åka med en Look P18 i åkkänsla.
+ Biffigare konstruktion i tådelen
+ DIN 16

- Generellt krångligt handhavande
- Snö fastnar lätt under tåplattan
- Otroligt meckiga hälhöjare
- Är inte helt intuitiv att kliva i med hälpinnarna
- Inget platt gåläge
- Går inte att byta till annan storlek på bromsen

Kingpin
+ Något lägre vikt
+ Sjukt stabil i häldelen. Hela bindningen har i princip noll flex i sidled.
+ Väldigt enkel att kliva i. Tådelen har två små stoppbitar som guidar tån på pjäxan rätt. Och häldelen är ju en vanlig bindning.
+ Enkla och intuitiva hälhöjare inklusive helt platt gåläge.
+ Möjlighet att byta broms

- Tådelen har inte lika bra elasticitet. Inga problem på mjukt underlag men kan känner skillnad när det är hårt, som i pist.
- Kan fastna snö och is i dom små fjädrarna i tådelen.
- "Bara" DIN 13
- Det blir ett extra moment vid antingen i- och urstigning eftersom man har både en techlever fram och en vanlig bakdel som bägge måste vara öppna för att man ska kunna kliva i bindningen.

Vilken föredrar jag? Svårt att säga men det lutar nog åt Kingpin.

Ryktestråden 14/15
Tänkte i våras att jag skulle köpa en beast 14 (alternativt radical ft 2.0) till kommande säsong. Men nu blev beslutet svårare. Vänta ett år på kingpin och tura på dynafit. Jag som dödlig kommer väl inte få tag på ett par kingpin i år.

Men är jag den enda som tänkt tanken att den ultimata kombon vore en häldel från kingpin och en tå från beast 14? Mer elasticitet borde ju kunna uppnås på det sättet! Kan ju hoppas på salomons kommande bindning...

Ryktestråden 14/15
Lintan1 sa:
Tänkte i våras att jag skulle köpa en beast 14 (alternativt radical ft 2.0) till kommande säsong. Men nu blev beslutet svårare. Vänta ett år på kingpin och tura på dynafit. Jag som dödlig kommer väl inte få tag på ett par kingpin i år.

Men är jag den enda som tänkt tanken att den ultimata kombon vore en häldel från kingpin och en tå från beast 14? Mer elasticitet borde ju kunna uppnås på det sättet! Kan ju hoppas på salomons kommande bindning...
www.sport65.de har i alla fall lagt in den som ett bindningsval i deras skidkonfigurator - med noteringen att de går att beställa i nov/dec.

Ryktestråden 14/15
Ryktestråden 14/15
Ryktestråden 14/15
Vattendroppe sa:
VitaBlixten sa:
Vattendroppe sa:
http://www.dynafit.com/en/beast-16.html

Dynafit har sänkt priset på beast ganska mycket till i år, svar på kingpin?
670€ som riktpris från tillverkaren..och Conrad som har mage att ta 830€.

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1941
Det är ju förra årets modell, som faktiskt hade rekpris på 830 euro :p
Jag ser det nu, dom måste glömt uppdatera - tycker väl inte det är säsong än. :)

Tillbaka
Topp