Saker som hänt i backarna!

två roliga minnen från lindvallen.

Jag hade hyrt skidor och pjäxor och var inte nöjd med materialet eftersom pjäxorna var för små och skidorna för dåliga. jag får ett par nya lagg och splitter nya pjäxor. sedan är det dags för kvällsåkning. jag och en kompis ska korsa ett liftspår. när jag ska hoppa över vallen så går allt inte riktigt som jag tänkt mej utan skidorna tar tvärstopp i vallen jag flyger som den flygande holländaren (skidorna sitter naturligt vis kvar i vallen). det mina kompisar upptäcker i liftkön är att mina nya hyrskidor är helt spräckte uppe i toppen. jag kan ju självfallet inte hålla mej för skratt men sen kommer jag att tänka på vad jag ska säga till skiduthyrningen. det ordnar sig iallafalll så jag slipper pröjsa.

det andra minnet var från ensläp lift då jag och min kompis brukar köra extrem lift åkning dvs offpist och freeride i liften. när vi ska droppa ut från en ca halv meter hög vall rammlar jag ju självfallet. som tur är åker min andra kompis själv i ankarliften precis nedanför mej. det jag bestämmer mej för att göra är att hoppa på hans lift. när ankaret kommer flyger jag säkert en halvmeter upp i luften och drar ner både mej och polaren i ett fall. vi kan inte resa oss upp av allt skratt. så det vi gör i de följande 10 minuterna är att ligga och hälsa på alla skidresenärer som förhoppningsvis klarar liftfärden upp.

för övrigt är jag nog den person i världen som är bäst på att väcka folk som sover. mina bästa trix är blixtra med kameran i ögonen på dom (inga glada foton precis =) )
sedan har vi ju hårstråryckning. och sist men inte minst korten i mun och näsa. alla funkar väldigt bra. dom kanske inte låter så grymma man ni anar inte konsekvenserna. sedan har jag nog gjort den radikalaste upprivningen av en bäddning. jag hoppar upp i min kompis våningsäng (i sälen) denn personen kan uppfattas som mycket lugn men när dte väl slår över så slår det ordentligt. jag ska iallafall hoppa ner och det jag gör (med vilje) är att dra med mej alla täcken och lakan jag bara kan i fallet. detta resulterar i en nedläggning i stugans golv.

1. Säfsen.

Morsan och jag åker ihop i liften. Det är Säfsen "Huvudlift" som är lite knepig. 300-400 meter med knappt någon sluttning sedan 300-400 med ganska kraftig lutning.

Strax innan vi är uppe faller en kille i ankaret före och kanar sakta bakåt, morsan ropar att han skall flytts sig. Men när han rör sig träffar han henne och hon faller. Hon kanar hela vägen ner, alltså ca 300 meter innan hon stannar. Tog en väldigt låååång tid innan hon stannade.

2. Orfa, 80-talet...

Kompisens storebror glider av någon anledning ur stolliften där den är som högst, antagligen var han full och somnade... Ett fall på 7-8 meter ner i ett skogshygge.

Samma kille kör även i ett dike med efterliggande snövall som ger ett hopp på 3-4 meter precis rakt upp och sedan rakt ner. Hann vaknar upp i sjukstugan och har glömt sitt namn....

En annan kille i gänget kör i hög fart i en stor fläck med hydralolja från en trasig pistmaskin. Ser ganska roligt ut när skidor tvärstannar och han fortsätter i äggställning tills han börjar snorta snö.

Har en sak att berätta. Jag avr inne på mitt andra år att åka skidor och hade därför börjat få upp ett bra självförtroende. Så nu hade man precis börjat vågat släppa på lite så man började få lite fart. Hursomhelst kommer jag i nästintill ljusets hastighet ner för backen som avslutas med delas i två nedfarter!!! Något som jag kommer på lite för sent men bestämemr mig i alla fall för att snedda och ta vänstra nedfarten. Problemet är att det är väldigt snålt pistat precis efter branten, dvs det är fullt av isklumpar melaln de två nedfarterna. Jag kommer därför och lättar ut för branten och landar precis bland alla isklumpar, jag blir förvånad men lyckats mot alla odds stå upp. Men precis när jag tror jag ska klara det och ser den fina pisten på andra sidan så körs spetsarna ner på skidorna bland isklumparna något som resulterar i en ofrivillg dykning. Såklart löser båda skidorna ut, men jag gör 5-6 hjulningar nerför backern och stavar, mössa, hanskar goggels sprids vind för våg. JAg reser mig förvånat upp utan gjort mig illa de minsta... Måste sett roligt ut... =)

I Saalbach finns det lite småhus i offpisten bredvid zwölfkogelbahn, detta roade jag mig med en solig eftermiddag förra året. Det hade nämnligen snöat så mycket att man utan problem kunde ta sig upp på hustaken för att sedan droppa ner på andra sidan. Det jag inte visste denna gång var att jag inte var ensam med att njuta av solskenet, för på andra sidan satt en soldyrkare i en stol och honom såg jag inte förren han var precis under mig, lyckligtvis klarar jag att olla mig över honom och åka vidare utan pinsamheter, men han lär ha blivit förvånad=)

En annan gång var jag och en vän på väg upp i en ankarlift med ett längsmedgående staket, han hoppar av först men jag lyckas på något sätt kasta ankaret på honom, så han fastnar i den och dras med fötterna före över staketet igen tillbaka till liftgatan. Måste tilläggas att det inte var ett snällt staket så min kompis var måttligt arg.

hellberg --> deen e skön.. inte många kromosomer som skiljer oss från djuren när de kommer till kritan i alla fall.. starkt att du gör vad du kan för att imponera på brudarna! eloge.

har varit med om att två danskar har lagt sig (ramlat) längst upp i ankarliften, och bara legat kvar så att fler och fler människor har ramlat i högen så att den sen bestod av 10 kravlande människor..

Har sett samma som MistyWoods.. men med engelsmän. Det var i Laax. I en lite brantare del av en släplift ramlade ett par ur. De rutschade nerför, skrikandes. Liftvakten såg inte detta, eftersom det var skymt - och därför fortsatte nästa tre grupper in i högen och ramlade. Jag och en kompis, på det fjärde ankaret, åkte vidare - vilket innebar att åka över engelsmännens skidor, medans de låg där och sa "sorry, sorry" på typiskt engelsk sätt. Strax efter stannade liften. När vi äntligen kom upp var nästa sex-sju ankare tomma. Vi var de enda som inte ramlade eller hoppade ur frivilligt.

en unge kör in i en lite tjej o när mamman till tjejen ser det så frågar hon ungen snällt om hon ska visa hur man svänger så att han inte kör in i fler, ungen fräser tillbaka; de kan ja själv! Så iväg åker han o hundra meter senare åker han sitt första offpist åk! ;D

En gång fick jag äran att välja att åka in i ett litet barn eller ett staket... Jag valde det senare och det var inget sånt där fjolligt staket med strech i... Nej, nej, det var riktigt maffiga brädor. Gjorde lagom ont...

Sen skulle jag göra en duffy på någon slags vall men eftersom jag inte riktigt kom upp så lång i luften som man kunde önska så fastna spetsen på ena skidan i backen och bäckenbenet gick av. Två veckor på sjukhus, två operationer, ett ambulansflyg, en hel del morfin och sju veckor på kryckor senare så var jag på benen igen.

Kommentar angående skidföret i Tusenmetern i Åre förra säsongen:
FY FAN VA SKÖNT! JA TROR JA FÅR PMS!!!

Någon som tvivlar på att det var v. 9...?

Någon som sett någon som åker snowblades i lite för mycket lössnö? :D
Vi hade knallat upp en bit, en väldigt liten bit, men det tog ett tag.
Fint puder. Alla åker ner och tjejen med blades kommer lite efter. Får lite för mycket frammåtvikt och börjar volta framåt. Kommer ner som en smärre snöboll. :)

Annars har jag klipt ett gäng norska snowboardåkares fikakorg efter att ha lättat över ett krön i hemsedal. De kloka norrmännen hade satt sig och börjat fika bakom ett körn i en röd backe.
"Tjeenna, det var lä här" liksom :)

Det roligaste i år var nog i Kungsberget. Jag och två kompisar sitter i 3-stolsliften och när vi väl kommer upp så kan jag och min kompis inte välja backe. Jag vill åka till vänster till parken och Erica som den andra heter vill åka till höger.
Det är bara det att jag sitter på höger sida och Erica på vänster. Så våren tredje kompis trycks liksom ihop lite emellan oss.
Men oturligt nog så sitter det en snowboardåkare mitt framför avstigningsplatån. Så våran kompis som satt i mitten åker RAKT in i honom och ramlar över honom. Vi börjar skratta och efter ett tag så vänder hon sig om till honom och utbrister "Förlåt, lilla damen i blått".
Då börjar vi andra (och flera runt omkring) skratta åt henne och hon märker då sitt misstag, och utbrister. "Men jag ser också ut som en kille ibland!"

Så om någon här känner sig träffad, så ta inte illa upp. Hon är som hon är. (;

när jag var i trysil så var det en dansk som skulle hoppa på det största hoppet av alla och så frågade han min kompis hur man skulle göra för att få bra fart och han sa att han hoppade på första hoppet och sen pumpa som fan så man får tillrekligt med fart men den dansken åker för bi det första hoppet och pumpar ännu mer och hoppade långt för bi hela hoppet och lande efter landingen dom var tvugna att hämta han med skoter..

Tillbaka
Topp