Hospicet är ett mycket speciellt ställe.
Gammalt stenhus mitt uppe på passet St Bernard. Enda möjligheten att ta sej dit på vintern är för egen maskin (hudar).
Gästerna är i huvudsak touringåkare i mycket varierande ålder. Mest medelålders.
Stämningen nästan sakral. Mässa morgon o kväll naturligtvis frivillig. Längre från partylivet typ Åre /Chamonix kan man inte komma.
Den gamla St Bernadshunden finns endast på bild numera. Den är för tung för lavinsök.
Skidupplevelsen på berget är total. Långa uppförslöpor med dito ännu längre utför, det går att ta sej ner på Italienska sidan och ta bussen genom tunnelm tillbaka.
Prästerna eller vad man skall kalla dom är även bergsguider och bistår med råd om lämpliga turer.
Ett angränsande skidområde Super St Bernard ett område med en ägglift inom räckhåll. Men hudar hem igen! om man bor på hospicet.
Ett liknande Hospice finns i Simplonpasset. Det är inte lika trevligt och dit tar man sej med bil.
Resume:
Seriösa skidåkare åk dit några dar vid fint väder. Det är totalt väderberoende ingen skog.
Partynissar tänk inte ens tanken, ni hamnar nog i snödrivan före första biran.