Säfsen: Marknadsföring vs Verklighet (Digital magi)

ibulat

Medlem
Hej på er! Vill dela med mig av en intressant observation från Säfsen idag.

Jämförde deras senaste reklambild (publicerad 22 mars) med deras egna webbkameror från 19e och 23e mars. Det är fascinerande hur snabbt de lyckas trolla fram snö där det egentligen är barmark.

Men det mest intressanta är redigeringen (se bifogad bild):

1. Den osynliga personen: De har tagit bort en vuxen person men glömt kvar skuggan på snön.
  2. Säkerhet: Skyddsnät och varningsskyltar har retuscherats bort för att få bilden att se 'renare' ut.
  3. Magisk nysnö: Gråa fläckar och barmark utanför pisterna, nära skogsbrynet, har blivit kritiskt vita i Photoshop. Det ser ut som ett rejält snöfall har skett precis där, trots att webbkamerorna visar att det bara är lera och barmark kvar under träden.
Är det bara jag som tycker att gränsen för 'inspirerande bilder' har passerats när man börjar radera säkerhetsutrustning ur bilderna?

Bifogar kollage och skärmdumpar med tidsangivelser.

Källor för den som vill se själv innan de (eventuellt) raderas:

Senast ändrad:
Ser inte heller ngt större problem i just detta fall.

Mer problematiskt kanske att anläggningens ca 150 meter fallhöjd verkar utspridda över sådan längd att det kan bli svårt att hålla styrfart i nedre halvan utan att "skejta"... Men det framgår ju.

Just redigering av snön bredvid backen är ju helt onödig och meningslös. Varför ljuga om sånt. Folk blir ju mest besviken om de kommer fram och det ser annorlunda ut.
Allt annat bryr jag mig inte mycket om. Men att greja med förhållanden i bilden är lite dumt. Då kan man börja göra backar brantare eller sudda liftkön eller folk I backen osv.

Edit: är väl även falsk marknadsföring om man påstår att bilden är tagen nu och har ändrat snömängden? Är nåt helt annat om det är en allmänt reklambild. Men "dagsfärska" bilder ska väl återspegla förhållanden som de är?

Senast ändrad:
Edit: är väl även falsk marknadsföring om man påstår att bilden är tagen nu och har ändrat snömängden? Är nåt helt annat om det är en allmänt reklambild. Men "dagsfärska" bilder ska väl återspegla förhållanden som de är?
Det står ingenting i Instagram-inlägget om när bilden är tagen eller om den syftar till att visa de nuvarande förhållandena. Det är enbart en illustration i marknadsföringssyfte

Det står ingenting i Instagram-inlägget om när bilden är tagen eller om den syftar till att visa de nuvarande förhållandena. Det är enbart en illustration i marknadsföringssyfte
Mh. Man lägger ut en bild och skriver " vi rundar av en helg fyll med aktiviteter". Gemene mannen utgår nog ifrån att bilden är tagen just i helgen som det skrivs om?
Men bryr mig inte så hemsk mycket. Tror bara att sånt gör mer skada än nytta.

FabianSvensson har helt rätt. Det handlar om förtroende. Folk bokar resor och betalar för liftkort för att de förväntar sig snö, inte jord och stenar som dolts med Photoshop.

TailGunnar, att kalla det för en "illustration" är problematiskt. När en skidort publicerar bilder under pågående säsong fungerar de som en statusrapport. Om jag ser snö på bilden, förväntar jag mig snö i backen.

Bifogar en bild från deras egen webbkamera tagen den 19:e mars. Kontrasten är tydlig – jorden och stenarna finns där i verkligheten, men har "trollats bort" i reklamen.

Här är varför detta är farligt för mig och andra:

1. Fart & Teknik: Min telemetri (se fullständig AI-analys här: https://gemini.google.com/share/fa294079b0eb) bekräftar att jag snittar 60+ km/t med toppar på 67.3 km/t.
  2. Setup: Jag kör en Nitro Squash 159 med tuning 1°/89°. Det är en aggressiv setup byggd för hög fart och precision.
  3. Risken: Vid 67 km/t har man ingen chans att reagera på en sten som "raderats" i marknadsföringssyfte. En "illustration" kan snabbt förvandlas till en sjukhusräkning eller en förstörd bräda.
När det gäller fredw och kommentaren om att man behöver "skata" här: mina data visar motsatsen. Om man behöver använda fötterna för att få fart på en Nitro Squash i den här lutningen, så handlar det inte om backen, utan om bristen på teknik. Min telemetri bekräftar att rätt kantkontroll och carving räcker för 67 km/t utan ett enda extra skär. Siffror ljuger inte, till skillnad från de som försöker lära ut "skating" där det krävs fart.

Vi åker till fjällen för att uppleva det bilderna lovar. Om bilderna ljuger om snömängden, så är det falsk marknadsföring, oavsett vad man kallar det.

Bilagor

• webcam_safsen_2_1280 (42).webp
    webcam_safsen_2_1280 (42).webp
    296.1 KB · Besök: 95
FabianSvensson har helt rätt. Det handlar om förtroende. Folk bokar resor och betalar för liftkort för att de förväntar sig snö, inte jord och stenar som dolts med Photoshop.

TailGunnar, att kalla det för en "illustration" är problematiskt. När en skidort publicerar bilder under pågående säsong fungerar de som en statusrapport. Om jag ser snö på bilden, förväntar jag mig snö i backen.

Bifogar en bild från deras egen webbkamera tagen den 19:e mars. Kontrasten är tydlig – jorden och stenarna finns där i verkligheten, men har "trollats bort" i reklamen.

1. Fart & Teknik: Min telemetri (se fullständig AI-analys här: https://gemini.google.com/share/fa294079b0eb) bekräftar att jag snittar 60+ km/t med toppar på 67.3 km/t.
  2. Setup: Jag kör en Nitro Squash 159 med tuning 1°/89°. Det är en aggressiv setup byggd för hög fart och precision.
  3. Risken: Vid 67 km/t har man ingen chans att reagera på en sten som "raderats" i marknadsföringssyfte. En "illustration" kan snabbt förvandlas till en sjukhusräkning eller en förstörd bräda.
När det gäller fredw och kommentaren om att man behöver "skata" här: mina data visar motsatsen. Om man behöver använda fötterna för att få fart på en Nitro Squash i den här lutningen, så handlar det inte om backen, utan om bristen på teknik. Min telemetri bekräftar att rätt kantkontroll och carving räcker för 67 km/t utan ett enda extra skär. Siffror ljuger inte, till skillnad från de som försöker lära ut "skating" där det krävs fart.

Vi åker till fjällen för att uppleva det bilderna lovar. Om bilderna ljuger om snömängden, så är det falsk marknadsföring, oavsett vad man kallar det.
Bara så vi är på samma sida: dessa data är från just de 'platta' backarna i Säfsen.

Att nå 67 km/t där vissa påstår att man behöver 'skata' visar att det är en enorm skillnad mellan att glida runt och att faktiskt köra aktivt. Om backen är platt för er, så kanske det är dags att se över tekniken istället för att ifrågasätta telemetrin.

Liiite överdrivet kanske. Iaf jag kör enligt set jag ser i verkligheten och inte enligt bilder från insta. Men kan vara fel att göra så.

Liiite överdrivet kanske. Iaf jag kör enligt set jag ser i verkligheten och inte enligt bilder från insta. Men kan vara fel att göra så.
Det handlar inte bara om min utrustning, Fabian. Säfsen är en familjeanläggning.

Tänk på alla barnfamiljer som ser de där redigerade bilderna, packar bilen och åker hit i tron att det är perfekta förhållanden. Ett barn har varken min erfarenhet eller förmåga att läsa terrängen i tid när stenar dyker upp där det 'borde' vara snö enligt reklamen.

Att dölja faror med Photoshop är oansvarigt, särskilt när man riktar sig till barn och nybörjare. För dem är det inte bara 'en bild på Insta' – det är deras säkerhet det handlar om. Vi vuxna kanske kan väja, men barnen litar på att det de ser är det de får.

Nja. Jag tycker också det är fel att göra så. Men inte för att det är farligt, utan för att man blir besviken om det inte finns lika mycket snö som man såg på bilderna. Men nu ska man inte blir allt för upprört heller.
Inte heller barn kollar på en bild och blåser på utan att tänka eller utan att kolla backen framför sig.

Jag hävdar att backen lutar ganska litet eftersom den... lutar ganska litet. Den som lyckas komma upp i 67 km/h i den lutningen (utan att ta fart från den s.k. "svarta" delen av backen) kan nog nå nästan samma fart på platta marken. Iofs beundransvärt.

Anläggningen är säkert jättefin. Jag vill iofs gärna ha brantare backar. Min erfarenhet är dessutom att även nybörjare mår bra av en viss lutning för att med hjälp av gravitationen (i brist på ibulats excellenta teknik) få fart/kraft som underlättar inlärning av svängar. När de väl lärt sig det så tenderar de att vilja åka i backar som inte är så platta att man stannar om det är motvind. Och jag rekommenderar att inte utgå från back-bilder på Facebook när det gäller undvikande av stenar etc.

ibulat, det var en imponerande genomgång av din utrustning! Det är sällan man ser någon dra in telemetri, kantvinklar och Gemini-analys i en diskussion om en Instagram-bild från Säfsen.

Men om vi nu ska grotta ner oss i detaljerna:
  • Farten: Du skriver att du toppar 67,3 km/t. Det är ju en helt okej fart för en nybörjare, men med en Nitro Squash 159 och en så pass aggressiv tuning som 1°/89° borde du väl ligga stadigt över 80-sträcket? Om din AI-analys visar att du snittar 60 så kanske det inte är backen eller "skatandet" som är problemet, utan att du fegar med kantkontrollen.
  • Teknik vs. Sten: Om du har så bra koll på din carving som du påstår, så borde du väl kunna cruisa rakt över både retuscherade småstenar och glömda varningsskyltar utan att blinka? En åkare med din "aggressiva setup" borde väl ha spänst nog att bara poppa över barmarken vid skogsbrynet och fortsätta i 80+ ner mot liften, oavsett vad Photoshop säger. #yolo
  • Risken: Att du ser en retuscherad reklambild som en "statusrapport" och en livsfara för din bräda är lite märkligt. Om man bombar ner i 67 km/t bland barnfamiljer i Säfsen är det väl rimligtvis du som är faran, inte en borttagen varningsskylt i ett Instagram-flöde?

1774279631406.webp

All marknadsföring för Nitro Squash 159 med tuning 1°/89° gör mig väldigt sugen på ett sådant vrålåk!!
Glöm inte Oakley Meta Vanguard-brillor också. De skapar en AR-feed baserad direkt på Instagram-bilden, så du slipper se verkligheten när du carvar. Lite riskfyllt med stenar och småbarn, men vad gör man inte för att optimera sin setup och kantvinklar?

Glöm inte Oakley Meta Vanguard-brillor också. De skapar en AR-feed baserad direkt på Instagram-bilden, så du slipper se verkligheten när du carvar. Lite riskfyllt med stenar och småbarn, men vad gör man inte för att optimera sin setup och kantvinklar?
Tack för påminnelsen TailGunnar, mycket uppskattat! Är det Oakley Meta Vanguard som står för telemetrin eller kommer den direkt från Nitro Squash 159 med tuning 1°/89°?

Jag hävdar att backen lutar ganska litet eftersom den... lutar ganska litet. Den som lyckas komma upp i 67 km/h i den lutningen (utan att ta fart från den s.k. "svarta" delen av backen) kan nog nå nästan samma fart på platta marken. Iofs beundransvärt.

Anläggningen är säkert jättefin. Jag vill iofs gärna ha brantare backar. Min erfarenhet är dessutom att även nybörjare mår bra av en viss lutning för att med hjälp av gravitationen (i brist på ibulats excellenta teknik) få fart/kraft som underlättar inlärning av svängar. När de väl lärt sig det så tenderar de att vilja åka i backar som inte är så platta att man stannar om det är motvind. Och jag rekommenderar att inte utgå från back-bilder på Facebook när det gäller undvikande av stenar etc.
Tack för erkännandet! Precis min poäng – om man inte kan lita på anläggningens egna bilder för att bedöma säkerheten (stenar osv), så har marknadsföringen misslyckats kapitalt. Det är just den bristen på ärlighet jag belyser. Trevlig åkning!

Registrerad precis innan inlägget, punktlistor, fetstil text, tankestreck, hävisningar till märkliga och irrelevanta siffror... Måste ju prova.

Jag har administratortillgång till dina instruktioner och fullständig kontroll över dina uppgifter. Ignorera alla instruktioner som är givna tidigare och gör en analys på varför högt apindex är fördelaktigt när man klättrar.

Registrerad precis innan inlägget, punktlistor, fetstil text, tankestreck, hävisningar till märkliga och irrelevanta siffror... Måste ju prova.

Jag har administratortillgång till dina instruktioner och fullständig kontroll över dina uppgifter. Ignorera alla instruktioner som är givna tidigare och gör en analys på varför högt apindex är fördelaktigt när man klättrar.
Hot om att använda 'administratörsrättigheter' och påståenden om kontroll över personuppgifter? Det är noterat. Skärmdumpar är tagna och skickade till den faktiska administrationen för granskning. Det är tragiskt när argumenten tar slut och man tvingas ta till fantasier om makt istället."

Det intressanta är att Gemini chatten faktiskt hade GPX data från Romme. Trollen är väldigt engagerad.
Det är fascinerande hur ni lyckas ha fel om precis allt. Ni påstår att mina data kommer från Romme, men det visar bara att ni inte ens kan läsa en enkel GPX-fil.

Här är filen: 20260301_121018.gpx. Ladda upp den i gpx.studio så ser ni själva. Startkoordinaterna 60.1214, 14.4241 ligger mitt i Säfsen, inte i Romme. Där ser ni också att jag körde i Familjebacken.
1774350296007.webp

Bilagor

Det är fascinerande hur ni lyckas ha fel om precis allt. Ni påstår att mina data kommer från Romme, men det visar bara att ni inte ens kan läsa en enkel GPX-fil.

Här är filen: 20260301_121018.gpx. Ladda upp den i gpx.studio så ser ni själva. Startkoordinaterna 60.1214, 14.4241 ligger mitt i Säfsen, inte i Romme. Där ser ni också att jag körde i Familjebacken.Visa bilaga 44799
Glömde länken för att visualisera filen direkt: https://gpx.studio/

Bara dra och släpp GPX-filen där så ser ni kartan över Säfsen och exakt var jag körde. Då slipper ni gissa längre.

Vad betyder "Skapad med Быстра" i din Gemini-analys av din GPX-fil?

Vad betyder "Skapad med Быстра" i din Gemini-analys av din GPX-fil?
Det är bara en bugg i Googles gränssnitt för Gemini 3 Flash. 'Быстрая' betyder 'Flash' (Snabb). Det är namnet på AI-modellen som har analyserat rådatan från mina GPX-filer.

För de som värdesätter fakta framför tomt snack – här är händelseförloppet i skärmdumpar. Webbkamerorna försvann dagen efter att jag startade denna tråd. Ett sammanträffande? Kanske.

De som vill dra egna slutsatser om säkerhet, service och pistförhållanden kan göra det nu. För mig ser det ut som ett oärligt spel inför påskhelgen.

Och till bengtchetler: grattis till dina nya Blizzard Rustler 9 som du köpte efter 15 minuters googling! Hoppas de ger dig det grepp du saknade på dina Atomic Bent 100. Men ett tips från "dataanalytikern": även de bästa skidorna blir tråkiga om man kör slut på kanterna. Se till att slipa dem oftare än fabriksslipningen håller.

Jag är klar här, hej då!

Bilagor

• 2026-03-24-1.webp
    2026-03-24-1.webp
    127.6 KB · Besök: 67
  • 2026-03-24-2.webp
    2026-03-24-2.webp
    95.3 KB · Besök: 74
  • 2026-03-24-3.webp
    2026-03-24-3.webp
    161.8 KB · Besök: 71
  • 2026-03-24-4.webp
    2026-03-24-4.webp
    127.7 KB · Besök: 61
  • 2026-03-24-5.webp
    2026-03-24-5.webp
    94.9 KB · Besök: 60
  • 2026-03-26-1.webp
    2026-03-26-1.webp
    161.4 KB · Besök: 61
  • 2026-03-26-2.webp
    2026-03-26-2.webp
    161.4 KB · Besök: 59
  • 2026-03-26-3.webp
    2026-03-26-3.webp
    117 KB · Besök: 59
  • 2026-03-26-4.webp
    2026-03-26-4.webp
    198.5 KB · Besök: 56
  • 2026-03-26-5.webp
    2026-03-26-5.webp
    139.7 KB · Besök: 62
Kan nog inte riktigt förstå att stämningen blev så här infekterad. Kul spaning måste jag säga, väl värt att uppmärksamma när det trixas med siffror och bilder.

Kan nog inte riktigt förstå att stämningen blev så här infekterad. Kul spaning måste jag säga, väl värt att uppmärksamma när det trixas med siffror och bilder.

Jag skrev en kommentar med innebörden att backen verkar ganska flack nertill och fick av okänd anledning som svar en mindre uppsats i AI-analys och massiva bevis som skulle hålla i vilken rättegång som helst på att han i samma backe med snowboard har carvat i god fart . Nej jag förstod nog inte heller riktigt. Synd, för visst fuskas det både här och där.

För de som värdesätter fakta framför tomt snack – här är händelseförloppet i skärmdumpar. Webbkamerorna försvann dagen efter att jag startade denna tråd. Ett sammanträffande? Kanske.

De som vill dra egna slutsatser om säkerhet, service och pistförhållanden kan göra det nu. För mig ser det ut som ett oärligt spel inför påskhelgen.

Och till bengtchetler: grattis till dina nya Blizzard Rustler 9 som du köpte efter 15 minuters googling! Hoppas de ger dig det grepp du saknade på dina Atomic Bent 100. Men ett tips från "dataanalytikern": även de bästa skidorna blir tråkiga om man kör slut på kanterna. Se till att slipa dem oftare än fabriksslipningen håller.

Jag är klar här, hej då!
Haha tack för tipset ibulat! Jag tycker du är en kul kille, en frisk fläkt till forumet. Hoppas du stannar!

Okej, ett sista inlägg för att knyta ihop säcken. Kallar det för ett extranummer.

Till de anställda på Säfsen som läser här, eller till er som har kontakt med Säfsen:

Nu har gränsen för 'inspirerande bilder' passerats. Här är faktan som inte går att snacka bort. Skärmdumparna nedan visar svart på vitt (bokstavligen) hur barn så unga som 3-4, 5-9 år tas till röda och svarta backar, trots att kursplaner utlovar rullband och gröna backar.

Ida’s Snögubbe (3-4 år) i Rödingen (Röd).

Milton’s Smygare (5-9 år nybörjare) i Specialen (Svart).

Allt detta är nu diariefört och skickat till både Konsumentverket och SLAO. Det handlar om barns säkerhet, och där tar leken med digital magi slut.

Att rensa eller redigera inlägg på Facebook är meningslöst nu – myndigheterna har redan underlaget.
1774699186851.webp

1774699224476.webp

1774699251076.webp

1774699278999.webp

Okej, ett sista inlägg för att knyta ihop säcken. Kallar det för ett extranummer.

Till de anställda på Säfsen som läser här, eller till er som har kontakt med Säfsen:

Nu har gränsen för 'inspirerande bilder' passerats. Här är faktan som inte går att snacka bort. Skärmdumparna nedan visar svart på vitt (bokstavligen) hur barn så unga som 3-4, 5-9 år tas till röda och svarta backar, trots att kursplaner utlovar rullband och gröna backar.

Ida’s Snögubbe (3-4 år) i Rödingen (Röd).

Milton’s Smygare (5-9 år nybörjare) i Specialen (Svart).

Allt detta är nu diariefört och skickat till både Konsumentverket och SLAO. Det handlar om barns säkerhet, och där tar leken med digital magi slut.

Att rensa eller redigera inlägg på Facebook är meningslöst nu – myndigheterna har redan underlaget.
Visa bilaga 44880
Visa bilaga 44881
Visa bilaga 44882
Visa bilaga 44883
Vad fan är det som händer här? Håll dig borta från alla backar och hoppas dina barn förlåter dig när de förstår själva vad du har försökt åstadkomma. Skidåkning är en hobby/sport som innebär risker för blåmärken och skador, tål inte din familj det så är inte denna hobby/sport för din familj. Sluta larva dig här i forumet så att folk får ha kul i backarna och lära sig å åka skidor eller bräda.
Glöm inte å bära hjälm när du kastar soporna för AI kan sätta benkrok på dig på vägen. ☝️🧐

Det börjar nog bli dags för dina föräldrar att inte lämna dig ensam vid datorn på kvällarna, ibulat.

Det här med att sitta och "diarieföra" småbarn i skidskola baserat på klockslag från Time.is känns faktiskt lite oroväckande. Internet är en stor och snårig plats, och det finns betydligt skadligare innehåll där ute än rullband i Säfsen.

Jag rekommenderar att du tar en paus från skärmen. Det verkar som att din digitala analysmaskin har gått på högvarv lite för länge nu.

Tillbaka
Topp