Salomon 1080

• Trådstartare Trådstartare Guest
  • Start datum Start datum
G

Guest

Guest
Salomon 1080
Jag ville bara veta om det är någon annan än jag som flyger runt på ett par salomon 1080.
they rox,

Jag vill veta vad folk tycker om dessa skidor, eller vad folk tycker om twin-tip skidor i största allmänhet!

MVH/ Erik

Salomon 1080
Jag undrar om man kan använda dessa skidor till något annat än att slaska runt i snowboardparkerna och köra i storhoppet?

Har du så mycket kred att du skall åka på ett par 1080? sätter du en mistyflipp eller åker du bara omkring och bonkar småglin?

Jag såg filmen degenerates där rippar de FETT på twintippskidor, men de är ju å andra sidan helt bortrökta och har inte några spärrar! + att de inte köper sina skidor själva så om de känner för att åka pipe en dag så tar de smålaggen, medans vi vanliga dödliga för nöja oss med ett eller två par skidor och då skall de ju funka över allt! (avis på alla proriders)

En sista fråga: använder du dina skidor till att åka fakie in i hoppen eller landa fakie????

200lux vi ces

Salomon 1080
jag lovar att man kan åka allt på dessa laxar. I pisten är dom helt underbara carvingskidor, i hoppen helt ovärderiga och i pipen något som du kan göra brädåkarna snopna men.
Fast om du gillar att plöja puder är dom inte helt perfekta. Fast dom har bred midja men är lite korta, dom knäcker lätt alla gamla raka racinglagg.

Visserligen så sätter jag inga mistyflips (ännu), men jag har dragit på några 900 och 720:s och 540:s tillhör de trick som jag sätter nästa varje försök...

Att landa switch (eller fakie) är kul, men svårt i början, man måste vänja sig vid att inte titta på landningen när man landar.
Att göra en "switch takeoff" är svårt, jävligt svårt, gör man en 180 så är det mkt lätt att få konstig obalans och landa på höften, gör man en 540 så måste man ta i som om man skulle göra en 720 eller nästan 900.

Men jag måste vara ärlig med att säga, jag köpte dom för att jag ville ha något att skryta med i backen, och jag fick dom till ett bra pris.
Men när man väl börjar åka på skidorna så lär man sig mycket saker på en gång.
och fort går det oxå.
Men det där med att stila för småkillarna kan jag inte göra....jag är en av småkillarna.

Tack för svaret/
Erik

Salomon 1080
Tja Erik!

Fick tag i ett par 1080:s i förra veckan och har precis börjat att åka på dem. Fick dem också för 3500:-. Men jag kan redan nu säga att de är klart de skönaste skidorna jag åkt på. De funkar ju överallt. man kan ju tro att de bara funkar i pipen och BJ men jag tycker att de är jätte sköna att köra med i pisten också.

Jag tycker däremot inte att det är så klurigt att göra switch takeoff. Det satte jag redan med "vanliga" lagg så nu med ett par 1080 så kan man ju lätt lägga in en switch 360.

Tänkte på en sak...
Brukar inte du köra i Flottsbro. Såg dig en lördag där. Du lekte lite innan din slalomtävling. Har jag rätt?

Salomon 1080
Svettigare lagg har jag aldrig kört. Ren skit! Twintip-konceptet känns bara fult och tråkigt. Lika trista som X-mountain.

Vad ska man med dessa till när det finns scream-lagg?

T

Salomon 1080
Det tyckte jag oxå i början........

men när man vant sig med att dom är lite korta knäcker dom.........

sen undrar jag var du menar med att det finns X-scream, dom suger ju fett, och föresten, tror jag att du impar mer med att göra en 900 snurr än att göra en 360....

ha ett bra liv tills du dör...
/moh Erik

Salomon 1080
Erik

du verkar vara en snäll pojke.
jag har bara en liten fråga till dig. varför åker du skidor? för att imponera på folk eller för den sköna känslan?
"jag tror nog att du impar mer på folk med en 900 än med en 360"(argument för att salomon 1080 är bättre en X-Scream)

illa eller?

Salomon 1080
jag åker skidor för att det ger mig den största adrenalin-kicken som går att uppnå.

Viserligen håller jag med om att X-scream är en skönare skida om man vill ligga och carva i pisten.........

Men jag håller mig i snowboardparken och i pipen, där är mina skidor ett med naturen (eller nåt?)...........

Jag tackar för ditt svar och jag insåg plötsligt hur larvigt mitt argument mot X-scream var, hoppas ni förlåter mig....

/ MVH Erik

Salomon 1080
PS!
Om du vill bli "ett med naturen" kan du ju prova att söka dig utanför pisten och snowboardparken! Fast det är klart, där finns ju ingen du kan impa på... DS.

Salomon 1080
Nu får ni ta och ge er! Visst överraskar
X-S:s i pisten men inte fan köper jag dem för att åka i backen med.

Jag är ledsen men jag tycker att de här diskussionsgrupperna börjar freaka ur. Vart har alla skidåkare tagit vägen. Nu är här bara folk som "...håller mig i snowboardparken och i pipen....", det är inte skidåkning i min bok. Möjligen kan man kalla ert flippande gymnastik eller akrobatik.

Begreppen Twin-tip och fakie känns för övrigt helt mongo när man pratar om lagg.

PowPowPetter

Salomon 1080
Nu börjar debatten nå de riktiga höjderna!

Avdelning märka ord: om du inte använder dina X-Scream i backen var använder du dem då? (Ähhh. du menar antagligen pisten...)

MVH/MM

Salomon 1080
MountainM: Touché!!!
Den senaste kommentaren är värd 2 poäng enligt den internationella skalan!

Jag tycker att mina X-scream funkar bra i både sandlådan (läs snowboardparken), pisten och i OP, fast det är juh bara min åsikt...det kanske är något fel på mig som inte måste ha speciella pipe-skidor, bigjump-skidor, pist-skidor och OP-skidor.

Fråga: Kan man klara sig på bara ett par skidor, eller måste man ha 14 olika par för att kunna åke en hel dag? ;)

Tack för ordet...
MVH
//Andreas

Salomon 1080
Nu är det ju så att vi bor i Sverige. Detta land som har en snittfallhöjd på 300 meter.
Hur mycket Åkning blir det? När man dessutom pluggar och inte har så mycket gräs så kanske man inte kan sticka ner till paradisen med lite mer fallhöjd och mer snö varje sässong. Då får man nöta på dem ställen som finns i närheten.

Eftersom det är så ulta tråkigt att nöta isig pist hela dagen så finns alternativ...Big Jump, QP, och Halfpipe. Det är ju tack vare oss som kör i pipe och BJ som skidåkningen har kommit tillbaka och blivit mer uppmärksammad än någonsin.

Visst är ju höjden av lycka att bränna ner för ett orör puderfällt på något fett berg, men hur ofta händer det?

Du kanske ska fräscha upp ditt intellekt lite för ord som twintip och fakie (switch) är ord som du kommer höra mer och mer famöver.

Sluta tråka och bli radikal, börja hoppa!

/MoH Micke (tål kritik)

Salomon 1080
... är två poäng bra?

Efter att ha testat ett antal olika skidor i år, både alpint och telisar, måste jag säga att X-Scream är i en klass för sig. Precis som du säger är det en fantastisk allroundskida som passar till det mesta. Jag misstänker att all världens skidfabrikanter just nu är livligt sysselsatta med att "kopiera" X-Screamen! Jag önskar att jag hade ett par själv!

En sak som slår mig när alla snackar rotationer i olika garder är vad en Freestylehoppare skulle kunna åstadkomma i en big-jump eller pipe? Egentligen pratar vi ju inte skidåkning utan akrobatik. Men det är imponerande att se dessa hoppare mer eller mindre slå knut på sig själva i rotationer och volter...

Personligen tycker jag det är OK med alla typer av bräder, snowblades, skidor, snowscots mm. så länge åkaren håller sig i falllinjen!

MVH/MM

Salomon 1080
Hej Micke!

Full respekt till alla som snurrar i pipen och BJ. Men måste man "skräna" så högt om alla trick man satt?

En sak som är lite tråkig är att Snowboardparker och BJ tycks ha ersatt puckelpisterna. Åtminstone verkar det vara så i Tandådalen/Hundfjället. Tidigare fanns det riktigt bra pucklar i dessa anläggningar. Nu är pistmaskinerna snabba att sudda ut varje antydan till ett fint "spår". Är det ingen som vill åka puckel längre? Puckel ÄR riktig skidåkning och ett mycket bra alternativ till att nöta "tråkig" pist!

MVH/MM

Salomon 1080
Lägg av med snacket om Salomons skit skidor.
1080 duger bara att hoppa med, och hur kul är det...
nej köp ett par Kreitler och upptäck skidåkning!!!
(det går bra att göra 720 med dom oxå)

Salomon 1080
SKIDVÄNNER!!!!!
Köp ett par Force9 vilken årgång
som hellst.Så kan ni snurra,volta or
whatever. Men framförallt kan ni åka SKIDOR
nedför vadsomhellst!
Ett råd bara i all enkelhet.
mvh
Neil

Salomon 1080
Micke,

Under mina 4 års studier åkte jag aldrig mindre än 3 ggr/säs till festliga ställen. Om man jobbar lite extra kan man lätt dra ihop till schyssta resor. Är man mer intresserad av att klämma lagg än att partaja kan man klara sig på 4500:- (typ -91 räckte 2500:-) per vända. Jag brukade ta sista minuten-bussar ner, käka japp till lunch och elda järnet.

Dessutom, kalla mig gärna konservativ men det luktar skumt om ett par lagg som är byggda för att åka baklänges med.

/P

Salomon 1080
varför köpa ett par stora blades när man kan köpa ett par vallade K2 skidor (EL CAMINO)
för samma pris...........NNNNEEEEEJJJJJJ
det finns inget vettigt svar på denna fråga
så gå brinn och kom aldrig tillbaka

Detta meddelande var 100% skämt eftersom det är min kära vänn som skrivit meddelandet 1080
skulle bara ta ner dig på jorden lycka till idag!!!!!!!!!!!!
Din goda vänn gurra!!!

Salomon 1080
Fan vad ni är lama!!! det verkar som om vi har två skolor här och ingen verkar förstå den andra!

Ni hajar väl att man kan rippa på en mängd olika sätt!!!
- När det puder inte fan kör man i parken då!!!
- När det är 3dm skare eller mega lavinvaning inte fan kör man offpist då!

Det handlar lite om att nyttja berget och dess förhållanden just den dag DU är där!!!

Alltså: allt som gör din dag rolig på berget är skidåkning, förutsatt att du inte åker snowboard!

Vill man köra hopp, ja då hoppar man!

Vill man carva fett i pisten, ja då gör man det!

Vill man åka ospårat, ja då gör man det!

Vill man se ner på andra som har roligt, ja då kan man gör det med!!!

Jag tror nämligen att man måste kunna hoppa, carva, pumpa puder, smaska puckel osv för att kunna kalla sig allround åkare.

Det handlar ju om att hela tiden vilja utveckla sin åkning! Kan jag inte göra en 360mutegrab och tycker att det ser fett ut, ja då får jag träna lite eller hur. Kan jag inte åka puckel och tycker det ser fräsigt ut ja då får jag lära mig det med!!!
Det kräver sin man/kvinna men det är bra att bita ihop och inte vara en sådan gnällkuk!!!

Kontentan
Ni är så förbannat avundsjuka på killarna som kan sätta en swich-backfilpp att ni håller på att bralla ner er!

För att klara av nederlaget köper ni offpistskidor, fast ni bor i sverige och åker till 90% på någon soptipp i fjölstan eller kallar er radikala för att ni åkt en helg i funäsdalen! Ni ratar en stor och rolig del av skidåkningen och detta går säkert igen i ert övriga liv! Jag kan tänka mig att det låter ungefär så här i era hjärnor. -"Nej!!! det där ser farligt ut och jag klarar nog inte av det. Så jag sågar det för att verka ball och inte förlora ansikte" Samma sak gäller killarna som aldrig lämnar parkerna och inte vet vad en skärande sväng är!!!

Skaffa er ett liv !!!

Salomon 1080
Ehh....Word!......eller?

Berget bestämmer. Min största invändning har jag egentligen mot attityden, gäller generellt allt från Freeride.nu, Vertikal, Åka Skidor till liftkön i Hundfjället 28/11, SkitInges buss till Cham, Viktors i Val ´d osv. Det fokuseras jävligt mycket på en attityd jag inte köper. Det snackas flippar, dropp, lilla korset, sjukt dyra lagg osv och någonstans känns det som att skidåkningen, alpinismen eller vad fan man nu gör har gått förlorad.

Någonstans mellan 720 och Extreme-lagg försvann svängarna och skratten. Jag vet inte, kanske börjar man bli gammal? Nu har jag tröttnat på skiten och tänker börja söka nya utmaningar på baksidan av berget. Jätterygga, hudar och randonnéutrustning kanske hjälper upp humöret. Någon som känner en bra svensk guide/alpinist/instruktör?

Powpow

Salomon 1080
Credits till dig!

Du har fattat vad skidåkning handlar om :)
Hela den här diskussionen började med frågan om det var respektabelt eller inte att köra med twintip skidor.

Såklart att det går att rippa med vanliga lagg om man vill det. Men de som redan har gjort det då och kanske vill få en nytändning och testa nåt nytt som inte har funnits tidigare? Med såna skidor kan man ju utveckla nya hopp och det blir lite roligare igen.

Om vi som nu kör på twintipskidor tycker att det är det roligaste som finns så kan väl vi få tycka det. Ni (läs alla som klankar ner på twintip) behöver ju inte hetsa upp er för det, smaken är ju som baken. Jag har kört på dem här skidorna i alla förhållanden och för mig passar dem överallt. Bra, då är jag nöjd med skidorna.

Allting kretsar just nu om vad man har på fötterna. Det spelar väl ingen som helst roll. Vi vill ju alla åt samma känsla av frihet och lycka och var och en skaffar sig den på sitt sätt oavsätt om man kör pist eller pipe.
Skippa fördomarna.

Vi ses på berget...
/Micke

Tillbaka
Topp