SÄLEN eller ÅRE?

Stage6

Ny medlem
SÄLEN eller ÅRE?
Hej. Jag har fått tag på gratis boende i Sälen eller åre V10-14.
Men jag har lite svårt att välja vart vi ska bo.

Jag har åkt väldigt mycket slalom och varje år i Sälen så där känner man sig hemma.
Men det skulle ju även vara kul att åka till åre och prova på nytt.

Men jag har bestämt mig för att i vinter ska jag börja åka mer i parkerna.
Det blir altså första gången man jibbar i vinter.

Så jag undrar vilket ställe ni rekommendrar mig att åka till?
Eftersom jag kanske borde börja på mindre hopp eller? Isåfall finns det ju junior parker i både sälen och åre.

Har varit i tandådalen cs 5 gånger nu.
Men jag undrar om ett vanligt liftkort i åre gäller i hela åre?
Eftersom i Sälen är det ju indelat i Tandådalen/Hundfjället och Lindvallen/Högfjället.

Så det jag undrar är:
Bör jag börja i Junior parken eller i det större(röda/svarta) hoppen?

Är parkerna bättre/roligare i Åre eller Sälen? Tänk nu för mig som är nybörjare.

Vart är det mest folk? Vill helst inte stå och vänta allt för länge för att få hoppa. V10 är det som gäller.

Vore riktigt shysst om någon kunde svara på alla mina frågor :)

Senast ändrad:
SÄLEN eller ÅRE?
Självklart ska du till Åre om du aldrig varit där.

Vad det gäller folk så är det smockat i Sälen som i Åre.
Åre har park dom också, en bra park. Dessutom är berget mycket större, fallhöjden mycket större!

SÄLEN eller ÅRE?
Tja!

åk till åre, mycket roligare miljö och mysigare by.

det finns 3 parker i åre sen finns det lite små hopp o rails i olika barnbackar.

med Svarta parken i bräcke ingen ide för en nybörjare, sen Röda parken oxå i bräcke lite mindre hopp . Grön park där är hoppet inte specielt stora den ligger i rökulle om rådet. en bra start är att börja där finns lite små hopp och lite rails, dom brukar ha en liten halfpipe oxå som man kan latcha i.

tycker du ska börja i gröna och bara testa hoppa och hålla balansen. sen kan du gå vidare till röda. finns även en railpark mellan röda o svara som är väldigt rolig!

v10 är det inte allt för mkt folk. allt stockholms folk har åkt hem.

Lifkortet du köper gäller hela åre berget.

SÄLEN eller ÅRE?
dummaste frågan på länge :) sälen = knappt kullar, Åre = nästan ett berg :)

åre har bättre allt.. hur fick du tag på gratis boende i 1 månad,, låter otroligt värt:)

SÄLEN eller ÅRE?
åk inte till åre. är ingen bra park för nybörjare. i åre måste man köpa minst 3 olika liftkort för att få tillgång till hela berget.

SÄLEN eller ÅRE?
OWester du skrev "park" det finns väl en till park för nybörjare?

Gnaska jobbigt när OWester svarar annorlunda, men tack för tipsen!

Vill gärna veta vad fler tycker

Senast ändrad:
SÄLEN eller ÅRE?
ja i åre finns parker för nybörjare
sådana nybörjarparker finns i rödkullen och i björnen. Nästan så att man kan räkna duveds park till en nybörjarpark också.
Och nej man behöver inte köpa 3 olika liftkort för att få tillgång till de olika parkerna då man i princip kan skråa till dem från samma lift

SÄLEN eller ÅRE?
Det är en ett skällsord att jämföra sälen med åre, inte svära! Vad tar du hellst, en liten portion stripps eller ett stort fett å as gott skrovmål? de e typ samma sak, åk till åre så får du verkligen uppleva något, sälen är ett skämt i jämnförelse! Inget snack om saken, orsaken till att så mycket folk åker till sälen istället för åre är att dom i södra sverige har så långt till åre. Den största delen av besökarna i sälen är stockholms brats som knappt kan åka skider åker som mest åker dit för att festa och åka lite skider för att testa carvingsvängarna. Visst är parken sjukt bra i sälen men det är i åre du får riktig skidåkning. Där får du de bästa av allt. Bra park med grön, röd och svart linje. Och den största skillnaden är ju all tillgång till offpisten! I åre pumpar man puder och åker riktig offpist, i sälen låtsas man att man pumpar puder och tror att man ha provat på en fet offpistrepa, men i själva verket är det bara en liten kaka av hela kakbuffen som finns i åre! Men om du bara vill åka park så åk till åre ändå, du de så sjukt mkt roligare med alla möjligheter. För man orkar inte åka park hela dagarna halva tiden vill man ju variera åkningen med sveriges troligen bästa offpist! Och byn och allting utom skidåkningen är waaay much better i ÅRE!
peace out

SÄLEN eller ÅRE?
Tack för kommentarerna killar!

Vad jag har förstått så har man tillgång till alla tre(?) parker med ett liftkort(årekortet)?
Stämmer det?

Sen så är grejen att brorsan inte är så speciellt bra på skidor. En blå backe klarar han väl bra. Men har lite svårt föra röda.
Tror ni det blir kul för han?
Själv bör jag nå klara alla backar i åre galant, hoppas jag :).

Nåt mer jag bör veta?

SÄLEN eller ÅRE?
AshtraYmofucku sa:
Det är en ett skällsord att jämföra sälen med åre, inte svära! Vad tar du hellst, en liten portion stripps eller ett stort fett å as gott skrovmål? de e typ samma sak, åk till åre så får du verkligen uppleva något, sälen är ett skämt i jämnförelse! Inget snack om saken, orsaken till att så mycket folk åker till sälen istället för åre är att dom i södra sverige har så långt till åre. Den största delen av besökarna i sälen är stockholms brats som knappt kan åka skider åker som mest åker dit för att festa och åka lite skider för att testa carvingsvängarna. Visst är parken sjukt bra i sälen men det är i åre du får riktig skidåkning. Där får du de bästa av allt. Bra park med grön, röd och svart linje. Och den största skillnaden är ju all tillgång till offpisten! I åre pumpar man puder och åker riktig offpist, i sälen låtsas man att man pumpar puder och tror att man ha provat på en fet offpistrepa, men i själva verket är det bara en liten kaka av hela kakbuffen som finns i åre! Men om du bara vill åka park så åk till åre ändå, du de så sjukt mkt roligare med alla möjligheter. För man orkar inte åka park hela dagarna halva tiden vill man ju variera åkningen med sveriges troligen bästa offpist! Och byn och allting utom skidåkningen är waaay much better i ÅRE!
peace out
"sveriges troligen bästa offpist"... skulle inte tro det du. sen är det minst lika mycket bratts i åre som i sälen, bara så du vet.

SÄLEN eller ÅRE?
simon_t sa:
AshtraYmofucku sa:
peace out
"sveriges troligen bästa offpist"... skulle inte tro det du. sen är det minst lika mycket bratts i åre som i sälen, bara så du vet.
Det kanske inte är bästa puderåkningen men åre har störst offpistmöjligheter om man inte vill traska upp på bergen, har ju sveriges största fallhöjd. Och det är mer brats överallt i sälen än åre, i åre håller bratsen till i pisten i lågområdet, i sälen finns dom överallt

SÄLEN eller ÅRE?
Åre så klart, går som många tidigare nämnt inte att jämföra Sälen med Åre, Åre är betydligt större och bättre.

SÄLEN eller ÅRE?
ja! lätt att ja tycker du ska välja åre! visst, sälen har bra parker men de har åre också! sen så kan du åka så mtcke annat i åre också! välj åre!

SÄLEN eller ÅRE?
Jag skulle åkt till åre. Men det finns en skitbra junior park i tandådalen så det är svårt och välja. men åk till båda om du får annars tar du åre ! :D

SÄLEN eller ÅRE?
Jag personligen skulle åka till sälen före åre any day, dock bara om det gällde kläppen vilket det inte verkar göra så jag röstar på åre.
Åre
+ Stor line i parken
- Stor line i parken (Långa Köer)
- De "Sämre" kör nästan alltid i svarta linjen i åre, därför blir det fler bails och längre köer
+ Du kan åka offpist, vilket du inte kan i sälen

SÄLEN eller ÅRE?
åre imo, mycket bättre utvecklat och mycket bättre "alpkänsla". och ska du lära dig hoppa så är det bara att köra dom hoppen du känner att du är redo för.
good luck.

SÄLEN eller ÅRE?
AshtraYmofucku sa:
simon_t sa:
AshtraYmofucku sa:
peace out
Det kanske inte är bästa puderåkningen men åre har störst offpistmöjligheter om man inte vill traska upp på bergen, har ju sveriges största fallhöjd. Och det är mer brats överallt i sälen än åre, i åre håller bratsen till i pisten i lågområdet, i sälen finns dom överallt
fel igen. tycker det finns en hel del andra fjäll i sverige som har bättre offpist än åre (utan att man behöver "traska" upp på berget). och återigen, det är lika många bratts i åre som i sälen och det gäller överlag. stöter inte på särskilt många bratts i skogen i sälen när jag åker där måste jag säga. de håller sig nog i de grön/blå pisterna lika mycket i sälen som i åre, som tur är.

Senast ändrad:
SÄLEN eller ÅRE?
simon_t sa:
AshtraYmofucku sa:
simon_t sa:
fel igen. tycker det finns en hel del andra fjäll i sverige som har bättre offpist än åre (utan att man behöver "traska" upp på berget). och återigen, det är lika många bratts i åre som i sälen och det gäller överlag. stöter inte på särskilt många bratts i skogen i sälen när jag åker där måste jag säga. de håller sig nog i de grön/blå pisterna lika mycket i sälen som i åre, som tur är.
Helt underbart att man kan generalisera alla stockholmare till "brats". För övrigt så är det bra många fler stockholmare i Åre än i vardera skidort i sälen under loven. Vad är det som stör dig med dessa btw? Om de nu är dåliga på att åka så är det väll bara att undvika dom. Om du menar att dom är i vägen så är det väll ändå småbarn du ska klaga på... Förstår inte riktigt problemet.

SÄLEN eller ÅRE?
Stage6 sa:
Tack för kommentarerna killar!

Vad jag har förstått så har man tillgång till alla tre(?) parker med ett liftkort(årekortet)?
Stämmer det?

Sen så är grejen att brorsan inte är så speciellt bra på skidor. En blå backe klarar han väl bra. Men har lite svårt föra röda.
Tror ni det blir kul för han?
Själv bör jag nå klara alla backar i åre galant, hoppas jag :).

Nåt mer jag bör veta?
Båda ja och nej på parker, åre har en park i Åre, en mindre i duved och en till liten i björnen, men det det dom syftar på är att du kan åka på alla tre anläggningar (åre, duved och björnen) på samma liftkort.
Sen till din bror, Ja han kommer stortrivas i åre, det finns backar för det han klarar också.
Sen finns ju alltid skidskola för att bli bättre.

Åre har nog det mesta även om det inte är grym powpow....

SÄLEN eller ÅRE?
OWester sa:
åk inte till åre. är ingen bra park för nybörjare. i åre måste man köpa minst 3 olika liftkort för att få tillgång till hela berget.
Har inte din mamma lärt dig att man inte får ljuga? Det finns gröna hopp i rödkullen... och i björnen finns det oxå en liten park... Och man kan köpa ett liftkort för hela åre eller bara för björnen, centrala åre eller duved...

SÄLEN eller ÅRE?
Åk till Åre! Sälen är knappt en kulle, och Åre är nästan ett berg! Åre spelar i elitserien, sälen i div. 5!

Åre har en grön, en rod och en svart linje i succesivt ökande storlek.

Tillbaka
Topp